Palveluverkon supistaminen avaa mahdollisuuksia uusille palvelumuodoille
Palveluverkon muutoksilla kevennetään hyvinvointialueen palvelurakennetta. Muutokset ovat välttämättömiä sekä henkilöstön riittävyyden että talouden sopeuttamistarpeen vuoksi. Muutosten myötä hyvinvointialueen on myös mahdollista kehittää ja parantaa aiempaa monipuolisempaa palvelutarjontaa.
Palveluverkkoon tehtävistä muutoksista on tehty riskien ja vaikuttavuuden arvioinnit. Aiemmin tehtyjen palveluverkon muutosten vaikutuksia on myös seurattu tiiviisti ja niistä otettu oppia nyt tehtäviin toimiin. Muutosten vaikutuksia seurataan viikoittain ja tarvittaessa hidastetaan tahtia.
– Säästöjen ja sulkujen ehdottaminen ja niistä päättäminen eivät ole kenellekään mieluisia tehtäviä. Toivon, että alueemme asiakkaat ymmärtävät niiden välttämättömyyden ja näkevät myös hyödyn niissä ennaltaehkäisevissä palveluissa, kotiin tuotavissa palveluissa ja uudella tavalla tehtävissä palveluissa, joita koko ajan kehitämme ja lisäämme, sanoo hyvinvointialueen johtaja Marina Kinnunen.
Näin aluehallitus päätti palveluverkosta
| Palveluverkkomuutos | Hallitus päätti |
| Pohjoisen alueen ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkamäärien vähentäminen 2025 |
|
| Keskisen alueen ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkamäärien vähentäminen 2025 |
|
| Eteläisen alueen ympärivuorokautinen palveluasuminen 2025 |
|
| Muutokset palveluverkossa/Sosiaali- ja terveyskeskus |
|
| Muutokset kuntoutuksen toimialan palveluverkossa |
|
| Vöyrin yleislääketieteen osaston lakkauttaminen |
|
| Malmin päivystyksen aukioloaikojen muuttaminen |
|
| Radiologisen toiminnan keskittäminen kolmeen yksikköön |
|
| Kristiinankaupungin yleislääketieteen osaston ostopalvelujen käytön lopettaminen |
|
| Pixneklinikan toiminnan kehittäminen osana päihde- ja riippuvuuspalvelujen kokonaiskehittämistä |
|
Ajatuksia palveluiden tulevaisuudesta
Palveluasuminen ja ikäihmisten palvelut kotiin, sektorijohtaja Heidi Kotanen ja toimialajohtaja Tony Pellfolk
”Tavoitteenamme on lisätä palveluita, joita ikäihmiset saavat omaan kotiinsa sekä vahvistaa ennaltaehkäiseviä palveluita, kuten seniorineuvolaa. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkoja joudutaan vähentämään. Muutosten myötä hoivapaikat jakautuvat tasavertaisemmin alueemme sisällä. Meillä on edelleen enemmän palveluasumispaikkoja verrattuna asukasmäärään kuin muualla Suomessa. Lisäksi väestömme on terveempää, mutta silti harvempi 75 vuotta täyttänyt asuu omassa kodissa. Haluamme mahdollistaa yhä useammalle turvallisen asumisen omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Meillä on aiempaa monipuolisempi palvelutarjonta, josta löytyy ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin, eikä kaikille tarvitse tarjota samaa. Kotihoidon tehostaminen, lääkerobotit, etähoiva, yhteisöllinen asuminen, perhehoito ja muut kotiin annettavat palvelut ovat tämän päivän kestäviä ratkaisuja. Näillä palveluilla voimme vastata asiakkaiden hoidon ja palvelun tarpeeseen ja vahvistaa ihmisten toimintakykyä.
Muutokset palvelupaikoissa tehdään hitaasti ja vaiheittain. Asiakkaat, joilla on paikka ympärivuorokautisessa palveluasumisessa eivät jää ilman palveluasumispaikkaa.”
Lääkärin ja hoitajan palvelut hyvinvointiasemilla, sektorijohtaja Erkki Penttinen ja toimialajohtaja Sofia Svartsjö
”Sosiaali- ja terveyskeskusten ja hyvinvointiasemien palveluita tarkistetaan jatkuvasti suhteessa väestön tarpeisiin, henkilöstön saatavuuteen ja talouteen. Myös näissä palveluissa haluamme elää ajassa ja kehittää digitaalista palvelutarjontaa. Digitaaliset palvelut ja etäpalvelut täydentävät jatkossa entistä enemmän kivijalkapalveluitamme ja lisäävät hoidon ja palvelun saatavuutta ja tasa-arvoisuutta. Haluamme silti pitää kiinni lähipalveluverkostamme ja tarjota samoissa tiloissa sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon palveluita.
Nyt tehtävissä muutoksissa yhdistämme Kaskisen hyvinvointiaseman Närpiön sosiaali- ja terveyskeskukseen ja Vähänkyrön hyvinvointiaseman Laihian sosiaali- ja terveyskeskukseen. Kaskisen hyvinvointiasemalla on jatkossakin palvelua ajanvarauksella, mutta Kaskisen kiirevastaanotto siirtyy isompaan toimipisteeseen Närpiöön. Kaskislaisten tuttu henkilökunta jatkaa kaskislaisten asiakkaiden hoitoa, mikä takaa hoidon omalla äidinkielellä ja hoidon jatkuvuuden.
Vähässäkyrössä ei tapahdu suuria muutoksia. Toiminta yhdistetään hallinnollisesti Laihian kanssa. Vähänkyrön henkilöstö osallistuu myös digitaalisen palvelun kehittämiseen.
Vöyrillä etsimme uusia tiloja, joissa voimme jatkaa lastenneuvolan palveluja ja ikäihmisten palveluja ajanvarauksella. Nykyiset tilat ovat liian huonossa kunnossa toiminnalle.”
Hoito-osastojen palvelut, sektorijohtaja Pia-Maria Sjöström ja toimialajohtaja Christian Palmberg
”Hoito-osastojen paikkojen vähentämisen jälkeen meillä on edelleen noin 200 yleislääketieteen hoito-osastopaikkaa Pohjanmaalla. Osalla hoito-osastoista saa hoitoa akuuttiin sairauteen, kun osa on suuntautunut potilaan arviointiin ja aktivointiin. Olemme laajentaneet kotisairaalan toiminnan koko hyvinvointialueelle, joten monet sellaiset ihmiset, joita aiemmin olisi hoidettu vuodeosastolla, voivat nyt saada hoidon kotiin. Liikkuvasta sairaalasta yhä useammat saavat arvion hoidon tarpeesta kotonaan ja liikkuva sairaala voi myös antaa tiettyä sellaista hoitoa, joka ennen olisi annettu hoito-osastolla tai päivystysvastaanotolla. Vaikka osastohoitoa voidaan antaa eri ikäisille ihmisille, nähdään se osana ikäihmisten palveluiden kokonaisuutta. Hyvinvointialueella olemme monipuolistaneet ikäihmisten palveluiden tarjontaa, mikä osaltaan vähentää tarvetta osastopaikoille.”
Röntgenpalvelut, sektorijohtaja Pia-Maria Sjöström ja toimialajohtaja Christian Palmberg
”Röntgenpalveluihin on välttämätöntä tehdä muutoksia, koska röntgenhoitajista on pulaa ja osa laitteistamme on saavuttanut elinkaarensa pään. Edessä olisi isoja investointeja uusiin laitteisiin, mikä ei ole kannattavaa, sillä emme voi varmistaa riittävää henkilöstä emmekä sitä, että kalliita laitteita käytettäisiin riittävän paljon suhteessa kustannuksiin. Jatkossa laitteita korjataan tai uusitaan kolmessa toimipisteessä: Närpiössä, Vaasassa ja Pietarsaaressa. Mustasaaressa toiminta jatkuu niin kauan, kuin nykyinen laitteisto toimii ja henkilöstö riittää. Kristiinankaupungissa toiminta jatkuu lyhyemmillä aukioloajoilla, niin kauan, kuin omia henkilöstöresursseja on riittävästi.”
Yhteyshenkilöt
Marina Kinnunenhyvinvointialueen johtaja
Puh:044 323 1808marina.kinnunen@ovph.fiAnne Salovaara-Keroaluehallituksen puheenjohtaja
Puh:044 060 2660Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Liitteet
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
Chat-palvelut sujuvoittavat asiointia21.10.2025 14:19:55 EEST | Tiedote
Helppoa ja nopeaa. Näin Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat kuvailevat chattien käyttöä. Silti moni ei vielä ole kokeillut yhteydenottoa chatin kautta.
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
Palautteen määrä ja asiakastyytyväisyys kasvussa Pohjanmaan hyvinvointialueella16.10.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen palautteiden määrä on kasvanut syyskuussa 2025 reilusti, ja saatu palaute on entistäkin positiivisempaa. Kun ajalla 1.1.-30.6.2025 palautteita tuli yhteensä 5028 ja NPS oli 63, niin pelkästään syyskuussa palautteita tuli 2126 ja NPS oli huikeat 73.
Österbottens välfärdsområde söker nya lokaler för tjänster i Vasa15.10.2025 14:47:23 EEST | Pressmeddelande
Hyresavtalen mellan välfärdsområdet och kommunerna löper ut vid årsskiftet. Nya lokaler söks för flera tjänster. Välfärdsområdet utreder möjligheten att köpa en del av fastigheterna så att verksamheten ska kunna fortsätta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme