S-ryhmä satsaa pikatoimituksiin – pienetkin ruokaostokset halutaan yhä useammin kotiovelle toimitettuna
Pikatoimitusten suosio on kasvanut vuoden aikana merkittävästi. S-ryhmässä asiakkaiden kasvaviin odotuksiin vastataan nyt tuomalla suosittujen robokuljetusten rinnalle lisää nopeita kotiinkuljetusvaihtoehtoja, kun yhteistyö Foodoran ja Woltin kanssa käynnistyy vaiheittain.

S-ryhmän ruoan verkkokaupan eli S-kaupat-palvelun data paljastaa, että yhä useammat asiakkaat keskittävät ruokaostoksiaan verkkoon, niin viikon isot kuin pienet täydentävät ostoksetkin. Muutos näkyy erityisesti pikatoimitusten suosion kasvussa: pikatoimitustilauksia tekevien talouksien määrä on tuplaantunut vuodessa.
– Tarjoamme asiakkaillemme kattavasti erilaisia vaihtoehtoja tehdä ruokaostoksia ja tilata ostokset myös kotiovelle. Laajentamalla pikatoimitusvaihtoehtoja pystymme yhä kattavammin vastaamaan asiakkaiden erilaisiin arjen tilanteisiin. Kotiinkuljetuspalveluja kaivataan yhä enemmän erityisesti isommissa kaupungeissa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kuvaa.
Robokuljetukset ovat valloittaneet asiakkaiden sydämet ja kymmenien kaupunkien kadut keväästä 2023 lähtien. Palvelu laajenee koko ajan uusiin myymälöihin ja myös uusille alueille.
Uusina kumppaneina Foodora ja Wolt
S-ryhmän ruokakauppoja alkaa löytyä Foodora-sovelluksesta vaiheittain joulukuusta 2024 alkaen. Yhteistyön myötä asiakkaat saavat tilaamansa ruokaostokset kotiovelle jopa puolessa tunnissa. Foodora on myös S-ryhmän ravintoloiden kotiinkuljetuskumppani.
Lisäksi loppuvuodesta neljän osuuskaupan alueella alkaa pilotti, jossa S-kaupat-palvelusta voi tilata ostokset kotiovelle tunnissa. Kuljetuskumppanina toimii Wolt.
Osuuskaupat tiedottavat paikallisesti, kun palvelut käynnistyvät.
Erityisesti nuoret kirittävät pikatoimituksia
Ruoan ostamisen tavat muuttuvat hitaasti ja nuorempien sukupolvien odotukset ohjaavat pikatoimitusten kehittymistä voimakkaasti.
– Lapsiperheet ovat ruoan verkkokaupassa edelleen meidän suurin asiakasryhmä, mutta sinkku- ja dinkkutalouksien määrä on kasvanut nopeasti ja on jo 28 % kaikista talouksista. Yli 60 % on alle 44-vuotiaita ja näille sukupolville pikatoimitukset kotiovelle nopeasti ovat itsestään selvä palvelu, S-kaupat-palvelun kehityksestä vastaava Product Lead Emilia Ala-Kurikka kuvaa.
Ruoan verkkokaupan suosio kasvaa koko ajan. Tuoreen Suomi syö 2024 -tutkimuksen mukaan 12 % suomalaisista on käyttänyt S-kaupat-palvelua. Tilauksia palvelusta on viimeisen vuoden aikana tehty yli 2,5 miljoonaa ja robotilauksia yli 250 000 (10/2023–10/2024).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, 010 768 0665
Emilia Ala-Kurikka, S-kaupat Product Lead, emilia.ala-kurikka@sok.fi, 050 388 3391
Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme