Oma Häme

Potilastietojärjestelmien yhdistäminen hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä vuoden ensimmäisinä päivinä

Jaa
Henkilö käyttää tietokoneen hiirtä ja näppäimistöä.

Oma Häme siirtyy vuoden 2025 alussa yhteen, yhteiseen potilastietojärjestelmään, kun Forssan seudun ja muun Kanta-Hämeen alueen Lifecare-potilastietojärjestelmien tiedot yhdistetään. Järjestelmien yhdistäminen sujuvoittaa tiedonkulkua yksiköstä toiseen, mikä parantaa sekä hoitoprosessien nopeutta että potilasturvallisuutta. Siirtyminen uuteen potilastietojärjestelmään ei vaadi asiakkaita toimenpiteitä. 

Muutos hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä 

Tietojärjestelmien yhdistäminen alkaa keskiviikkona 1. tammikuuta keskiyöllä ja loppuu aamuyöllä torstaina 2. tammikuuta. Yhdistämisen aikana potilastietojen katseluun käytetään tietojärjestelmän kopiota. Lisäksi muun muassa röntgen- ja verikoepyynnöt, sairauslomatodistukset ja reseptit kirjoitetaan paperille, kun ne normaalisti tehtäisiin järjestelmän kautta. Tämä hidastaa toimintaa kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä, vaikka töissä on normaalia enemmän henkilökuntaa. Keskussairaalan päivystyksen sekä Forssan ja Riihimäen kiirevastaanoton väki toivoo potilailta kärsivällisyyttä, sillä odotusajat voivat venyä normaalia pidemmiksi.

Kaikki päivystyspotilaat hoidetaan

Päivystyksessä toimitaan aina hoidon tarpeen ja kiireellisyyden määräämässä järjestyksessä. Jos olet epävarma siitä, onko asiasi kiireellinen tai päivystystä vaativa, kannattaa soittaa numeroon 116 117. Kiireettömissä asioissa numeroon ei kannata soittaa. Hätätilanteessa soitetaan aina numeroon 112.

Lääkitystiedot kannattaa kirjoittaa muistiin

Ammattilainen näkee normaalisti potilastietojärjestelmän ja Kanta-palvelun kautta asiakkaalle määrätyn lääkityksen. Kuitenkin ainoastaan asiakas itse tietää sen, mitä lääkkeitä hän käyttää ja millä annoksella. Omat lääkkeet ja niiden annostukset kannattaa aika ajoin kirjata itselle muistiin. Lääkitykset voi tallettaa myös Oma Häme -mobiilisovellukseen, jossa sovellus neuvoo käyttäjää tietojen tallentamisessa. Päivystyksessä ei uusita reseptejä lainkaan.

Kiireettömän hoidon palvelut avautuvat myöhemmin 2. tammikuuta

Potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen vuoksi kiireettömät terveydenhuollon palvelut avautuvat tavallista myöhemmin torstaina 2. tammikuuta. Terveyskeskukset ja kuntoutuspalvelut avautuvat klo 10 alkaen. Terveysasemien puhelinpalvelu ja takaisinsoitto sekä sairaanhoitaja-chatia aukeavat myös klo 10.

Suun terveydenhuollossa toiminta painottuu torstaina 2. tammikuuta kiirevastaanottoihin. Ajanvarauksen puhelinpalvelu avataan poikkeuksellisesti vasta klo 9 ja takaisinsoittopalvelu aukeaa klo 10. Suun terveydenhuollon chat-palvelu on kiinni 2. tammikuuta. Erikoissairaanhoidon ajanvarauksellinen toiminta palvelee vain kutsun saaneita.

Kutsuja tutkimuksiin normaalia pikaisemmin tammikuussa

Potilastietojärjestelmien yhdistäminen vaikuttaa myös ajanvaraus- ja tutkimusyksiköihin. Esimerkiksi röntgentutkimuksiin ei ole voitu antaa aikoja normaalisti. Tammikuussa aikoja annetaan taas normaalia enemmän, koska suma halutaan purkaa mahdollisimman pian. Tämän vuoksi asiakkaille voi tulla tutkimus- ja vastaanottoaikoja normaalia lyhyemmällä varoitusajalla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Ensilinja-projekti on päättymässä – mitä hyötyä se on tuonut sinulle?5.12.2025 08:58:51 EET | Uutinen

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella vuonna 2024 käynnistetty Ensilinja-projekti on tuonut merkittäviä parannuksia palveluihin ja asiointiin. Tavoitteena on ollut, että asiakkaat saavat yhteyden helposti ja ratkaisun asiaansa asioinnin aikana – ja tässä olemme Oma Hämeessä onnistuneet melko mukavasti! Missä voit huomata muutoksia? Helppo yhteydenotto Puhelinnumeroja on keskitetty ja vähennetty: 122 aiempaa tärkeää puhelinnumeroa on nyt keskitetty 15 Ensilinja-numeroon. Chat-kanavia on tiivistetty viiteen, ja puhelin- ja chatpalveluiden aukioloaikoja on laajennettu. Oma Hämeen verkkosivut ja mobiilisovellus ohjaavat sinua entistä selkeämmin oikeaan palveluun. Ratkaisu asioinnin aikana 92 % yhteydenotoista ratkeaa heti – joko neuvonnalla, ohjauksella tai ajanvarauksella. Tämä tarkoittaa nopeampaa ja sujuvampaa asiointia sinulle kotoa käsin. Parempi palvelukokemus Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä puhelin- ja chat-palveluihin. Asiakkaiden antama viimeisin suositteluarvio (NPS) oli 77

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye