Soita aina ensin hoidon tarpeen arviointiin myös akuuteissa asioissa
Älä tule turhaan terveyskeskukseen jonottamaan, vaan soita aina ensin hoidon tarpeen arviointiin myös akuuteissa asioissa. Hoidon tarpeen arvioinnissa arvioidaan, millaista apua tarvitset ja kuinka pian.
Tällä hetkellä monet asiakkaat tulevat jonottamaan terveyskeskuksiin turhaan, vaikka heidän kiireettömät asiansa olisi voitu hoitaa puhelimitse tai chatissa. Esimerkiksi reseptin uusiminen tai pitkään jatkunut polvikipu ovat kiireettömiä asioita.
– Vaikka meillä on välillä ruuhkaa hoidon tarpeen arvioinnin puhelinpalvelussa, silti asiakas saa todennäköisemmin nopeammin palvelua puhelimitse kuin odottamalla terveyskeskuksessa. Pahimmillaan asiakas on odottanut vuoroaan terveyskeskuksessa kolme tuntia, kuvailee osastonhoitaja Marlene Vägar.
Terveyskeskus toimii ajanvarausperiaatteella. Ilman ajanvarausta voit palauttaa tai hakea lomakkeita tai käydä allekirjoittamassa pyydettyjä lomakkeita. Kaikki muut yhteydenotot tulee hoitaa puhelimen, chatin tai sähköisen ajanvarauksen kautta.
– Soita aina ensin tai laita viestiä chatin kautta, jotta ammattilaisemme voi arvioida tilanteesi. Tilannettasi selvitetään tarkentavilla kysymyksillä. Saat joko itsehoitohoito-ohjeita tai sinulle varataan aika ammattilaiselle, joka auttaa tilanteessasi, kertoo osastonhoitaja Erja Lahti.
Chattiin pääset klikkaamalla verkkosivujen oikeasta alareunasta chatbot-kuvaketta. Chatin kautta voi keskustella hoitajan kanssa Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Pietarsaaressa, Pedersöressä ja Luodossa.
Vaasassa, Vähässäkyrössä, Laihialla, Pietarsaaressa, Pedersöressä, Luodossa ja Uudessakaarlepyyssä voit varata digitaalisesti puhelinajan hoidon tarpeen arviointiin.
– Hoitaja soittaa sinulle varattuna aikana ja riippuen tilanteestasi, sinulle voidaan varata vastaanottoaika, hoitaja voi konsultoida lääkäriä tai tehdä vaikka laboratoriolähetteen, kertoo Vägar.
Näin otat yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin
Hoidon tarpeen arviointi 06 218 9000, Kristiinankaupungissa 06 218 6019.
Avoinna ma–to klo 8–15 ja pe 8–14. Jonotusaika puhelimessa vaihtelee päivittäin. Voit jättää myös takaisinsoittopyynnön ma–to klo 13 ja pe klo 12 mennessä.
Hoidon tarpeen arvioinnin puhelinajan varaaminen digitaalisesti (Vaasa, Vähäkyrö, Laihia, Pietarsaari, Pedersöre, Luoto ja Uusikaarlepyy): https://pohjanmaanhyvinvointi.fi/digitaalinen-ajanvaraus/
Iltaisin ja viikonloppuisin soita 116 117, kun harkitset lähtöä päivystykseen tai tarvitset kiireellistä terveydenhuollon neuvontaa. Hätätilanteessa soita aina 112.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marlene VägarOsastonhoitaja
Puh:040 358 2480marlene.vagar@ovph.fiErja LahtiOsastonhoitaja
Puh:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
Ateriapalvelut muuttuvat Vaasassa ja Mustasaaressa27.6.2025 13:58:49 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ateriapalvelut ovat siirtyneet asteittain malliin, jossa ateriat toimitetaan useammaksi päiväksi kerrallaan. Viimeisenä malliin siirrytään Vaasassa ja Mustasaaressa elokuussa.
Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osasto sai kinestetiikan laatusertifikaatin27.6.2025 11:14:34 EEST | Tiedote
Suomen Kinestetiikkayhdistys ry on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. Pietarsaaren VAKU on toinen erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Vaasan vaativan kuntoutuksen osastolle myönnettiin kinestetiikan laatusertifikaatti ensimmäisen kerran vuonna 2021.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme