Vieraskielinen voi asioida Kelassa pikatulkkauksella tai asiointitulkkauksella
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelan palvelupisteissä otetaan uudelleen käyttöön pikatulkkauspalvelu. Tilanteen vaatiessa Kelan yhteistyökumppani tai palveluasiantuntija voi varata asiakkaalle myös tulkatun puhelinajan.
Kela ottaa uudelleen käyttöön pikatulkkauspalvelun vielä tämän vuoden puolella. Pikatulkkauspalvelu on sovelluksen avulla käytettävä etätulkkauspalvelu, jossa yhteys tulkkiin saadaan asiakaspalvelutilanteessa ilman ennakkovarausta. Kelan palveluasiantuntija käyttää palvelua älypuhelimen tai tabletin avulla. Pikatulkkauspalvelu on tarkoitettu lyhytkestoisiin tulkkaustilanteisiin, joissa yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei löydy.
Kelan käyttämä pikatulkkauspalvelu kilpailutettiin uudelleen ja palveluntarjoajaksi valittiin palvelua myös aikaisemmin hoitanut Túlka Oy. Puitesopimus Túlka Oy:n kanssa on voimassa määräaikaisena kaksi vuotta 3.11.2026 saakka.
Pikatulkkauksesta hyviä kokemuksia
Pikatulkkaus parantaa vieraskielisten asiakkaiden palvelua, kun asioinnin voi hoitaa ammattitulkin välityksellä joustavasti ja nopeasti. Pikatulkkaus myös vahvistaa vieraskielisten asiakkaiden mahdollisuuksia hoitaa Kela-asioitaan itsenäisesti ja yhdenvertaisesti.
Pikatulkkaussovellus on kätevä työväline silloin, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole. Kelan palveluasiantuntijat ovat kokeneet pikatulkkauksen sujuvoittavan asiakaspalvelua ja parantavan asiakaskokemusta:
– Sujui kuin tanssi, tosi helppo käyttää. Asiakas poistui hymyillen.
– Pystyin varaamaan asiakkaalle tulkatun tapaamisen asian jatkokäsittelyä varten, kun pikatulkkauksen avulla selvisi, että asiakas tarvitsee syvällisempää neuvontaa.
Kela kannustaa vieraskielisiä kokeilemaan asiointia myös suomeksi tai ruotsiksi heti, kun kielitaito siihen riittää. Kelassa voi asioida myös englanniksi ilman tulkkausta. Tulkkausta tarvitaan silloin, jos kielitaito ei vielä riitä monimutkaisen asian selvittämiseen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Kelan yhteistyökumppani voi varata tulkatun ajan asiakkaan puolesta
Kelan puhelinpalvelussa voi asioida myös asiointitulkin välityksellä. Näin toimitaan etenkin silloin, jos asiointi ei onnistu tarjotuilla palvelukielillä ja asiakkaan asia on monimutkainen tai hänellä on useita asioita hoidettavana.
Kelan yhteistyökumppani voi varata asiakkaalle tulkatun puhelinajan Kelan ajanvarausjärjestelmässä, jos asiakkaalla on suomalainen henkilötunnus. Asiakas itse ei voi varata tulkattua aikaa.
Asiointitulkkauksen tarve voidaan todeta myös asiakaspalvelutilanteessa. Tällöin Kelan palveluasiantuntija varaa asiakkaalle tulkatun puhelinajan. Kelaa vastaa tulkkauksen kustannuksista.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme