Helsingin hovioikeus tuomitsi yhdistyksen hallituksen puheenjohtajalle sakkoja työsyrjinnästä
Toisin kuin käräjäoikeus, Helsingin hovioikeus tuomitsi yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan 40 päiväsakon suuruiseen yhteiseen rangaistukseen työsyrjintärikoksesta ja kunnianloukkauksesta. Hovioikeus antoi ratkaisunsa 20.12.2024.
Yhdistyksen toiminnanjohtajan esihenkilönä toiminut yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja oli toistuvasti ja pitkäkestoisesti muun muassa solvannut, pilkannut ja mustamaalannut yhdistyksen toiminnanjohtajaa tämän vammaisuuden perusteella yhdistyksen työntekijöille, hallituksen jäsenille ja entisille hallituksen jäsenille toiminnanjohtajan olematta paikalla. Puheenjohtaja oli myös syyllistänyt perusteettomasti toiminnanjohtajaa erään työntekijän lähtemisestä.
Hovioikeuden mukaan hallituksen puheenjohtajan menettelyn tarkoituksena on ollut luoda hallitukselle ja työyhteisön jäsenille valheellinen käsitys siitä, ettei toiminnanjohtaja vammansa vuoksi selviytyisi työstään. Hovioikeuden mukaan kysymys on ollut myös halventavan ja nöyryyttävän ilmapiirin luomisesta, mitä itsessään voidaan pitää työntekijän asettamisena epäedulliseen asemaan.
Menettelylle ei ollut asiallista ja painavaa syytä
Hovioikeus katsoi, että toiminnanjohtaja on epäasiallisella kohtelulla asetettu objektiivisesti arvioiden epäedulliseen asemaan verrattuna muihin yhdistyksen palveluksessa olleisiin henkilöihin ja niihin työntekijöihin, joita muut työnantajat kohtelevat lainmukaisesti ja tasapuolisesti. Tapauksessa ei ole jäänyt varteenotettavaa epäilyä siitä, etteikö pilkkaaminen, solvaaminen ja mustamaalaaminen olisi osaltaan johtunut toiminnanjohtajan vammasta. Mitään asiallista, painavaa syytä tällaiselle menettelylle ei esitetty.
Toiminnanjohtaja on tehnyt häirintäilmoituksen hallituksen puheenjohtajan menettelystä, minkä jälkeen yhdistyksen hallitus on päättänyt ottaa toiminnanjohtajalta pois esihenkilötehtävät. Johtosääntöön on myös tehty muutoksia, jotka hovioikeuden mukaan ovat nimellisesti olleet samoja kaikille, mutta muutokset ovat tosiasiallisesti kohdistuneet toiminnanjohtajan tehtäviin eväten toiminnanjohtajalta osallistumisen yhdistyksen hallituksen kokouksiin ja esityslistojen tekemisen.
Hovioikeuden mukaan hallituksen puheenjohtaja on ammatillisen toiminnan tai siihen rinnastettavan seikan perusteella tältä osin asettanut toiminnanjohtajan epäedulliseen asemaan verrattuna sellaisiin työntekijöihin, joita muut työnantajat kohtelevat lainmukaisesti ja tasapuolisesti. Hovioikeus on katsonut, että toiminnanjohtajan tekemä häirintäilmoitus hallituksen puheenjohtajan menettelystä on ollut vähintäänkin osasyynä tehtävien poistamiseen.
Hovioikeuden mukaan, vaikka työtehtävien pois ottaminen olisikin perustunut hallituksen puheenjohtajan vetoamalla tavoin työnantajan direktio-oikeuden käyttöön, ei toiminnanjohtajan ole näytetty kuormittuneen työtehtäviensä vuoksi niin, että käsillä olisi sen perusteella ollut asiallinen, painava syy ottaa työtehtäviä pois. Esihenkilötehtävien pois ottamisella ei voisi olla myöskään työturvallisuusvelvoitteista johtuvaa asiallista ja painavaa syytä ottaen huomioon, että hallitukselle tehty ilmoitus on koskenut hallituksen puheenjohtajan toiminnanjohtajaan kohdistamaa häirintää.
Hallituksen puheenjohtaja vastuuasemassa työnantajan edustajana
Häirintäilmoituksen tekemisen jälkeen yhdistyksen hallitus on päättänyt, ettei hallituksen puheenjohtaja enää ole toiminnanjohtajan esihenkilö. Hovioikeus katsoi, että yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja on hallituksen jäsenenä ja hallituksen puheenjohtajana toiminut rikoslain 47 luvun 7 pykälän mukaisessa vastuuasemassa työnantajan edustajana myös sinä aikana, kun hän ei enää ole ollut toiminnanjohtajan esihenkilö.
Hovioikeus katsoi tulleen näytetyksi hallituksen puheenjohtajan osallistuneen hallituksen päätöksentekoon siten, että rikosvastuu voidaan kohdistaa hallituksen puheenjohtajaan.
Hovioikeus on katsonut kysymyksen olleen yksi tekokokonaisuus ja näin ollen yksi työsyrjintärikos. Lisäksi hovioikeus on katsonut hallituksen puheenjohtajan syyllistyneen kunnianloukkaukseen.
Työsuojelun juristi Lotta Lax Etelä-Suomen aluehallintovirastosta toteaa, että yhdistyksen toimiessa työnantajana yhdistyksellä on samat vastuut ja velvoitteet työnantajana kuin muillakin työnantajilla. Työnantajana toimivan yhdistyksen hallituksen jäsenet ovat rikoslain 47 luvun 7 pykälän mukaisessa vastuuasemassa työnantajan edustajana.
Helsingin hovioikeuden tuomio, asianumero R 22/1901. Tuomio ei ole lainvoimainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juristi Lotta LaxTyösuojelun vastuualue, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Puh:0295 016 000etunimi.sukunimi@avi.fiTyösuojeluhallinto
Työsuojelu − tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.
Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu Tyosuojelu.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Ändring söks i fiskevårdsskyldigheterna för Tainionkoski och Imatrankoski i Imatra2.4.2025 08:46:21 EEST | Pressmeddelande
Fiskerimyndigheten vid NTM-centralen i Egentliga Finland ansöker om att ersätta de nuvarande skyldigheterna att plantera ut fisk med konstruktioner som möjliggör fiskvandring samt fiskeriekonomisk restaurering och iståndsättning av yngelproduktionsområden. Tillståndshavaren skulle dessutom kontrollera verkningarna och betala fiskerihushållningsavgift. Ansökan har lämnats till regionförvaltningsverket och hörandet pågår.
Tainionkosken ja Imatrankosken kalatalousvelvoitteita haetaan muutettaviksi Imatralla2.4.2025 08:46:21 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kalatalousviranomainen hakee nykyisten istutusvelvoitteiden korvaamista kalankulun mahdollistavien rakenteiden sekä poikastuotantoalueiden ja kalataloudellisten kunnostusten toteuttamisella. Lisäksi luvanhaltijan tulisi tarkkailla vaikutuksia sekä maksaa kalatalousmaksua. Hakemus on jätetty aluehallintovirastolle ja kuulemisvaihe on käynnissä.
Bibliotekens verksamhetsstatistik för 2024 har publicerats - lånerekord slogs på nytt1.4.2025 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Den nyligen publicerade statistiken över bibliotekens verksamhet 2024 visar på en ökning i alla centrala mätare över biblioteksanvändningen. Även 2024 sattes några lånerekord, och antalet evenemang och deltagarna i dem var rekordmånga. Det slopade inköpsstödet påverkade antalet inköp och bokbussarna blev färre.
Kirjastojen toimintatilastot 2024 julkaistu – lainausennätyksiä rikottiin tänäkin vuonna1.4.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Juuri julkaistuissa kirjastojen 2024 toimintatilastoissa kaikki keskeiset kirjaston käytön mittarit ovat noususuuntaisia. Tänäkin vuonna tehtiin muutamia lainausennätyksiä, lisäksi tapahtumat ja niiden osallistujamäärät nousivat huippulukemiin. Ostotuen lakkautus vaikutti hankintamääriin ja kirjastoautot vähenivät.
Itä-Suomen aluehallintovirastosta nettonollateollisuuden asetuksen mukaisten hankkeiden yhteyspisteviranomainen1.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Itä-Suomen aluehallintovirasto toimii nettonollateollisuuden asetuksen mukaisena kansallisena yhteyspisteviranomaisena 1.4.2025 lähtien. Yhteyspisteviranomainen koordinoi hankkeen edellyttämiä lupamenettelyjä ja seuraa menettelyjen määräaikoja. Tehtävä siirtyy lupa- ja valvontavirastoon vuodesta 2026 alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme