Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Över 10 000 invånare i Egentliga Finland har använt Varha-appen – nya digitala tjänster införs under återstoden av året

Dela

I november kommer en chatt för frågor som gäller mentalvård, missbruk och beroende, samt olika distansmottagningar att öppnas i Varha-appen. I december kommer en meddelandetjänst för kunder vid ÅUCS Barn- och ungdomskliniken att öppnas.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

Varha-appen lanserades i mitten av oktober och under den första månaden laddades den ner av cirka 6 000 invånare i Egentliga Finland. Cirka 5 000 personer har öppnat appen i en webbläsare på datorn. De första tjänsterna i appen var chattarna för mun- och tandvården och för socialservicen. Hittills har nästan 500 kunder använt mun- och tandvårdens chatt och 100 socialservicens chatt.

– Den första månaden med Varha-appen har förlöpt utmärkt. Vi är nöjda med antalet nerladdningar, särskilt med tanke på att det inte ännu finns så många tjänster i appen. Kunderna har gett bra respons, vilket visar att det finns efterfrågan för appen. Vi öppnar nya digitala tjänster i appen varje månad, säger programchef Tapio Järvenpää.

Varha-appen kan laddas ner till en smart enhet från Appstore eller Google Play-butiken med sökordet “Varha”. Appen kan också användas på en dator på adressen digi.varha.fi. Varha-appen utvecklas i samarbete med Terveystalo.

I november öppnas en chatt för frågor som gäller mentalvård, missbruk och beroende

Den 27 november kommer en chatt för frågor som gäller mentalvård, missbruk och beroende samt distansmottagningar att öppnas i Varha-appen. Chatten är öppen vardagar (mån.–fre.) kl. 12–15 och den riktar sig till alla som fyllt 18 år och som är oroliga för sin egen psykiska hälsa eller sitt missbruk. I chatten bedömer en sjukskötare vårdbehovet och hänvisar kunden till rätt tjänst. I december kompletteras chatten med en meddelandetjänst där kunden kan lämna ett meddelande vilken tid på dygnet som helst.

– Med hjälp av chatten strävar vi efter att erbjuda en enkel kontaktkanal för alla invånare i Egentliga Finland. Chatten kan också vara en möjlig kontaktkanal för dem som inte klarar av att ringa sin hälsostation. Vi ger också vård via distansmottagningar, säger Camilla Rautanen, chef för missbruks- och mentalvårdstjänster.

Terapinavigatorn är ett annat digitalt verktyg som är till hjälp vid bedömning av vårdbehovet. När kunden fyller i Terapinavigatorn i förväg och sparar koden från navigatorn går det snabbare att behandla ärendet i chatten.

I november överförs också primärvårdens videomottagningar delvis till Varha-appen. När det gäller gruppdistansmottagning används det nuvarande videomottagningssystemet ett tag till. 

Mun- och tandvårdens chatt för tidsbokning finns nu i fler kommuner

Under november har mun- och tandvårdens chatt för tidsbokning och bedömning av vårdbehovet utvidgats. För närvarande kan man bedöma vårdbehovet samt boka och flytta tider via chatten i följande kommuner: Åbo, Nådendal, Loimaa, Pargas, Kimitoön, Gustavs, Oripää, Pyhäranta, Tövsala, Nystad, Vemo, Masku, Virmo, Nousis och Letala. Chatten utvidgas till nya kommuner allteftersom arbetet med att förenhetliga patientdatasystemen framskrider inom Varha.

I december kommer en meddelandetjänst för kunder vid ÅUCS Polikliniken för barn och unga (diabetes och neurologi) att öppnas i Varha-appen.

Mer information: varha.fi/varha-applikation

Nyckelord

Kontakter

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Den nu permanenta polikliniken rehabiliterar patienter med svåra kroppsliga symtom som beror på rubbningar i stressystemet och det centrala nervsystemet1.7.2025 10:05:08 EEST | Pressmeddelande

Polikliniken för funktionsförmåga vid Egentliga Finlands välfärdsområde tillhandahåller nationellt sett unik rehabilitering av långvariga kroppsliga symtom. Patienten kan få remiss till polikliniken av en läkare när kroppsliga symtom som kraftigt försvårar vardagen blivit bestående och ingen klarläggande diagnos har kunnat ställas.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye