SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä satsaa pikatoimituksiin – pienetkin ruokaostokset halutaan yhä useammin kotiovelle toimitettuna

Jaa

Pikatoimitusten suosio on kasvanut vuoden aikana merkittävästi. S-ryhmässä asiakkaiden kasvaviin odotuksiin vastataan nyt tuomalla suosittujen robokuljetusten rinnalle lisää nopeita kotiinkuljetusvaihtoehtoja, kun yhteistyö Foodoran ja Woltin kanssa käynnistyy vaiheittain.

Kuvaaja: Sami Heiskanen

S-ryhmän ruoan verkkokaupan eli S-kaupat-palvelun data paljastaa, että yhä useammat asiakkaat keskittävät ruokaostoksiaan verkkoon, niin viikon isot kuin pienet täydentävät ostoksetkin. Muutos näkyy erityisesti pikatoimitusten suosion kasvussa: pikatoimitustilauksia tekevien talouksien määrä on tuplaantunut vuodessa. 

– Tarjoamme asiakkaillemme kattavasti erilaisia vaihtoehtoja tehdä ruokaostoksia ja tilata ostokset myös kotiovelle. Laajentamalla pikatoimitusvaihtoehtoja pystymme yhä kattavammin vastaamaan asiakkaiden erilaisiin arjen tilanteisiin. Kotiinkuljetuspalveluja kaivataan yhä enemmän erityisesti isommissa kaupungeissa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kuvaa.

Robokuljetukset ovat valloittaneet asiakkaiden sydämet ja kymmenien kaupunkien kadut keväästä 2023 lähtien. Palvelu laajenee koko ajan uusiin myymälöihin ja myös uusille alueille.

Uusina kumppaneina Foodora ja Wolt

S-ryhmän ruokakauppoja alkaa löytyä Foodora-sovelluksesta vaiheittain joulukuusta 2024 alkaen. Yhteistyön myötä asiakkaat saavat tilaamansa ruokaostokset kotiovelle jopa puolessa tunnissa. Foodora on myös S-ryhmän ravintoloiden kotiinkuljetuskumppani.

Lisäksi loppuvuodesta neljän osuuskaupan alueella alkaa pilotti, jossa S-kaupat-palvelusta voi tilata ostokset kotiovelle tunnissa. Kuljetuskumppanina toimii Wolt.

Osuuskaupat tiedottavat paikallisesti, kun palvelut käynnistyvät.

Erityisesti nuoret kirittävät pikatoimituksia

Ruoan ostamisen tavat muuttuvat hitaasti ja nuorempien sukupolvien odotukset ohjaavat pikatoimitusten kehittymistä voimakkaasti.

– Lapsiperheet ovat ruoan verkkokaupassa edelleen meidän suurin asiakasryhmä, mutta sinkku- ja dinkkutalouksien määrä on kasvanut nopeasti ja on jo 28 % kaikista talouksista. Yli 60 % on alle 44-vuotiaita ja näille sukupolville pikatoimitukset kotiovelle nopeasti ovat itsestään selvä palvelu, S-kaupat-palvelun kehityksestä vastaava Product Lead Emilia Ala-Kurikka kuvaa.

Ruoan verkkokaupan suosio kasvaa koko ajan. Tuoreen Suomi syö 2024 -tutkimuksen mukaan 12 % suomalaisista on käyttänyt S-kaupat-palvelua. Tilauksia palvelusta on viimeisen vuoden aikana tehty yli 2,5 miljoonaa ja robotilauksia yli 250 000 (10/2023–10/2024).  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, 010 768 0665

Emilia Ala-Kurikka, S-kaupat Product Lead, emilia.ala-kurikka@sok.fi, 050 388 3391

Linkit

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.

Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote

29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote

Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye