Sokoksen tarina: yli 70 vuotta muotia ja kauneutta Suomessa

Jaa

Koko Suomen Sokos -historiikki kuvaa 72-vuotiaan tavarataloketjun taivalta olympiavuodesta 1952 aina nykyhetkeen saakka. Kirjassa peilataan Sokoksen yritystarinaa myös Suomen ja S-ryhmän lähihistoriaan. Kokonaisuutena Sokoksen tarina myötä- ja vastamäkineen ja monine käänteineen on koukuttava kertomus, joka jatkuu edelleen. Tänä päivänä Sokos on menestyvä kotimainen kauneuteen, muotiin ja kodin sisustamiseen keskittyvä toimija.

Sokos-tavarataloja on tällä hetkellä 21 eri puolilla Suomea Helsingistä Rovaniemelle ja Vaasasta Joensuuhun
Sokos-tavarataloja on tällä hetkellä 21 eri puolilla Suomea Helsingistä Rovaniemelle ja Vaasasta Joensuuhun Timo Heikkala

Sokos on tärkeä osa Suomen käyttötavarakuluttamisen kehitystä ja identiteettiä. Tavarataloketju on ollut merkittävin muodin ja kauneuden trendien levittäjä eri puolilla Suomea.  

Sokoksen matka alkoi olympiavuonna 1952, kun ketjun ensimmäinen tavaratalo avattiin Helsingin keskustaan. Suomessa on toiminut eri aikakausina yhteensä 120 Sokosta suurissa kaupungeissa ja hyvinkin pienillä paikkakunnilla, kuten Kauhajoella, Kiteellä ja Kittilässä. 

– Voi sanoa, että Sokos oli S-ryhmän kivijalka 1950-luvulta 1980-luvulle. Kun kaupparyhmä vajosi vaikeuksiin 1960–1970-luvuilla, pitelivät Sokokset sen päätä pinnan yläpuolella, kertoo Sokoksen ketjujohtaja Mika Laakso

Sittemmin myöskään Sokoksen taival ei ole ollut pelkkää juhlamarssia. Vaikea ajanjakso koettiin 1990-luvulla, jolloin koko ketjun olemassaolo oli ajoittain liipasimella. Ratkaisu, jossa tavaratalot siirtyivät SOK:lta alueosuuskauppojen omistukseen ja ketjuohjaus säilyi SOK:lla, osoittautui oikeaksi valinnaksi. Kirjassa avataan rehellisesti niin onnistumisia kuin epäonnistumisia ja kuvataan myös niitä ulkoisia ja sisäisiä paineita, joita ketjuun on eri ajankohtina kohdistunut. 

Kohti modernimpaa kokonaisuutta – kivijalan ja verkon saumaton yhteispeli 

Sokos-tavarataloja on tällä hetkellä 21 eri puolilla Suomea Helsingistä Rovaniemelle ja Vaasasta Joensuuhun. Asiakaspalvelun määrätietoinen kehittäminen on tuottanut tulosta. Sokos on valittu viime vuosina Suomen arvostetuimmaksi vaateliikkeeksi*, ja tavaratalo on palkittu myös parhaista asiakaspalvelijoistaan ja tyytyväisimmistä asiakkaistaan**.  

Tällä vuosituhannella Sokoksen tekemistä on kirittänyt kansainvälinen verkkokauppa ja alustatalous.  

– Ilokseni olen saanut huomata, että suomalaiset ovat löytäneet monipuolisen kotimaisen verkkokauppamme sokos.fi. Verkkokaupan kehitykselle tavarataloja kovalla kädellä kohdellut korona-aika oli suorastaan piristysruiske, joka antoi toivoa tulevaan, Laakso muistelee. 

Sokoksen valikoiman kruununjalokivi on kosmetiikan ja kauneuden tuotealue, jota täydentävät laadukkaat pukeutumisen ja kodin sisustamisen osastot.  

Tavaratalokaupan vaikeuksista on puhuttu viime vuosina paljon ja niiden kuolemaakin on ennustettu. Ehkä yllätykseksi joillekin vaikeutensa selättänyt Sokos menestyy tänä päivänä perinteisistä suomalaisista tavarataloketjuista parhaiten. 

– 72-vuotias tavaratalo katsoo vahvasti tulevaisuuteen. Sokos on kotimainen, tuttu ja läheinen ketju, jossa paikallisesti osuvimmat tuotteet ja palvelut löytävät asiakkaansa niin kivijalassa kuin verkossa – Sokos on siellä missä asiakaskin, Laakso sanoo. 

Historiikin ovat kirjoittaneet ja toimittaneet viestinnän ammattilaiset Kimmo Salo ja Pälvi Salo. He tuntevat S-ryhmän syvällisesti työskenneltyään aiemmin pitkään sen palveluksessa ja kirjoitettuaan yrittäjäurallaan useita S-ryhmään liittyviä historiikkeja. Kirjan visuaalisesta ilmeestä vastaa graafikko Osmo Leppälä ja uudet kuvat on ottanut valokuvaaja Timo Heikkala

– Kävimme kirjaa varten läpi valtavan määrän erilaista aineistoa ja haastattelimme useita Sokos-vaikuttajia – niin entisiä kuin nykyisiä johtajista asiantuntijoihin ja esihenkilöihin sekä eturivin asiakaspalvelijoihin. Päämääränä on ollut paljon tietoa sisältävä, mutta helposti luettava sekä visuaalisesti näyttävä teos, tekijät kertovat. 

* Taloustutkimus Brändien arvostus 2024 -tutkimuksessa selvitettiin 683 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Taloustutkimus toteutti tutkimuksen helmi-maaliskuussa 2024 ja sen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti. 

** Kaupan liiton & Erikoiskaupan liitto Etu ry:n tutkimus 2022 

Kirja löytyy Sokoksen verkkokaupasta osoitteessa Sokos.fi ja se maksaa 19,95 €. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sokos

Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Uusi aluevaltaus Sokos Hotellilta: ketjun valikoimaan arjen luksusta huokuva Resort4.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote

Matkailu on murroksessa ja vapaa-ajan matkustajat sekä työmatkustajat haluavat yhdistää hotelliyöpymiseen yhä useammin elämystä ja erilaisia aktiviteetteja. Suomalaisten suosikkihotelliketju vastaa trendiin laajentamalla liiketoimintaa resorteihin: Toukokuun alussa ketjuun liittyy eksklusiivinen Tykkimäki Resort, jossa voi yöpyä huviloissa ja villoissa ja pulahtaa järveen suoraan Glamping Laawusta.

Nyt se on selvitetty: Näin monta muumimukia suomalainen keskimäärin omistaa – Prisman data kertoo mikä muki löytyy lähes joka kodista28.2.2025 08:35:00 EET | Tiedote

Muumimukeista puhuttaessa nostetaan yleensä esiin harvinaisuudet ja keräilijöiden himoamat yksilöt. Suomalaisille on kuitenkin kertynyt vuosien aikana suuri määrä rakastetun mukisarjan tuotteita, ja niitä myydään Prismassa vuosittain useita satoja tuhansia. Prisma selvitti Muumien 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, kuinka monta muumimukia keskimäärin suomalaisten kaapista oikeasti löytyy. Prisman myyntidatasta myös selviää, mikä mukeista on kaikista yleisin.

Coop-tuotesarjan uudistus on loppusuoralla: S-ryhmän myymälöissä jo yli 1200 Coop-tuotetta26.2.2025 08:40:08 EET | Tiedote

S-ryhmä kertoi marraskuussa 2023 merkittävästä muutoksesta päivittäistavarakaupan omiin brändeihin. Aiemmin S-ryhmän laajin oma tuotesarja, noin 1500 tuotetta sisältänyt Rainbow on askel askeleelta saanut väistyä ja Rainbow-tuotteita on valikoimissa enää muutamia satoja. Rainbow’n tilalle on hyvää vauhtia kasvanut yhteispohjoismainen Coop-brändi, jonka tuotteita löytyy S-ryhmän kauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) hyllyiltä jo yli 1200.

Vege maistui tammikuussa: kasvipohjaisten tuotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa24.2.2025 08:12:00 EET | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan perusteella kasvipohjaisten tuotteiden kysynnässä nähtiin tammikuussa selkeästi kasvua. Vegekampanjat ja ennätysmäärän osallistujia kerännyt Vegaanihaaste vauhdittivat tuotteiden myyntiä. S-ryhmä teki tänä vuonna entistä laajemmin yhteistyötä Vegaanihaasteeseen kanssa, kun yhteistyö laajeni S-marketeista kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin (Prisma, S-market, Sale ja Alepa).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye