Keskuskauppakamari: Saatavuusharkinta ja työluvan tulorajat pois Suomessa työskentelevien puolisoilta

Jaa

Keskuskauppakamarin mukaan saatavuusharkinta ja työluvan tulorajat tulisi poistaa Suomessa työskentelevien henkilöiden puolisoilta. Tämä asettaisi työluvalla maahan saapuvat puolisot työnteossa samalle viivalle kuin perheenyhdistämisen kautta Suomeen saapuneet.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (osaaminen ja maahanmuutto) Suvi Pulkkinen.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (osaaminen ja maahanmuutto) Suvi Pulkkinen. Kuva: Liisa Takala

E2 Tutkimuksen julkaiseman tuoreen raportin mukaan suomalaisille pk-yrityksille ulkomaalaisen työvoiman saatavuus on jopa kohtalon kysymys. Etlan samaisesta aiheesta keskiviikkona julkaisema selvitys puolestaan paljastaa, että Suomen kyvyssä pitää ulkomaalaisista osaajista kiinni on puutteita, mutta parhaiten Suomeen juurruttaa perhe. Myös yhteiskunnan ilmapiiriin ja työelämän vastaanottavuuteen kannattaisi kiinnittää huomiota, jos osaajista halutaan pitää kiinni.

Keskuskauppakamarin mukaan saatavuusharkinta ja työluvan tulorajat pitäisi poistaa Suomessa työskentelevien henkilöiden puolisoilta.

"Perheenyhdistämisen tulorajat ovat jo valmiiksi liian korkeat, ja lisäksi Suomessa työskentelevän puolison työllistymistä hidastavat saatavuusharkinta ja työluvan tulorajat, jotka eivät kuitenkaan koske esimerkiksi perheenyhdistämisen kautta Suomeen saapuneita. Lisäksi perheellinen työperäinen maahanmuuttaja voi kohdata tiellään byrokratiaviidakon, jossa voi kulua monia kuukausia", toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen. 

Perheenyhdistämisen tulorajat ovat tällä hetkellä niin korkeat, että puolison ja kahden lapsen saaminen Suomeen edellyttää noin 3900 euron kuukausittaisia bruttotuloja. Maahanmuuttovirasto on hiljattain nostanut tulorajoja entisestään.

“Tämä muodostaa merkittävän esteen valtaosalle perheitä, sillä harva yltää Suomessa vaadittuihin tulorajoihin – eivät edes monet maan omat kansalaiset. Moni työluvalla maahan tuleva joutuu jättämään puolisonsa ja lapsensa kotimaahansa byrokraattisten esteiden vuoksi”, Pulkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari on ehdottanut, että Suomessa töitä tekevien henkilöiden työlupien tulorajoissa tulisi jatkossa huomioida perheen kokonaistulot yksittäisten henkilöiden työtulojen sijaan. Lisäksi saatavuusharkinnan poistaminen antaisi työluvalla Suomeen saapuville samat työmahdollisuudet kuin perheenyhdistämisen kautta tuleville.

"Suomea uhkaa krooninen työvoimapula ja samanaikaisesti täällä on erittäin alhainen syntyvyys, joten ratkaisuja tarvitaan kipeästi. Työlupien ja perheenyhdistämisen tulorajoissa tulisi myös ottaa huomioon paikkakuntakohtaiset elinkustannukset, sillä asumisen ja elämisen hinta vaihtelee huomattavasti esimerkiksi Helsingin ja Siikalatvan välillä", sanoo Pulkkinen.

Maahanmuuttovirasto on viime vuosina onnistunut lyhentämään työlupien käsittelyaikoja. Seuraavaksi huomiota tulisi Pulkkisen mukaan kiinnittää perheenjäsenten oleskelulupien käsittelyyn.

“Nopeampi ja sujuvampi prosessi olisi vahva signaali osaajille siitä, että he ovat Suomeen tervetulleita paitsi työntekijöinä, myös perheenjäseninä ja ihmisinä”, Pulkkinen sanoo.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.

Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye