Varsinais-Suomen ELY-keskus

Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet - tienhoitotoimista huolimatta ei aina saada tavoiteltua laatutasoa

Jaa

Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet. Lumen päälle satoi vettä ja sen jälkeen tiet jäätyivät taas uudelleen. Suurimmat ongelmat ovat olleet vähäliikenteisillä teillä, joiden liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla. Nopeissa kelimuutoksissa kaikkia teitä ei ehditä hoitaa heti kuntoon ja liukkaudentorjuntatoimenpiteiden hyödyt ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Hoitotoimet ovat olleet käynnissä lähes tauotta, mutta siitä huolimatta aina ei olla saavutettu tavoiteltavaa laatutasoa. Myös tienkäyttäjiltä on tullut runsaasti palautetta teiden liukkaudesta etenkin vähäliikenteisiltä teiltä.

Teiden talvihoidossa on monta muuttuvaa tekijää, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Tienkäyttäjiä tyydyttävää lopputulosta ei kuitenkaan aina saavuteta jatkuvista tienhoitotoimenpiteistä huolimatta.

Nollan molemmin puolin sahaavasta lämpötilasta johtuen tien pinta on usein pakkasella, vaikka ilma onkin jo muutaman asteen plussalla. Kun tällaisella säällä sataa vettä, se jäätyy samantien tien pinnassa olevan hiekan päälle. Vaikka tie olisi juuri hetki aiemmin hiekoitettu, tien pinta tuntuu liukkaalta. Vesisateella tai kovalla tuulella hiekka voi puolestaan pyyhkiytyä helposti pois jäätyneeltä tienpinnalta. Tai tien pinnan sulaessa hiekka painuu jää alle ja sään pakastuessa uudelleen tie muuttuu liukkaaksi. Tilanteissa, joissa pakkaskelillä sataa alijäähtynyttä vettä, ei tienhoidon valikoimasta löydy hyviä keinoja liukkauden estämiseen. Lisäksi liukkaalla kelillä hoitolenkin ajaminen kestää normaalia kauemmin ja hiekan haku välillä hidastaa lenkkiä entisestään. Urakoitsijoiden hoitolenkki saattaa kestää ajaa läpi useamman tunnin jatkuvallakin ajolla, jolloin menee aikaa, ennen kuin hoitotoimenpiteet ehditään uusimaan tiellä.

Talvisin kelit voivat muuttua nopeastikin. On normaalia, että liukkautta saattaa esiintyä ajoittain ja ajoaika voi pidentyä. Nopeissa sään vaihteluissa saattaa pääteilläkin olla toisinaan huono keli. Vaikka kunnossapitoajoneuvo olisi jatkuvasti liikenteessä, teiden kunto voi muuttua hyvinkin nopeasti hoitotoimenpiteiden jälkeen uudelleen. Pääteillä, joilla liukkaudentorjunta hoidetaan suolaamalla, ongelmia on lähinnä yksittäisillä tiejaksoilla tai yksittäisinä ajankohtina. Suurimmat ongelmat keskittyvät yleensä vähäliikenteisemmille teille, joiden liukkaudentorjunta hoidetaan hiekoittamalla. Ongelmakeleillä tienhoitotoimenpiteitä tehdään vuorokauden ympäri.

Hoitotoimet suunnitellaan sääennusteiden mukaan, ennusteet voivat kuitenkin poiketa toteutuneesta säästä

Urakoitsijoilla on käytössä kattavat sääennustuspalvelut, joiden avulla talvihoidon toimenpiteitä pyritään valitsemaan ja ajoittamaan oikein. Sääennustusten muuttuessa aina ei kuitenkaan onnistuta ajoittamaan ennakoivia hoitotoimia optimaalisesti koko urakka-alueella. Tienpinnan ja ulkoilman lämpötilat eroavat toisinaan hyvinkin paljon toisistaan. Lisäksi molemmat lämpötilat voivat vaihdella useilla asteilla lyhyenkin matkan sisällä. Sade- ja lumikuurot voivat myös olla hyvin paikallisia. Tai sään ollessa nollan tuntumassa, ei ole varmuutta, missä olomuodossa sade tulee. Liukkautta torjutaan yleensä jo ennen sään muuttumista pakkaselle, kun taas lumisateessa ensin aurataan lumet ja liukkaudentorjunta hoidetaan vasta sen perään. Jos sade tuleekin odotetun lumen sijasta vetenä, liukkaudentorjunnassa ollaan heti jälkijunassa.

Sateen ajoitusta ei voi valita, siksi hoitotoimia ei välttämättä saada aamuliikenteeseen mennessä valmiiksi  

Teiden talvihoitotoimenpiteiden ajoitusta ei voi valita ennakkoon ja kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa. Ensin hoidetaan vilkkaat päätiet ja vasta sen jälkeen muut tiet. On myös laatuvaatimusten mukaista, että vähäliikenteisemmillä teillä toimenpideaika teiden hoitoon on useita tunteja. Jos sade alkaa aamuyön tunteina, kaikkia teitä ei ehditä hoitaa kuntoon ennen aamun työmatkoja ja koulukuljetuksia, vaikka etenkin koulukuljetusreitit pyritään huomioimaan hoitotoimenpiteiden ajoituksessa.

Yksittäisessä hoitourakassa on keskimäärin n. 1 000 km tieverkkoa. Siihen mahtuu yhden vuorokauden sisälläkin monenlaisia olosuhteita. Hoitourakoiden sopimuksissa sallitaan laatuvaatimusten poikkeamat poikkeuksellisissa keliolosuhteissa. Kalustoa ei siten ole myöskään mitoitettu kaikkein hankalimpien keliolosuhteiden mukaan, joita on kuitenkin vain muutamia päiviä talvikauden aikana. On selvää, että hankalimmilla keleillä kaikki tiet eivät ole koko ajan laatuvaatimusten mukaisessa kunnossa. Laatuvaatimusten näkökulmasta kuitenkin riittää, että urakoitsijalla on koko kalusto käytössä ja hoitotoimenpiteet käynnissä. Jokaisella tiellä ei voida tehdä hoitotoimia yhtä aikaa, vaan työt tehdään ennalta suunnitellussa järjestyksessä.

Teiden talvihoidolla ei tavoitella kesäkelejä, ja etenkin vähäliikenteisemmillä teillä on huomioitava vallitsevat ajo-olosuhteet. Se edellyttää mm. ajonopeuden sovittamista vallitseviin keliolosuhteisiin ja se kannattaa huomioida myös matkojen aikataulujen suunnittelussa. On kuitenkin erittäin harvinaista, että tiellä ei pystyisi liikennöimään lainkaan. Joskus saattaa kuitenkin tulla tilanteita, jossa joutuu odottamaan tienhoitotoimenpiteitä, ennen kuin voi lähteä liikenteeseen. Ymmärrettävästi se haittaa erityisesti aikataulutettuja kuljetuksia, kuten esimerkiksi koulukuljetuksia tai elinkeinoelämän kuljetuksia.

Kohdennamme hoitoa myös liikenteen erityistarpeiden mukaan etenkin vähäliikenteisillä teillä. Tarkoitamme tällaisella täsmähoidolla hoidon tason parantamista tien erityiskäytön vuoksi tietyllä tiejaksolla tai lyhyen tieosuuden hoitamista normaalista poikkeavalla tavalla. Täsmähoito ei ole kuitenkaan sovellettavissa eri tienkäyttäjäryhmien yleisiin liikennöintitarpeisiin, sillä työmatkoja, koulukuljetuksia ja elinkeinoelämän kuljetuksia on käytännössä koko tieverkolla.

Hoitourakoitsijat tekevät parhaansa monesti vaikeissakin olosuhteissa ja heille on hyvä antaa työrauha.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Polsun sillan rakentaminen alkaa Säkylässä heinäkuussa – nykyinen silta pysyy käytössä rakentamisen ajan12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Polsun sillan rakentamistyöt Säkylässä maantiellä 12689 (Kirkkosaarentie). Työt on suunniteltu aloitettavan heinäkuun puolivälissä viikolla 29. Liikenne pysyy nykyisellä sillalla rakentamistöiden ajan, kunnes uusi silta on otettu käyttöön. Näin ollen töistä ei aiheudu merkittävästi liikennehaittoja. Uusi silta on tarkoitus ottaa liikennekäyttöön elokuun 2026 loppuun mennessä. Vanhan sillan purkutyöt ja siltapaikan viimeistelytyöt kestävät loppuvuoteen 2026 asti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye