Korkein hallinto-oikeus tutki ja hylkäsi järjestöjen tekemän ilmastovalituksen
Korkein hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellä tutkinut ja hylännyt niin kutsutun toisen ilmastovalituksen, joka koski valtioneuvoston eduskunnalle antaman ilmastovuosikertomuksen 2024 yhteydessä tekemiä ratkaisuja. Valituksessaan järjestöt katsoivat, että valtioneuvosto ei noudata Suomen kansainvälisiä sitoumuksia ja ilmastolain vaatimuksia.
Toisin kuin ensimmäisen ilmastovalituksen yhteydessä, korkein hallinto-oikeus tutki tällä kertaa järjestöjen valituksen. Korkein hallinto-oikeus jätti vuonna 2023 (KHO 2023:62) tutkimatta osin vastaavan sisältöisen valituksen, koska katsoi, ettei valtioneuvoston päätös ilmastovuosikertomuksen antamisesta eduskunnalle ollut valituskelpoinen päätös.
Korkeimman hallinto-oikeuden vuoden 2023 päätöksen jälkeen Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on korostanut tuomiossaan (Verein KlimaSeniorinnen Schweiz ja muut v. Sveitsi, 9.4.2024), että valtioilla on velvollisuus riittäviin ja oikea-aikaisiin toimenpiteisiin kansainvälisten sitoumusten noudattamiseksi. Tuomioistuin piti ihmisoikeussopimuksen vastaisena sitä, ettei Sveitsissä ollut mahdollisuutta saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi, oliko valtio laiminlyönyt riittävät ilmastotoimet.
Korkein hallinto-oikeus on tänään antamassaan päätöksessä ottanut huomioon Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomion. Päätöksessä on myös arvioitu ilmastolain suunnittelujärjestelmän kokonaisuutta ja lain muutoksenhakujärjestelmää ihmisoikeustuomioistuimen tuomion pohjalta. Mainittujen seikkojen vuoksi korkein hallinto-oikeus on nyt katsonut, että ilmastovuosikertomukseen sisältyvät kannanotot lisätoimien tarpeellisuudesta voivat tässä tapauksessa muodostaa perusteen muutoksenhaulle, ja valitus voitiin siten tutkia.
Korkein hallinto-oikeus toteaa päätöksessään, että valtioneuvosto on pitänyt erityisesti maankäyttösektorin hiilinielujen lisätoimia tarpeellisena. Lisätoimien valmistelu on käynnistetty ja niiden toteuttaminen vie aikaa. Tässä vaiheessa ei siten ole mahdollista ottaa kantaa siihen, voidaanko lisätoimia pitää riittämättöminä ilmastolain taakanjakosektoria koskevan vuoden 2030 tavoitteen ja vuoden 2035 hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamiseksi. Valtioneuvoston kannanottoa ei siten voitu pitää lainvastaisena.
Korkein hallinto-oikeus kuitenkin huomauttaa, että valituksen lopputulos voi olla myöhemmin toinen, jos osoittautuu, ettei lisätoimilla voida saavuttaa ilmastolain mukaisia sitovia tavoitteita.
Asiasta valittivat yhdessä Suomen luonnonsuojeluliitto ry, Greenpeace Norden, Amnesty International Suomen osasto ry, Suoma Sámi Nuorat ry, Ilmastoisovanhemmat ry ja Luonto-Liitto ry.
Yhteyshenkilöt
Jaana Lappalainenviestintäpäällikkö / kommunikationschefkorkein hallinto-oikeus / högsta förvaltningsdomstolen
Puh:029 5640 259etunimi.m.sukunimi@oikeus.fiKorkein hallinto-oikeus (KHO) käyttää ylintä tuomiovaltaa hallintolainkäyttöasioissa. Suurin osa korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistavista asioista tulee valituksina muista hallintotuomioistuimista. KHO:n päätöksistä ei voi valittaa. www.kho.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Korkein hallinto-oikeus
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee nimityspäätöstä11.11.2025 09:20:00 EET | Päätös
Hallinto-oikeus oli kumonnut Kansallisen audiovisuaalisen instituutin johtajan virkaan nimittämistä koskevan päätöksen. Hallinto-oikeus oli katsonut muun ohella, että virkaan nimitetty ei ollut täyttänyt viran kelpoisuusvaatimusta perehtyneisyydestä viraston toimialaan eikä nimitys ollut perustunut hakijoiden tasapuoliseen ja objektiiviseen vertailuun.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee hallintoriitaa7.11.2025 09:54:35 EET | Päätös
Yhdistys oli hallinto-oikeudessa vaatinut, että kuntayhtymä velvoitetaan palauttamaan yhdistykseltä peritty sopimussakko, joka perustui hankintalain mukaisen hankintamenettelyn perusteella tehdyn ostopalvelusopimuksen ehdon rikkomiseen.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee ennakkoperintää7.11.2025 09:49:46 EET | Päätös
Määrättäessä ennakonkannossa veroa A:n saamasta asunto-osakeyhtiön osakkeiden osuuden luovutusvoitosta A oli vaatinut luovutushinnasta vähennettäväksi 4 000 euroa, joka kohdistui osakkeiden hankkimisen yhteydessä otetun asuntolainan lisävakuuteen. Verohallinto oli ennakkoperintää koskevalla päätöksellään hylännyt vaatimuksen ja verotuksen oikaisulautakunta A:n oikaisuvaatimuksen. Hallinto-oikeus oli hyväksynyt A:n valituksen päätöksellään, joka oli tehty sen jälkeen, kun verotus kyseiseltä verovuodelta oli jo toimitettu, ja katsonut, että lisävakuudesta maksettu määrä oli vähennettävä osakkeiden luovutusvoitosta. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta hallinto-oikeuden päätökseen.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee hallinnollisen päätöksenteon lainalaisuutta24.10.2025 09:41:32 EEST | Päätös
Ympäristölautakunnan ja kaupunginhallituksen tuulivoimaosayleiskaavan valmisteluvaiheen kokouksissa oli ollut asiasta päätettäessä kunnan hallintosäännön vastaisesti läsnä ulkopuolisia asiantuntijoita.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee hallintoriitaa16.10.2025 09:43:35 EEST | Päätös
Kunta oli hallintoriitahakemuksella hallinto-oikeudessa vaatinut, että hyvinvointialue velvoitetaan palauttamaan kunnalle hyvinvointialuetta edeltäneen kuntayhtymän liikaa laskuttamia ja kunnan maksamia kustannuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme