Oma Häme

Oma Hämeen Jarkko Salo on Suomen ihmisläheisin esihenkilö 2024

Jaa

Mäkikujan perhetukikeskuksen lähijohtaja voitti Hälsan järjestämän työelämäkilpailun.

Jarkko Salo palkintogaalassa
Kuva: Hälsa

Toista kertaa järjestetyssä HumanPower24-kilpailussa nostettiin esiin ihmisläheisen johtamisen ja työelämän parhaita esimerkkejä. Työyhteisöille ja yksilöille valmennuksia tarjoavan Hälsan järjestämän kilpailun tavoitteena on tehdä ihmisläheisestä organisaatiokulttuurista strategisesti merkittävä osa suomalaista työelämää.

HumanPower24-kilpailussa etsittiin Suomen ihmisläheisintä työpaikkaa, johtajaa, esihenkilöä sekä työelämätekoa. Oma Hämeen lähijohtaja Jarkko Salo valittiin satojen kilpailijoiden joukosta voittajaksi Suomen ihmisläheisimmän esihenkilön kategoriassa. Palkinto jaettiin Helsingissä perjantaina 21. marraskuuta. 

Salo työskentelee lähijohtajana Kanta-Hämeen hyvinvointialueella Mäkikujan perhetukikeskuksessa Riihimäellä.

– Tämä on upea tunnustus Jarkon työstä. Hänen ihmisläheinen johtamisensa näkyy yksikön arjessa, jossa näkyy myös hyvä ilmapiiri, vastuunkantaminen ja halu kehittää asioita yhdessä. Ihmisläheisen johtamisen merkitys on vain kasvanut näinä taloudellisesti vaikeina aikoina. Voimme Oma Hämeessä kaikki ottaa oppia Jarkosta, iloitsee perhe-, sosiaali- ja vammaispalvelujen toimialajohtaja Marika Paasikoski-Junninen.

Ihmisläheisyyttä ja onnistumisten esiin nostamista

Salolla on esihenkilötaustaa noin 15 vuoden ajalta ja tällä hetkellä hän työskentelee Mäkikujan perhetukikeskuksessa, joka on lapsille ja nuorille tarkoitettu lastensuojelun sijaishuoltoyksikkö. 

– Minulle on tärkeää olla ihminen ihmiselle. Pyrin aina luomaan turvallisuuden tunnetta niin työyhteisölle kuin yksittäisille työntekijöille. Tavoitteeni on antaa tilaa ja mahdollisuuksia jokaiselle tehdä työtään parhaalla mahdollisella tavalla. Uskon, että minua pidetään turvallisena ja tasapuolisena esihenkilönä, pohtii Salo.

Johtamistyössään hän korostaa tasapuolisuutta ja arvostusta.

– Pyrin aina löytämään ihmisistä heidän vahvuutensa ja tukemaan niiden kehittämistä. Koen, että positiivisen johtamisen kautta voi saavuttaa paljon. Minulle on tärkeää nostaa onnistumisia näkyviin ja vahvistaa työyhteisön itseluottamusta. Vaikka haastaviakin asioita tulee käsiteltäväksi, haluan luoda avoimen vuorovaikutuksen ilmapiirin, jossa kaikesta voi keskustella, jatkaa Salo.

Salon oma lähijohtaja iloitsee palkinnosta.

– Olemme lastensuojelussa erittäin ylpeitä Jarkon voitosta. Jarkon ehdoton valtti on asiakkaiden tarpeiden hyvä havainnointi ja niihin reagoiminen. Sen vuoksi Mäkikujan perhetukikeskuksen työ on ensiluokkaista lastensuojelun sijaishuoltoa. Jarkko saa Mäkikujalla johtaa isoa joukkoa ammattitaitoisia ja kehittämisintoista asiantuntijoita, sanoo sijais- ja jälkihuollon päällikkö Eija Luodes.

Myös Mäkikujan perhetukikeskus on saanut tunnustusta ja kiitosta hyvästä ja arvokkaasta työstään lastensuojelun parissa. Lue lisää tästä palkinnosta

Arvostusta lastensuojelutyölle ja sote-alalle

Jo finalistiksi valitseminen oli Salolle itselleen suuri kunnia. Palkintojenjaon jälkeen tunnelma oli katossa:

– Tämän tyyppinen huomiointi ja arvostus tuntuu mahtavalta! Ilman loistavia työkavereita, esihenkilöitä ja verkostoja ei ole mahdollista toteuttaa ihmisläheistä työelämää. Palkintogaalassa korostui luottamus ja arvostus, ja tuntuu että olemme hyvällä, positiivisella ja ihmisläheisellä johtamisen polulla.

Salon ilmoitti Hälsan kilpailuun Oma Hämeen työhyvinvointiyksikkö muun muassa työhyvinvointikyselyn tulosten perusteella. Salo näkee, että palkinto kuuluu koko hänen tiimilleen. 

 – Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö, joka pääsee myös vaikuttamaan asioihin, on tae sille, että meidän tärkeät lapsemme, nuoret ja perheet saavat arvostavaa ja kunnioittavaa tukea hyvin monenlaisissa toiminnoissa.

Palkinnolla on merkitystä myös lastensuojelutyön ja sote-alan arvostukselle. 

– Sote-alan muutosten keskellä on tärkeää, että uskallamme tuoda työmme ja onnistumisemme näkyviksi – niin omassa organisaatiossamme kuin laajemmin. Samalla meidän pitää tuntea toinen toisemme ja rakentaa turvaverkkoa, sillä yhteistyön avulla voimme kohdata monenlaisia haasteita.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Aluehallitus käsittelee 3.11. Ahveniston ja Viipurintien terveysaseman pysäköintimaksuja30.10.2025 11:43:25 EET | Tiedote

Aluehallitus käsittelee 3. marraskuuta kokouksessaan esitystä, jonka mukaan asiakas- ja henkilöstöpysäköinti olisi jatkossa maksullista Assi-sairaalassa, Viipurintien terveysaseman alueella sekä vanhan keskussairaalan pysäköintialueilla Hämeenlinnassa. Pysäköinnin maksullisuuden tavoitteena on parantaa pysäköinnin sujuvuutta ja varmistaa, että paikat ovat ensisijaisesti asiakkaiden ja henkilöstön käytettävissä. Maksullisuus auttaa vähentämään häiriöpysäköintiä, tasapainottaa paikkojen kysyntää ja kattaa pysäköinnin operoinnista, käytöstä ja huollosta aiheutuvat kustannukset. Pysäköinnin sujuvuus on tärkeää asiakkaiden asioinnin kannalta. Maksut otettaisiin käyttöön Ahveniston alueella Assi-sairaalan toiminnan käynnistyessä maaliskuussa 2026 ja Viipurintiellä kevään aikana. Esityksen mukaan Ahveniston alueella ja Assi-sairaalan pysäköintitalossa lyhytaikainen pysäköinti maksaisi asiakkaille 1,5 euroa tunnilta, ja ensimmäinen puolituntinen olisi maksuton. Viipurintien pääterveysaseman al

Oma Hämeelle vain yksi vaihdenumero käyttöön 3. marraskuuta alkaen29.10.2025 10:36:33 EET | Tiedote

Hyvinvointialueen vaihdepalvelu keskitetään yhteen numeroon 3. marraskuuta alkaen. Jatkossa Oma Hämeen vaihdenumero on 03 6291. Aiemmin käytössä ollut vaihdenumero 03 629 629 poistuu. Puhelinvaihdetta hoitaa Oma Hämeen oma henkilökunta palveluneuvonnasta. Puhelinvaihde palvelee arkisin klo 7-17. Puheluiden keskittäminen yhteen numeroon selkeyttää palvelua ja helpottaa asiakkaiden yhteydenottoa. Poistuvassa numerossa on muutoksesta nauhoitettu ohjeistus asiakkaille. Voit tiedustella Oma Hämeen palveluiden yhteystietoja myös Info-chatista. Chat on avoinna arkisin klo 9–13, ja sieltä saat apua yhteystietojen lisäksi myös esimerkiksi palveluiden sijainteihin ja yleisiin toimintaohjeisiin liittyvissä asioissa. Huomioithan, että emme käsittele chatissa potilastietoja emmekä ajanvaraukseen tai laskutukseen liittyviä asioita. Terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyvää ohjausta tai neuvontaa saat muista chat-palveluistamme. Lue lisää täältä: Chat- ja etävastaanottopalvelut - Oma Häme Voit aloi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye