15 vuotta täyttävä Aalto-yliopisto käynnistää varainhankintakampanjan – tavoitteena 30 miljoonaa euroa
Lahjoituksilla Aalto pystyy vastaamaan entistä paremmin koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan kasvaviin tarpeisiin ja tukemaan näin koko Suomen menestystä ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamista.

Aalto-yliopisto juhlii 15-vuotissyntymäpäiviään 8. tammikuuta 2025. Samalla käynnistyy Aallon varainhankintakampanja, jonka tavoitteena on saada kahdessa vuodessa 30 miljoonaa euroa lahjoituksia ja 1 500 lahjoittajaa.
Aalto on täyttänyt ne tavoitteet, joita sille perustamisvaiheessa asetettiin. Vuosittaisten maisteritutkintojen määrä ja tieteellisten julkaisujen määrä ovat nousseet yli 50 prosenttia, ja Aallon ympärille muodostuneesta ekosysteemistä ponnistaa vuodessa sata uutta yritystä.
”Muodin opiskelijamme ovat valloittaneet maailman ja teemme huippuluokan tutkimusta kymmenillä aloilla kvanttiteknologiasta tekoälyyn, johtamiseen ja biomateriaaleihin. Nyt kerättävät lahjoitukset antavat Aallolle mahdollisuuden vastata entistä paremmin koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan kasvaviin tarpeisiin – ja tukevat siten koko Suomen menestystä ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamista”, rehtori Ilkka Niemelä tiivistää.
Lahjoitukset auttavat tulevia sukupolvia
Suomi on pudonnut tällä vuosituhannella nuorten korkeakoulutettujen osuudessa selvästi verrokkimaiden alapuolelle. Suomen tulevaisuuden kannalta kehitys on huolestuttava, sillä koulutus on tärkein innovaatiopotentiaalia lisäävä tekijä. Suomi tarvitsee menestyäkseen huippututkimusta, korkeasti koulutettuja ja myös kansainvälisiä osaajia sekä yrittäjiä ja innovaatioita.
“Laadukas korkeakoulutus ja tutkimus ovat kriittisiä Suomen kilpailukyvyn kannalta. Innovaatiot, kestävän kehityksen ratkaisut, uudistuva yrityskenttä ja luova yhteistyö yhteiskunnan eri osa-alueilla ovat kasvun edellytyksiä”, sanoo Sari Baldauf, Aalto-yliopiston kampanjakomitean puheenjohtaja, joka toimi myös yliopiston hallituksen jäsenenä vuosina 2017–2023.
Aallon saama julkinen perusrahoitus on vähentynyt reaalisesti yli kolmanneksen vuoden 2010 tilanteeseen verrattuna ja muodostaa enää 54 prosenttia Aallon kokonaisrahoituksesta. Loput tulevat muun muassa Euroopan unionilta, Suomen Akatemialta ja Business Finlandilta. Yliopiston rahasto-omaisuuden tuotoilla ja lahjoituksilla katetaan nyt noin 10 prosenttia budjetista.
Osa kampanjan lahjoituksista käytetään kasvattamaan Aallon rahastopääomaa, jonka tuotot tukevat ja vahvistavat yliopiston taloutta ja toimintaa pitkällä aikavälillä. Osa lahjoituksista puolestaan ohjataan suoraan tutkimuksen kärkihankkeisiin, nykyisten ja tulevien opiskelijoiden opintojen tukemiseen ja yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnan vahvistamiseen.
Kampanja käynnistyy tempauksella tammikuussa
Varainhankintakampanjan nimi “Merkki muutoksestA!” viestii Aallon laajasta vaikutuksesta yhteiskunnassa ja kannustaa ihmisiä rakentamaan toiveikkaampaa ja kansainvälisempää Suomea yhdessä Aallon kanssa.
Kampanja käynnistyy 7. tammikuuta tempauksella, jossa tunnettujen valomainosten A-kirjaimiin Helsingissä ja Espoossa ilmestyy huutomerkki osoituksena yliopiston laajasta vaikuttavuudesta yhteiskunnassa. Esimerkiksi päärautatieaseman kyltti muuttuu muotoon “R A! U T A T I E A S E M A”. Kyltit ovat paikallaan 13. tammikuuta saakka ja niistä tehdään kuva- ja videomateriaalia kampanjassa käytettäväksi, minkä jälkeen kyltit muuttuvat takaisin omaan tavanomaiseen kirjoitusasuunsa.
Tempaus on toteutettu yhdessä kumppaneiden kanssa eli mukana ovat Amos Rex, Kaapelitehdas, Kauppakeskus Ainoa, Rautatieasema, Ravintola Savoy, Suvilahti, Tallberg ja Finavia (digitaalisena, sillä turvallisuussyistä kylttiin ei voida lisätä mitään).
Henkilöstölle ja opiskelijoille kampanja lanseerataan 15-vuotisjuhlissa 8.1. Dipolissa, missä on näytteillä myös laajasti tutkijoiden ja opiskelijoiden hankkeita yliopiston 15 vuotisen historian ajalta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura Aalto
Viestintäjohtaja, Aalto-yliopisto
laura.aalto@aalto.fi
p. 040 507 9660
Kuvat




Linkit
Tietoa julkaisijasta
Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu noin 13 000 opiskelijaa ja yli 4 500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
ADHD-oireet esiin virtuaalitodellisuuspelin avulla - tutkijat havaitsivat selkeitä eroja lasten aivoverkostoissa24.3.2025 10:24:23 EET | Tiedote
Tutkimus voi auttaa selvittämään ADHD-epidemiaa, kehittämään siihen muita kuin lääkehoitoja ja myös saamaan selville, miten aivomme ovat muuttumassa.
Pysäyttävä tutkimustulos: Maailman maaseutualueilla asuu paljon luultua enemmän ihmisiä18.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan maapallon väestöä kuvaavat tietoaineistot saattavat arvioida maaseudun väkiluvun jopa yli puolet todellisuutta alhaisemmaksi.
EMBARGO: “Significant proportion” of world’s rural population missing from global estimates, says study18.3.2025 12:00:00 EET | Press release
Global population datasets, crucial for decision-making by governments and institutions, may underestimate rural populations by as much as 53% to 84%, reveals an Aalto University study.
Tutkijat ratkaisivat halkeamien mysteerin – parantaa yleisten rakennusmateriaalien kestävyyttä10.3.2025 09:15:00 EET | Tiedote
Tutkijat onnistuivat selvittämään insinöörejä vaivanneen paradoksin: miksi materiaalien halkeamat etenevät nopeammin, kun jännitys pääsee välillä vapautumaan.
Tutkijat kehittivät ihonkaltaisen geelin, joka osaa korjata itse itsensä7.3.2025 12:00:18 EET | Tiedote
Tutkimustulosta voidaan tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi pehmeässä robotiikassa ja keinotekoisen ihon kehittämisessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme