Turvanasi jouluna – kepposteleva tonttu tuo joulun perhetukikeskukseen
Oma Hämeen työntekijät ovat joulunakin varmistamassa, ettei kenenkään tarvitse olla yksin. Joulukalenterin tonttu kuuluu Mäkikujan perhetukikeskuksen vastaanotto-osaston jouluun.

Mäkikujan perhetukikeskuksen vastaanotto- ja arviointiosasto Vanamon joulunajan vietto Riihimäellä alkaa heti joulukuun ensimmäisenä päivänä, jolloin kepposteleva ja hassutteleva tonttu saapuu taloon poronsa kyydillä. Tonttu seikkailee ja keppostelee aina aattoon asti. Vanamon jouluvalmisteluihin kuuluvat myös pikkujoulut, useat glögimaistiaiset, kuusen koristelu sekä joululeivonnaisten valmistelu joululahjoja ja -lauluja unohtamatta.
Vanamo on auki vuoden jokaisena päivänä pyhistä riippumatta, joten jouluaattonakin Vanamossa työskentelee vähintään kaksi ohjaajaa. Tarpeen vaatiessa ohjaajien lukumäärää lisätään. Asiakasmäärät saattavat vaihdella nopeaan tahtiin Vanamon ottaessa vastaan uusia asiakkaita 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Joulun ajan asiakasmääräkään ei ole aina etukäteen tiedossa. Vanamo on osa Mäkikujan perhetukikeskusta, joka taas on yksi Oma Hämeen kolmesta lastensuojeluyksiköstä, jossa tarjotaan ympärivuorokautista hoitoa ja huolenpitoa lapsille ja nuorille turvallisessa ympäristössä.
Jouluaattoaamu Vanamossa aloitetaan nauttimalla pitkään haudutettua riisipuuroa. Aamupalan jälkeen katsotaan televisiosta perinteisiä jouluohjelmia, pelataan lautapelejä ja puuhataan yhdessä mukavia asioita, kunkin toiveiden mukaisesti. Jouluaterialla on tarjolla perinteiset jouluruoat laatikoineen, kinkkuineen, kaloineen ja rosolleineen. Mutta jokainen lapsi ja nuori saa myös itse esittää ruokatoiveita. Pöydässä saattaa siis olla perinteisten ruokien lisäksi kananugetteja, pasta bolognesea tai vaikka sushia.
Joulu on perheiden yhteistä aikaa ja Vanamossa pyritään huomioimaan lasten ja nuorten perheet mahdollisuuksien mukaan. Joku saattaa viettää joulun kotona, joku saattaa piipahtaa kotona jouluruoalla ja joskus joku lapsi tai nuori voi viettää joulunajan kokonaan Vanamossa. Tällöin pyritään siihen, että lapsen tai nuoren läheiset olisivat vähintään puhelimitse yhteydessä tai kävisivät vierailulla Vanamossa joulun aikaan.
Vanamon vastaanottoyksikkö auttaa lapsia, nuoria sekä perheitä tilanteissa, joissa perheiden omat voimavarat tai keinot eivät enää riitä. Vanamon ohjaajilla on vankka kokemus lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelystä. Jokainen ohjaaja tekee työtänsä aidosti välittäen, tukien perheiden omia voimavaroja sekä vahvuuksia. Joulun aikaan on tärkeää luoda lapsille, nuorille sekä heidän perheilleen joulun taianomaista tunnelmaa, joka jokaisen tulisi saada kokea kerran vuodessa.
Avainsanat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Aluehallitus hyväksyi osaltaan talousarvioesityksen sekä kuntien kanssa neuvotellut kiinteistökaupat9.12.2025 14:40:37 EET | Uutinen
Maanantaina koolla ollut aluehallitus käsitteli useita laajoja asiakokonaisuuksia, jotka etenevät seuraavaksi aluevaltuuston käsiteltäväksi. Päätökset liittyvät kuntien kanssa tehtäviin kiinteistökauppoihin sekä ensi vuoden talousarvioon. Oma Hämeen vuoden 2026 talousarvio on laadittu tilanteessa, jossa vuosien 2023 ja 2024 yhteenlaskettu alijäämä on noin 109 miljoonaa euroa ja lain mukaan se on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueen menot kasvavat edelleen valtion rahoitusta nopeammin, ja rahoituksen arvioidaan heikkenevän vuosina 2026–2028. Aluehallitus esittää vuoden 2026 talousarviota ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmaa aluevaltuustolle hyväksyttäväksi. Aluehallitus esittää lisäksi, että 30 miljoonan euron tasapainottamistoimista päätetään tarkemmin keväällä, kun lisäajan saaminen alijäämien kattamiseen on selvillä. Myös mahdollisesta lisärahoituksen hakemisesta päätetään myöhemmin muutostalousarvion yhteydessä. Oma Hämeellä on poikkeuksellisen paljon toimint
Oman terveystiimin digipolku otetaan käyttöön vaiheittain Janakkalasta alkaen9.12.2025 10:15:30 EET | Uutinen
Oma Häme ottaa uuden, OmaTerveys-tiimin, digipolun käyttöön vaiheittain 10. joulukuuta alkaen. Kokeilu aloitetaan Janakkalasta. Ensimmäisessä vaiheessa digipolku koskee niitä janakkalalaisia, joille on määritelty oma lääkäri. Janakkalan pilotin jälkeen digipolkua laajennetaan muillekin terveysasemille. Digipolun kautta asiakas tavoittaa sujuvasti viestitse oman terveysasemansa ja tiiminsä sekä saa tarvittaessa ammattilaisilta ohjausta ja neuvontaa terveyteen liittyen. Digipolun kautta voi asioida kiireettömissä asioissa. Viesteihin vastataan 3-5 arkipäivän kuluessa. Digipolku on käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Digipolku näkyy asiakkaalle Oma Häme -sovelluksessa nimellä OmaTerveys-tiimi. Jos asiakas tarvitsee kiireellisemmin vastauksen, hän voi soittaa omalle terveysasemalle omalle tiimilleen. Päivystyksellisissä asioissa on otettava yhteyttä numeroon 116 117 ja hätätilanteessa 112. Oma Häme kehittää jatkuvasti uusia digi
Joulun 2025 ja vuodenvaihteen poikkeusaukioloajat on koottu verkkosivuille9.12.2025 09:49:35 EET | Uutinen
Osa Oma Hämeen terveysasemista, hammashoitoloista ja muista palvelupaikoista on kiinni.
RRP2-hanke päättyy – vaikuttava hyvinvoinnin edistämistyö jatkuu Oma Hämeessä5.12.2025 11:48:31 EET | Uutinen
Hyte-työn tulokset näkyvät niin ammattilaisten arjessa kuin asukkaiden palveluissa.
Ensilinja-projekti on päättymässä – mitä hyötyä se on tuonut sinulle?5.12.2025 08:58:51 EET | Uutinen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella vuonna 2024 käynnistetty Ensilinja-projekti on tuonut merkittäviä parannuksia palveluihin ja asiointiin. Tavoitteena on ollut, että asiakkaat saavat yhteyden helposti ja ratkaisun asiaansa asioinnin aikana – ja tässä olemme Oma Hämeessä onnistuneet melko mukavasti! Missä voit huomata muutoksia? Helppo yhteydenotto Puhelinnumeroja on keskitetty ja vähennetty: 122 aiempaa tärkeää puhelinnumeroa on nyt keskitetty 15 Ensilinja-numeroon. Chat-kanavia on tiivistetty viiteen, ja puhelin- ja chatpalveluiden aukioloaikoja on laajennettu. Oma Hämeen verkkosivut ja mobiilisovellus ohjaavat sinua entistä selkeämmin oikeaan palveluun. Ratkaisu asioinnin aikana 92 % yhteydenotoista ratkeaa heti – joko neuvonnalla, ohjauksella tai ajanvarauksella. Tämä tarkoittaa nopeampaa ja sujuvampaa asiointia sinulle kotoa käsin. Parempi palvelukokemus Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä puhelin- ja chat-palveluihin. Asiakkaiden antama viimeisin suositteluarvio (NPS) oli 77
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme