Ring alltid vårdbehovsbedömningen först, även i akuta ärenden
Kom inte och köa till hälsocentralen i onödan – ring istället vårdbehovsbedömningen alltid först, även när ditt ärende är akut. På vårdbehovsbedömningen bedömer yrkesutbildade personer hurdan hjälp du behöver och hur snabbt.
För närvarande väntar många klienter på hälsocentraler i onödan trots att deras icke-brådskande ärende kunde ha skötts per telefon eller via välfärdsområdets chattjänst. Exempelvis förnyande av recept och utdragen smärta i knät är icke-brådskande ärenden.
– Trots att man ibland måste köa till vårdbehovsbedömningens telefontjänst så blir man sannolikt snabbare betjänad per telefon än på hälsocentralen. I värsta fall har klienter fått vänta på sin tur i tre timmar på hälsocentralen, säger avdelningsskötare Marlene Vägar.
Verksamheten på hälsocentralen fungerar enligt tidsbokningsprincipen. Utan tidsbokning kan man hämta eller returnera blanketter eller underteckna blanketter som man blivit ombedd att underteckna. Alla andra kontakter ska skötas via telefon, chattjänsten eller den digitala tidsbokningen.
– Ring alltid först eller skicka ett meddelande via chatten så att våra yrkesutbildade personer kan ta ställning till ditt ärende. Ärendet klarläggs sedan med preciserande frågor. Du ges sedan antingen egenvårdsanvisningar eller bokas en tid till en yrkesutbildad person som kan hjälpa dig, säger avdelningsskötare Erja Lahti.
Du får kontakt med chatten genom att klicka på chattikonen i det nedre högra hörnet på webbplatsen. Via chatten kan du diskutera med skötare i Vasa, Laihela, Korsholm, Jakobstad, Pedersöre och Larsmo.
I Vasa, Lillkyro, Laihela, Jakobstad, Pedersöre, Larsmo och Nykarleby kan du också digitalt boka en telefontid till vårdbehovsbedömningen.
– Då ringer skötaren dig på den tid du bokat och kan beroende på din situation boka en mottagningstid, konsultera en läkare eller skriva en laboratorieremiss, berättar Vägar.
Så här kontaktar du vårdbehovsbedömningen
Vårdbehovsbedömningen 06 218 9000, i Kristinestad 06 218 6019.
Öppen på måndagar–torsdagar kl. 8–15 och fredagar kl. 8–14. Väntetiden i telefon varierar från dag till dag. Du kan också lämna ett ringbud på måndagar–torsdagar kl. 13 och fredagar till och med kl. 12.
På den här webbsidan kan du digitalt boka en tid till vårdbehovsbedömningen (Vasa, Lillkyro, Laihela, Jakobstad, Pedersöre, Larsmo och Nykarleby): https://osterbottensvalfard.fi/digital-tidsbokning/
Kvällar och veckoslut ska du ringa 116 117 då du överväger att åka in till jouren eller behöver akut hälsovårdsrådgivning. I nödsituationer ska du alltid ringa nödnumret 112.
Nyckelord
Kontakter
Marlene VägarAvdelningsskötare
Tel:040 358 2480marlene.vagar@ovph.fiErja LahtiAvdelningsskötare
Tel:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Läkarbesök via telefon vid behov19.2.2025 11:00:00 EET | Pressmeddelande
Innan man åker in till jouren ska man alltid ringa Jourhjälpen på telefonnummer 116 117. På Jourhjälpen betjänas kunden av professionella inom hälso- och sjukvården som bedömer om tillståndet kräver ett besök på jouren. Om det räcker med egenvård får kunden tillförlitliga vårdanvisningar hen kan följa hemma, fast direkt i soffan. Jourhjälpen betjänar dygnet runt.
Lääkärikäynti tarvittaessa puhelimitse19.2.2025 10:59:13 EET | Tiedote
Ennen päivystykseen hakeutumista tulisi aina soittaa Päivystysavun numeroon 116117. Päivystysavussa terveydenhuollon ammattilaiset kertovat, vaatiiko tilanne käynnin päivystyksessä. Mikäli itsehoito riittää, soittaja saa luotettavat kotihoito-ohjeet kätevästi vaikka kotisohvalle. Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden.
Den digitala servicen för invånarna i sju kommuner uppdaterades17.2.2025 13:03:00 EET | Pressmeddelande
Under veckoslutet togs det nya klient- och patientdatasystemet i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Den här veckan kan det uppstå rusning i våra tjänster. Om ditt ärende inte är brådskande, önskar vi att du tar kontakt först nästa vecka.
Digitaalinen asiointipalvelu päivittyi seitsemän kunnan asukkaille17.2.2025 13:02:39 EET | Tiedote
Viikonlopun aikana on otettu käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Kuluvan viikon aikana palveluissa voi olla ruuhkaa. Mikäli asiasi ei ole kiireellinen, ota yhteyttä vasta ensi viikolla.
Pohjanmaan hyvinvointialueen vaativan kuntoutuksen osasto yhä kinestetiikan laatuyksikkö12.2.2025 12:25:43 EET | Tiedote
Suomen Kinestetiikkayhdistys ry:n on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Vaasan keskussairaalan vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. VAKU on ensimmäinen ja edelleen ainut erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Nyt myönnetty sertifikaatti on jatkoa vuonna 2021 saadulle tunnustukselle.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum