Saksalaisissa matkailijoissa kymmenkertainen potentiaali
Uusimman Reiseanalyse 2024 -raportin mukaan Suomi kiinnostaa saksalaisia matkailijoita enemmän kuin koskaan. Peräti 3,5 miljoonaa saksalaista harkitsee lomamatkaa Suomeen seuraavan kolmen vuoden aikana. Suomi ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto ja kilpailu potentiaalisten matkakohteiden välillä on kovaa.

Saksalaisten matkailuinto on palautunut koronapandemian jäljiltä vahvasti. Noin 300 000 matkailijaa kertoo lomailleensa Suomessa viimeisten kolmen vuoden aikana. Kiinnostus on kuitenkin kasvanut huomattavasti, ja potentiaalisten matkailijoiden määrä on kymmenkertainen, kun jopa 3,5 miljoonaa saksalaista pitää Suomea potentiaalisena matkakohteena. Tämä avaa Suomelle tilaisuuden nostaa profiiliaan houkuttelevana ja kestävänä matkakohteena.
– Saksalaiset arvostavat Suomen upeita maisemia, paikallista kulttuuria, rauhallista ilmapiiriä ja mahdollisuutta viettää aikaa luonnon keskellä. Lisäksi kestävyys on noussut tärkeäksi tekijäksi matkustuspäätöksissä – 70 prosenttia saksalaisista pitää matkailun ekologista ja sosiaalista vastuullisuutta merkityksellisenä, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Luonto houkuttaa, kalleus pelottaa
Reiseanalyse 2024 -raportin mukaan saksalaiset matkailijat arvostavat Suomessa erityisesti luontoa ja autenttisia elämyksiä. Haasteena nähdään Suomen korkea hintamielikuva. Suomen suurimmat kilpailijat ovat muut Pohjoismaat sekä Keski-Euroopan alppikohteet, jotka kuuluvat myös tarjonnan hintavampaan päähän. Tämä herättää kysymyksen: miten Suomi voi tehdä matkailusta entistä houkuttelevampaa ja kilpailijoista erottuvaa?
Raportti osoittaa, että Suomen matkailutuotteiden kehittäminen saksalaisille kohderyhmille – kuten luonnon ystäville, ulkoiluseikkailijoille ja elämäntapamatkailijoille – tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia matkailijamäärien kasvattamiseen.
– Saksalaisia houkuttelevat erityisesti ainutlaatuiset kokemukset, kuten revontulet, keskiyön aurinko ja luonnonrauhassa vietetyt mökkilomat. Näitä voidaan täydentää räätälöidyillä palveluilla, kuten opastetuilla vaelluksilla, kalastusretkillä tai suomalaisen ruokakulttuurin ympärille rakennetuilla elämyksillä. Yhdistämällä luonnonilmiöiden vetovoima paikallisiin aktiviteetteihin Suomi voi vastata matkailijoiden odotuksiin entistä paremmin.
FAKTAT:
-
Saksalaiset ovat Pohjoismaissa ja Suomessa suurin matkailijaryhmä.
-
Saksalaisten yöpymisiä kirjattiin pohjoismaissa viime vuonna yli 10 miljoonaa. Suomen osuus oli 7 prosenttia.
-
Saksalaisten yöpymisiä Suomessa oli yli miljoona vuonna 2023.
-
Kesän huippusesongin aikaan saksalaisten yöpymisiä Pohjoismaissa on yli 6 miljoonaa. Suomen osuus Pohjoismaiden kesämarkkinoista on noin 4 prosenttia.
-
Talven huippusesongin aikaan saksalaisten yöpymisiä Pohjoismaissa kirjattiin viime talvena lähes 800 000. Suomen osuus oli noin 23 prosenttia.
-
Saksalaiset käyttävät rahaa Suomessa 344 miljoonaa euroa viimeisen 12 kuukauden aikana (9/23–10/24).
-
Eniten matkailijoita tulee Suomeen Baijerin, Nordrhein Westfalenin, Berliinin ja Baden-Württembergin osavaltioista.
Reiseanalyse 2024 -tutkimuksen on toteuttanut saksalainen matkailututkimuksen asiantuntijaorganisaatio NIT (Institut für Tourismus- und Bäderforschung in Nordeuropa). Tutkimus perustuu kattaviin haastatteluihin ja kyselyihin, joihin osallistui yli 14 000 saksalaista, ja se on tehty yhteistyössä Visit Finlandin kanssa. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa saksalaisten matkailutrendeistä ja auttaa kehittämään Suomen matkailutarjontaa kohdennetusti markkina-alueen tarpeisiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Näistä Euroopan maista Suomeen tullaan harvimmin yöpymään2.5.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin? Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä.
Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.
Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.
Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin24.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.
Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston24.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme