Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu muutti viisivuotiaiden lasten kasvuympäristöä varhaiskasvatuksessa
Vuosina 2021–2024 toteutetun kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannassa arvioidaan paitsi lasten oppimisvalmiuksien kehittymistä myös kokeilun yhteyksiä esiopetus- ja varhaiskasvatustoiminnan järjestämiseen. Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat tarkastelleet varhaiskasvatuksen laadun rakennetekijöitä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä.

Opetus- ja kulttuuriministeriö toteutti valtakunnallisen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun 148 kunnassa. Siihen osallistui vuosina 2016 ja 2017 syntyneitä lapsia, joista noin 15 000 lasta aloitti esiopetuksen jo viisivuotiaina kokeiluryhmissä ja noin 20 000 lasta osallistui tavalliseen tapaan varhaiskasvatukseen verrokkiryhmissä.
Tuoreessa Yhteiskuntapolitiikka (YP) -lehden analyysiartikkelissa tarkastellaan, miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmät erosivat opetus- ja kasvatushenkilöstöön ja lapsiryhmän koostumukseen liittyvien tekijöiden osalta. Näitä tekijöitä pidetään keskeisinä varhaiskasvatuksen laadun kannalta.
Tutkimusryhmä on aiemmin tarkastellut näitä laadun ns. rakennetekijöitä vuonna 2016 syntyneiden lasten ikäkohorttia koskien. Nyt ilmestynyt julkaisu on ensimmäinen, jossa on tarkasteltu myös vuonna 2017 syntyneiden ikäkohortin esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestämistä. Lisäksi verrataan näitä kahta ikäkohorttia toisiinsa.
Viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen ryhmien rakenteet vaihtelivat
Tutkimustulokset vahvistavat aiemman havainnon siitä, että lapsiryhmän kokeilustatus oli yhteydessä opettajien kelpoisuuteen, ryhmän henkilöstörakenteeseen sekä lapsiryhmän ikäjakaumaan.
– Kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluryhmien opettajat olivat useammin kelpoisia tehtäväänsä kuin verrokkiryhmien opettajat. Lisäksi kokeiluun osallistuvia lapsiryhmiä ohjasivat verrokkiryhmiä useammin kahdesta opettajasta ja yhdestä lastenhoitajasta koostuvat tiimit. Verrokkiryhmissä puolestaan oli useammin yksi opettaja ja kaksi lastenhoitajaa, kertoo projektitutkija Mimmu Sulkanen Jyväskylän yliopistosta.
Kokeiluryhmissä oli myös verrokkiryhmiä useammin vain viisivuotiaita tai viisivuotiaita ja heitä vanhempia lapsia. Verrokkiryhmät puolestaan olivat tyypillisemmin viisivuotiaiden ja sitä nuorempien lasten sekaryhmiä. Kokeiluun osallistuvien lapsiryhmien painottuminen erityisesti viisi- ja kuusivuotiaiden sekaryhmiin korostui etenkin kokeilun jälkimmäisen ikäkohortin eli vuonna 2017 syntyneiden kohdalla.
Tulosten perusteella kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu näyttäisi siis muuttaneen viisivuotiaiden lasten sosiaalista kasvuympäristöä varhaiskasvatuksessa, vaikka kokeilulaki tai kokeiluopetussuunnitelma eivät ohjanneet järjestämään esiopetuskokeilua tietyllä tavalla.
– Ainoa lain edellyttämä seikka oli, että kokeiluryhmissä yhdellä opettajalla tuli olla esiopetuksen opettajan kelpoisuus, kun verrokkiryhmissä edellytettiin varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta, hankkeen johtaja professori Marja-Kristiina Lerkkanen Jyväskylän yliopistosta sanoo.
Kokeilu- ja verrokkitoimipaikat sekä kokeiluun osallistuvat lapset valittiin satunnaisotannalla, jolloin ryhmien välillä ei pitäisi olla lähtökohtaisesti tutkimuksessa havaittuja eroja. Toimipaikkojen välillä on siis voitu tehdä erilaisia valintoja sen suhteen, miten lapsiryhmiä oli muodostettu ja miten kokeilua järjestettiin.
– Nyt saatu havainto on tärkeä arvioitaessa, miten kaksivuotinen esiopetus toteutuessaan mahdollisesti muuttaisi varhaiskasvatusta. Näin muutoksia voidaan ennakoida päätettäessä mahdollisesta siirtymisestä kaksivuotiseen esiopetukseen, professori Maarit Alasuutari Jyväskylän yliopistosta toteaa.
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua seurataan ja arvioidaan monitieteisellä seurantatutkimuksella, jonka toteuttavat Jyväskylän yliopisto, Aalto-yliopisto, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus, Helsingin yliopisto ja Turun yliopisto. Kokeilun loppuraportti julkaistaan loppuvuodesta 2025. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivaa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun koulutuspoliittisia päätöksiä tullaan tekemään tutkimusperustaisesti.
Yhteyshenkilöt
Marja-Kristiina Lerkkanen
kasvatustieteen professori, Jyväskylän yliopisto
marja-kristiina.lerkkanen@jyu.fi, puh. 040 805 3347
Maarit Alasuutari
varhaiskasvatustieteen professori, Jyväskylän yliopisto
maarit.alasuutari@jyu.fi, puh. 040 805 3513
Iira Hartikainenviestinnän ja vuorovaikutuksen asiantuntijaEDUCA-lippulaiva, Jyväskylän yliopisto
Puh:0505204652iira.j.hartikainen@jyu.fiKuvat

Linkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Yhteistyöllä lisää liikettä - Keski-Suomen kunnat ja tutkijat kehittivät liikkumisohjelmia yhteistyössä4.12.2025 14:59:46 EET | Tiedote
Keski-Suomen kunnat ja liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkijat ovat yhdessä kehittäneet liikkumisohjelmia ja kokeiluja, joilla edistetään kuntalaisten liikkumista. LIIKE-hankkeen loppuseminaarissa 2.12. koottiin yhteen tuloksia ja julkaistiin työkirja, joka tukee kuntia liikkumisohjelmien kehittämistyössä jatkossa.
Väitös: Avain onnistuneeseen draamatyöskentelyyn on oppilasta arvostavassa kohtaamisessa4.12.2025 07:58:00 EET | Tiedote
Draamakasvatuksella on tutkitusti osoitettu olevan lukuisia hyötyjä oppimiselle ja oppilaan kasvulle. FM Enni Junttila perehtyi väitöstutkimuksessaan siihen, miten näitä hyötyjä saavutetaan ja mikä on opettajan rooli niiden saavuttamisessa.
Charlotte Maddinson tuo suomalaista osaamista Euroopan komission Nature Credits tiekartan työryhmään4.12.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston väitöskirjatutkija Charlotte Maddinson on valittu yhdeksi Euroopan unionin 140 asiantuntijasta, jotka osallistuvat Euroopan komission Nature Credits -työryhmään. Työryhmän tehtävänä on kehittää luontoarvomarkkinoita ja edistää kestävää ja kilpailukykyistä taloutta, joka on sopusoinnussa luonnon kanssa.
Onko kevyempi aina kovempi? - Kehonkoostumuksen yhteydet huippukestävyysurheilijoiden suorituskykyyn4.12.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan rasvaprosentin pieneneminen voi parantaa suorituskykyä kestävyysjuoksussa ja maastohiihdossa. Naisurheilijoilla tehokkaampi tapa kehonkoostumuksen optimointiin on kuitenkin painonpudotuksen sijaan rasvakudoksen muuttaminen lihaskudokseksi. Tutkija ja hiihtäjä Oona Kettunen korostaa, että painon ja kehonkoostumuksen optimointiin liittyvien riskien vuoksi niitä tulee harjoittaa vasta huippu-urheiluvaiheessa aikuisiässä.
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun uusi yrittäjyyden professori Mikko Rönkkö haluaa panostaa opetuksen laatuun ja tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa ja tutkimuksessa3.12.2025 13:15:24 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa syyskuussa yrittäjyyden professorina aloittanut Mikko Rönkkö haluaa haastaa itsensä opettajana ja opettamisen kehittämisessä. Tutkimuksen puolella hän on keskittynyt määrälliseen yrittäjyystutkimukseen. Tekoälyä monipuolisesti opetuksessaan ja tutkimuksessaan hyödyntävällä Rönköllä on myös vankkaa kokemusta yrittäjyydestä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme