Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostopaikka – Miksi Black Friday venähti kuukauden mittaiseksi?
Päivittäistavarakaupat ovat suosituin paikka hankkia joululahjat: näin aikoo tehdä 61 % suomalaisista tänä vuonna. Ruokakaupasta lahjoja ostetaan erityisesti lapsiperheissä, joissa on pieniä lapsia (81 prosenttia) sekä Pohjois- ja Itä-Suomessa (68 prosenttia). Suosituin lahja on suklaat ja muut makeiset (85 prosenttia), jonka jälkeen tulevat kodintekniikka ja sisustus (45 prosenttia). Käyttötavaroita ostetaan ruokakaupoista enenevässä määrin.

Black Friday, joka tunnetaan suurena tarjouspäivänä ja joululahjojen ostopäivänä, on saavuttanut vahvan jalansijan myös Suomessa. Monissa kaupoissa musta perjantai on venähtänyt koko viikon tai peräti kuukauden mittaiseksi kampanjaksi. Lidlillä on ollut teeman mukaisesti erikoistarjouksia koko marraskuun ajan.
Koko kuun tarjouskampanja joulun alla on ruokakaupalle luontevaa, sillä lahjoja hankitaan usein ruokaostosten lomassa: 61 prosenttia suomalaisista aikoo tänä vuonna ostaa joululahjoja ruokakaupoista. Vastaavasti erikoiskaupoista lahjoja aikoo ostaa 47 prosenttia ja kotimaisista verkkokaupoista 42 prosenttia.
– Joululahjojen ostamisessa ruokakaupat ovat ykkösenä – tämä ei yllätä, sillä jatkuvasti kasvavina trendeinä ovat nopeus ja helppous arjessa. Siksi meillä vietetään tänä vuonna isosti koko kuukausi Black Monthia, kertoo Lidlin markkinoinnin ja kampanjoinnin johtaja Meri Aalto.
Lapsiperheet suosivat lahjoja marketista – suklaan ja makeisten lisäksi hankitaan käyttötavaroita
Pukinkontin täytettä ostetaan ruokakaupoista erityisesti perheissä, joissa on alle 12-vuotiaita lapsia (81 prosenttia) sekä yksinhuoltajaperheissä (76 prosenttia). Alueellisesti tarkasteltuna eniten joululahjoja ruokakaupasta ostetaan Pohjois- ja Itä-Suomessa (68 prosenttia). Etelä- ja Länsi-Suomessa vastaavasti näin tekee 61 prosenttia ja Helsinki-Uusimaalla 57 prosenttia.
– On vaivatonta, kun ruokakauppareissulla saa tehtyä myös lahjaostokset. Erityisesti tämä helpottaa kiireistä lapsiperhearkea. On kiintoisaa, että vaihtelua löytyy myös alueellisesti. Tätä selittää varmasti ainakin se, että pääkaupunkiseudulla on ruokakauppojen lisäksi enemmän tarjontaa, Aalto pohtii.
Suosituin tuoteryhmä, joista ruokakaupoista joululahjaksi ostetaan, ovat suklaat ja muut makeiset (85 prosenttia). Tämän jälkeen suosituimpia ovat käyttötavarat, kuten kodintekniikka ja sisustus (45 prosenttia), lelut (41 prosenttia) ja vaatteet (35 prosenttia).
– Monet kuluttajat aloittavat jouluun valmistautumisen jo hyvissä ajoin. Lahjojen ostaminen voi tuottaa stressiä, ja on helpottavaa, kun ne saa hankittua ajoissa. Asiakkaat osaavat myös odottaa kaupoilta isoja alennuksia tietyissä tuoteryhmissä ja hyödyntävät näitä lahjasuunnittelussa, Aalto kertoo.
Lidlillä on ollut Black Friday -tarjouksia kodintekniikassa, työkaluissa, leluissa ja vaatteissa. Yksittäisten houkuttelevien tarjoustuotteiden lisäksi eri tuoteryhmät ovat olleet alennuksessa, esimerkiksi tällä viikolla kaikki vaatteet myydään 20 prosentin alennuksella ja ensi loppuviikosta vuorossa on lelut.
– Suklaat ja muut makeiset ovat pomminvarma lahja, joka sopii kaiken ikäisille lahjansaajille. Yhä suositumpaa on kuitenkin ostaa ruokakaupasta käyttötavaroita. Monet tuotteemme ovat menestyneet riippumattomissa testeissä, ja nämä katoavat aina erityisen nopeasti hyllystä. On mielenkiintoista seurata, mistä tuotteista muodostuu tämän viikon hitit, Aalto sanoo.
* Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikolla 40. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme