Vieraskielinen voi asioida Kelassa pikatulkkauksella tai asiointitulkkauksella
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelan palvelupisteissä otetaan uudelleen käyttöön pikatulkkauspalvelu. Tilanteen vaatiessa Kelan yhteistyökumppani tai palveluasiantuntija voi varata asiakkaalle myös tulkatun puhelinajan.
Kela ottaa uudelleen käyttöön pikatulkkauspalvelun vielä tämän vuoden puolella. Pikatulkkauspalvelu on sovelluksen avulla käytettävä etätulkkauspalvelu, jossa yhteys tulkkiin saadaan asiakaspalvelutilanteessa ilman ennakkovarausta. Kelan palveluasiantuntija käyttää palvelua älypuhelimen tai tabletin avulla. Pikatulkkauspalvelu on tarkoitettu lyhytkestoisiin tulkkaustilanteisiin, joissa yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei löydy.
Kelan käyttämä pikatulkkauspalvelu kilpailutettiin uudelleen ja palveluntarjoajaksi valittiin palvelua myös aikaisemmin hoitanut Túlka Oy. Puitesopimus Túlka Oy:n kanssa on voimassa määräaikaisena kaksi vuotta 3.11.2026 saakka.
Pikatulkkauksesta hyviä kokemuksia
Pikatulkkaus parantaa vieraskielisten asiakkaiden palvelua, kun asioinnin voi hoitaa ammattitulkin välityksellä joustavasti ja nopeasti. Pikatulkkaus myös vahvistaa vieraskielisten asiakkaiden mahdollisuuksia hoitaa Kela-asioitaan itsenäisesti ja yhdenvertaisesti.
Pikatulkkaussovellus on kätevä työväline silloin, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole. Kelan palveluasiantuntijat ovat kokeneet pikatulkkauksen sujuvoittavan asiakaspalvelua ja parantavan asiakaskokemusta:
– Sujui kuin tanssi, tosi helppo käyttää. Asiakas poistui hymyillen.
– Pystyin varaamaan asiakkaalle tulkatun tapaamisen asian jatkokäsittelyä varten, kun pikatulkkauksen avulla selvisi, että asiakas tarvitsee syvällisempää neuvontaa.
Kela kannustaa vieraskielisiä kokeilemaan asiointia myös suomeksi tai ruotsiksi heti, kun kielitaito siihen riittää. Kelassa voi asioida myös englanniksi ilman tulkkausta. Tulkkausta tarvitaan silloin, jos kielitaito ei vielä riitä monimutkaisen asian selvittämiseen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Kelan yhteistyökumppani voi varata tulkatun ajan asiakkaan puolesta
Kelan puhelinpalvelussa voi asioida myös asiointitulkin välityksellä. Näin toimitaan etenkin silloin, jos asiointi ei onnistu tarjotuilla palvelukielillä ja asiakkaan asia on monimutkainen tai hänellä on useita asioita hoidettavana.
Kelan yhteistyökumppani voi varata asiakkaalle tulkatun puhelinajan Kelan ajanvarausjärjestelmässä, jos asiakkaalla on suomalainen henkilötunnus. Asiakas itse ei voi varata tulkattua aikaa.
Asiointitulkkauksen tarve voidaan todeta myös asiakaspalvelutilanteessa. Tällöin Kelan palveluasiantuntija varaa asiakkaalle tulkatun puhelinajan. Kelaa vastaa tulkkauksen kustannuksista.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Allmänt stöd ersätter FPA:s arbetslöshetsförmåner i maj 202617.12.2025 10:07:02 EET | Pressmeddelande
Riksdagen har godkänt ett lagförslag om allmänt stöd. Det införs 1.5.2026 och ersätter FPA:s nuvarande arbetslöshetsförmåner, dvs. arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen.
Yleistuki korvaa Kelan työttömyystuet toukokuussa 202617.12.2025 10:07:02 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen yleistuesta. Uusi yleistuki otetaan käyttöön 1.5.2026, jolloin se korvaa Kelan nykyiset työttömyystuet eli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan.
General social security benefit to replace Kela-paid unemployment benefits in May 202617.12.2025 10:07:02 EET | Press release
Parliament has approved the government proposal on the general social security benefit. The new general social security benefit will come into force on 1 May 2026. It will replace labour market subsidy and basic unemployment allowance. These are existing unemployment benefits that are currently paid by Kela.
Kelan palvelut Alavudella muuttuvat17.12.2025 10:05:08 EET | Tiedote
Kelan Alavuden palvelupiste suljetaan 31.12.2025. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen asiakaspalvelupisteissä sekä Alavuden kaupunginviraston asiointipisteessä.
Kelan palvelut Keuruulla muuttuvat17.12.2025 09:40:05 EET | Tiedote
Kelan Keuruun palvelupiste suljetaan 31.12.2025. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa, lähialueen palvelupisteissä sekä Keuruun kaupungintalon asiointipisteessä ja etäpalveluna kirjastosta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme