Kelan palvelupiste Kaustisella korvataan muilla palveluilla
Kelan Kaustisen palvelupiste korvataan muilla palveluilla vuoden alusta. Kela-asioita voi 1.1.2025 alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa, kunnan asiointipisteissä ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Kelan palvelupiste Kaustisella on palvellut asiakkaita ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista on hoitanut Kela-asiansa verkossa, puhelimessa, postitse tai Kelan muissa palvelupisteissä.
Kela palvelee asiakkaita edelleen kunnan asiointipisteessä ja lähialueen palvelupisteissä
Kaustisella Kela-asioita voi hoitaa jatkossakin kunnan asiointipisteessä osoitteessa Kappelintie 13. Asiointipiste on avoinna maanantaista torstaihin klo 9–12. Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita sekä opastusta asiointiin ja Kelan palveluihin. Sinne voi myös jättää Kelan hakemuksia ja liitteitä. Lisäksi asiointipisteessä on mahdollista hoitaa Kela-asioita etäpalveluna, jolloin asiakas saa kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan. Kaustista lähin Kelan palvelupiste sijaitsee Kokkolassa osoitteessa Torikatu 16. Palvelupiste on avoinna maanantaista keskiviikkoon klo 12–15.30.
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa
Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Wentinkeskuksen päällikköKelan läntinen asiakaspalveluyksikkö
Puh:040 1596101etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förslaget om att aktivera Suomi.fi-meddelanden gäller endast personliga ärenden12.5.2025 11:57:42 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 kommer den som identifierar sig i tjänsten Suomi.fi att få ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Suomi.fi-meddelandena är avsedda endast för personliga ärenden och personlig myndighetspost, även om förslaget också kommer till dem som använder tjänsten på arbetets vägnar.
Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta koskee vain henkilökohtaista asiointia12.5.2025 11:57:42 EEST | Tiedote
Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä tulee 12.5.2025 alkaen ehdotus ottaa sähköiset Suomi.fi-viestit käyttöön. Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaisia asioita ja postia varten, vaikka ehdotus tulee myös työnsä puolesta asioiville.
Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi12.5.2025 10:17:47 EEST | Pressmeddelande
FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.
Asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä Kela-takseihin12.5.2025 10:17:47 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on jälleen kartoittanut Kela-taksien käyttäjien asiakaskokemuksia. Keväällä 2025 tehdyn kyselyn perusteella valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä taksipalveluun. Vuoden 2023 tuloksiin verrattuna asiakkaiden tyytyväisyys on parantunut selvästi. Erityisesti kuljettajien ystävällisyyttä ja avuliaisuutta kiiteltiin laajasti.
Kunder som loggar in i MittFPA får förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden12.5.2025 09:50:04 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 får kunder som loggar in i MittFPA en uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Uppmaningen visas för myndiga personer som ännu inte har aktiverat Suomi.fi-meddelanden. Om en kund har avstått från papperspost från FPA, får kunden beslut och brev från FPA fortfarande i MittFPA. Suomi.fi-meddelandena är en tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och det är säkert att använda tjänsten.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme