Saamen kielten asemaa ja pohjoismaista opetusyhteistyötä kehitetään OKM:n rahoituksella
Oulun yliopiston Giellagas-instituutti on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoituksen saamenkielisen korkeakoulutuksen ja pohjoismaisen yhteistyön kehittämiseen. Rahoitus tukee yhteispohjoismaisen saamenkielisten korkeakouluopettajien yhteistyöverkoston ja opetuspilotin perustamista.

Giellagas-instituutti toteuttaa rahoituksen turvin vuosina 2025–2027 hankkeen, jonka tavoitteena on vahvistaa saamen kielten asemaa Pohjoismaissa. Hankkeessa perustettava opettajien verkosto vastaa resurssipulaan, joka koskettaa kaikkia saamen kielten opetusta ja saamenkielistä opettajakoulutusta tarjoavia yliopistoja. Yhteistyö mahdollistaa uusien toimintamallien kehittämisen ja tiedon jakamisen Pohjoismaiden välillä. OKM:n myöntämä rahoitus on 328 860 euroa.
Hanketta johtaa Oulun yliopiston Giellagas-instituutti ja muut osapuolet ovat Lapin yliopiston kasvatustieteen tiedekunta, Norjan Arktinen yliopisto ja Sámi allaskuvla eli Norjan saamelainen korkeakoulu. Koulutuspoliittisissa kysymyksissä hanketta tukee Suomen Saamelaiskäräjät. Mukana pilotin toteuttamisessa on myös Saamelaisalueen koulutuskeskus.
Hankkeen tärkeimpiä tavoitteita ovat saamenkielisen opetusyhteistyön pilotointi ja opetuksen toteuttaminen digitaalisessa oppimisympäristössä.
”Uhanalaisten saamen kielten opetuksen erityispiirteet haastavat kehittämään erilaisia saamen kielten lukemisen ja kirjoittamisen opettamisen erityispedagogisia menetelmiä ja opetusmateriaaleja. Tavoitteena onkin luoda yhdessä muiden yliopistojen kanssa saamen kielten opettajien verkosto, jolle syntyy kokemusta yhteisten opintojaksojen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä niiden mahdollisuuksista ja haasteista”, Oulun yliopiston Giellagas-instituutin johtaja Sigga-Marja Magga sanoo.
Hankkeessa pilotoidaan saame toisena ja vieraana kielenä -didaktiikan 15 opintopisteen kokonaisuus. Opetuspilotti on suunnattu saamen kielten aineenopettajille, saamenkielisille luokanopettajille ja sellaisiksi Pohjoismaissa opiskeleville. Opetus toteutetaan monimuotoisena verkko-opetuksena, joka soveltuu yhteispohjoismaiseen koulutukseen. Suomessa opetuspilotti liitetään osaksi avoimen väylän tarjontaa ja kokonaisuutta tarjotaan myös ammattikorkeakouluissa opiskeleville.
Opetuspilotti tarjoaa mahdollisuuden kehittää digitaalisia oppimisympäristöjä ja verkossa tapahtuvaa opetusyhteistyötä. Samalla arvioidaan verkko-opetuksen vahvuuksia ja haasteita saamenkielisessä koulutuksessa.
Hankkeen aikana saaduista kokemuksista kirjoitetaan tieteellinen artikkeli, joka tuo lisää ymmärrystä saamenkielisen korkeakoulutuksen mahdollisuuksista ja haasteista. Tavoitteena on myös edistää saamen kielten ja muiden kotoperäisten vähemmistökielten elinvoimaisuutta korkeakoulutuksen avulla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johtaja Sigga-Marja Magga, Giellagas-instituutti, Oulun yliopisto, p. 050 5685326, sigga-marja.magga@oulu.fi
Viestintäasiantuntija Anna-Maria Hietapelto, p. 040 7650015, anna-maria.hietapelto@oulu.fi
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Aistiyliherkkyys voi olla varhainen merkki lapsen kehityksen muista haasteista17.12.2025 06:54:00 EET | Tiedote
Aistiyliherkkyydet liitetään yleensä autismikirjoon ja yhä useammin myös ADHD:hen. Oulun yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että aistiyliherkkyydet liittyvät huomattavasti laajempaan joukkoon neurokehityksellisiä haasteita.
Onko lapsellasi seurustelukumppani, joka onkin tekoäly? – Vanhemmat ja opettajat yllättyivät varhaisteinien ahkerasta tekoälyn käytöstä16.12.2025 06:42:00 EET | Tiedote
10–12-vuotiaat lapset hyödyntävät tekoälyä monipuolisesti oppimisen tukena ja tiedonhaussa ja muodostavat sen kanssa jopa vahvoja ystävyyssuhteita. Oulun yliopiston tutkijoiden mukaan vanhemmille ja opettajille oli yllätys, että lapset keskustelevat ahkerasti tekoälyn kanssa.
Sammal ja kumppanit tarjoavat lupaavan ratkaisun metallien puhdistamiseen kaivos- ja metsätalousvesistä15.12.2025 06:31:00 EET | Tiedote
Sammaleen salaisuus vedenpuhdistajana avautuu tuoreessa tutkimuksessa. Tulokset tarkentavat miten ja minkä kumppanien kanssa sammaleet voivat poistaa vesistä metalleja. Lupaavat tehosammaleet löydettiin vanhojen kaivosten metallipitoisista vesistä, joissa vain harvat kasvit selviävät. Sammalten tehoa testataan jatkossa myös raudan ruskistamissa metsäojissa.
Oulun yliopiston kiertotaloustutkimus edesauttoi 13 miljoonan euron teollisen investoinnin syntyä11.12.2025 07:27:00 EET | Tiedote
Oulun yliopiston tutkimus on auttanut merkittävää teollista investointia, kun Saint-Gobain avasi uuden laitoksen Raaheen. Kokonaisinvestoinnin arvo on 13 miljoonaa euroa. Laitos hyödyntää raaka-aineenaan SSAB:n terästehtaalla prosessissa muodostuvaa senkkakuonaa.
Oulun yliopisto ja OYS kehittävät uusia ultraäänisovelluksia – myös tekoäly mukana11.12.2025 06:45:00 EET | Tiedote
Oulun yliopistossa ja Oulun yliopistollisessa sairaalassa (OYS) käynnistyy tutkimus, jonka tavoitteena on tuoda modernit ultraäänimenetelmät nykyistä laajemmin tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien diagnostiikkaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme