Perusmuotoiset tv-lähetykset pimenevät 2025 ja uusi tv on pian monelle ajankohtainen – katso vinkit oikeanlaisen tv:n ostoon
Suomessa on käynnissä HD-siirtymä, mikä tarkoittaa, että tv-lähetykset lähetetään vaiheittaisen siirtymäajan jälkeen vain HD-teräväpiirtolaadulla. Perusmuotoiset eli SD-lähetykset päättyvät ensin Ylellä keväällä 2025 ja kesän 2025 aikana myös muilta Suomen tv-kanavilta. Muutos koskee sekä antenni- että kaapeli-tv-vastaanottoa.*
Jotta HD-teräväpiirtolaadulla lähetettävät lähetykset näkyvät, television on kyettävä vastaanottamaan HD-lähetyksiä. Kotitalouksissa on edelleen paljon vanhempia televisioita, jotka eivät ole HD-vastaanottoon kykeneviä, joten uuden tv:n osto tulee ajankohtaiseksi.

“Käytännössä muutos tarkoittaa, että perusmuotoiset kanavat pimenevät ja lähetykset siirtyvät HD-kanaville. Jos oma televisio ei ole HD-valmis, on suunnattava tv-kaupoille. Television hankinta on monesti suuri ja pitkäaikainen investointi. Muutamalla vinkillä voi tehdä sellaisen hankinnan, johon voi olla vuosienkin päästä tyytyväinen”, Power Suomen viihde-elektroniikan myyntipäällikkö Lauri Räsänen vinkkaa.
1. TV:n koko
Kun TV:tä vaihtaa, on hyvä pohtia, onko ollut tyytyväinen nykyisen television kokoon. Suomen siirtyessä HD-aikaan 2025, kuvanlaadussa tapahtuu valtava harppaus eteenpäin. Tarkat HD-lähetykset mahdollistavat aikaisempaa isompien ruutukokojen hankkimisen ilman, että kuvanlaatu ruutukoon kasvaessa kärsii.
Vielä 10 vuotta sitten ostetuin tuumakoko Suomessa oli 32 tuumaa, eli se oli sen ajan niin sanottu standardikoko. Nyt jo useamman vuoden ajan ostetuin tuumakoko on ollut 55 tuumaa, ja tästä on tullut nykypäivän standardi.
Jos kaipaa elokuvateatterin kaltaista mukaansatempaavaa tunnelmaa leffailtaan tai urheilun seuraamiseen, on hyvä valita suurempi TV. Jos sen sijaan käyttää televisiota satunnaiseen uutisten katseluun, voi valita pienemmän ja ympäröivään tilaan sulautuvan television.
Jos television aikoo asentaa ”taulumaisesti” seinälle, on suositeltavaa hankkia pykälää isompi ruutukoko, koska seinälle asennettaessa kokovaikutelma hieman katoaa tv-tasolle asetettavaan televisioon verrattuna.
2. TV:n kuvanlaatu
Televisio tulisi aina hankkia käyttö- ja katselutottumuksiin pohjautuen; joku arvostaa televisiossa kirkasta ja värikylläistä kuvaa, joku taas hyvää liiketoistoa. Tarpeita on monia, ja TV-kaupoilla valinnanvaraa riittää:
OLED-televisioissa jokainen pikseli tuottaa oman valonsa ilman taustavaloa. Tämä mahdollistaa täydellisen mustan toiston, värikylläisen kuvan ja laajat katselukulmat. OLED-televisio on parhaimmillaan hieman pimeämmässä ympäristössä.
QLED-televisioissa, jotka perustuvat kvanttipiste-teknologiaan tuottavat puhtaita ja kirkkaita värejä myös korkeissa kirkkausasteissa. Tämän ansiosta QLED-televisio sopii erinomaisesti olosuhteisiin, joissa tilaan tulvii paljon luonnonvaloa.
LED (LCD) -televisioissa taustavalo tuotetaan LED-tekniikalla. LED-televisiot eivät yllä QLED- ja OLED-televisioiden tasolle kuvanlaadussa, mutta ovat hyvä ja edullinen vaihtoehto tv:tä hankittaessa. Edullisempia LED-televisioita löytyy aina pikkuruuduista 98-tuumaisiin jättiruutuihin.
3. Tilan vaatimukset
Televisioiden näyttöjä suunnitellaan erilaisiin valaistusolosuhteisiin. On hyvä ottaa huomioon, onko television paikka hämärän makuuhuoneen kulmauksessa vai luonnonvaloa tulvivassa olohuoneessa.
Jos televisiota katsellan hyvin valoisassa tilassa, kannattaa valita laite, joka ei heijasta, vaan ”vangitsee” valoa itseensä. Näin ollen valo ei heijastu sen pinnasta häiritsevästi takaisin. Hieman pimeämmissä olosuhteissa oikeuksiinsa pääsevät puolestaan esim. OLED-teknologiaan pohjautuvat tv:n näytöt.
4. Äänentoisto
Televisiot kehittyvät nopealla tahdilla, mutta merkittävimmät kehitysaskeleet painottuvat yhä kuvanlaadun ympärille. Kun televisioista tehdään ohuempia, ei vakuuttavalle äänentoistolle välttämättä jää rakenteessa tilaa. Television äänenlaatu luo kuitenkin ison osan katselukokemuksesta – etenkin elokuvia katsoessa tai pelatessa. Puhuttelevamman äänentoiston saa aikaan joko kotiteatterisetillä tai suosituksi noussella, kompaktilla soundbar-kaiuttimella. Yksittäisen soundbar-kaiuttimen saa tyylikkäästi asetettua vaikka suoraan television eteen tai sen alle. Soundbar-kaiutin yhdistää kaikki hyvän äänentoiston elementit ja niiden hintaluokka lähtee noin sadasta eurosta ylöspäin.
5. Älyllä vai ilman?
Suurin osa markkinoilla olevista televisioista on nykyään älytelevisioita.
Älytelevisio tuo peruskanavien rinnalle suoratoistopalvelut kuten Netflixin, YouTuben, Disney+:n, Maxin ja monet muut usein suoraan käytettäviksi.
Älytelevisio tukee usein myös sovelluksia, kuten musiikkipalveluita (Spotify), pelisovelluksia ja kuntosovelluksia. Älytelevision internetselain tuo mahdollisuuden selata verkkosivuja suoraan televisiosta, eli vaikkapa uutissivustoja, reseptejä tai urheilutuloksia voi katsella suoraan suurella ruudulla. Älytelevisio laajentaakin tv:n käytön pelkästä vastaanottimesta viihdekeskukseksi.
Älytelevisio vaatii internetyhteyden, jotta sen kaikkia toimintoja pääsee hyödyntämään. Älytelevisionn voi liittää langattomasti Wi-Fi-verkkoon tai yhdistää Ethernet-kaapelilla kiinteästi.
”Suoratoistopalveluita kulutetaan vuosi vuodelta enemmän, mutta on myös paljon kotitalouksia, joissa älyominaisuuksia ei käytetä laisinkaan. Markkinoilla ei kuitenkaan enää ole valtavasti valinnanvaraa televisioista ilman älyominaisuuksia.
Tällaisissa tapauksissa suosittelen valitsemaan tv-tarjonnasta muilta ominaisuuksilta itseään miellyttävän vaihtoehdon, vaikka televisio olisikin älytelevisio. Vaikka älyominaisuuksia ei olisi tarvetta ottaa sillä hetkellä käyttöön, on valmius olemassa tulevaisuudessa, eikä sen takia tarvitse lähteä uudestaan tv-kaupoille. Esimerkiksi kylässä käyvä jälkikasvu tai ystävät pääsevät valmiuden ansiosta kirjautumaan omiin suoratoistopalveluihinsa, jos mielessä on ohjelma, jota katsoa yhdessä”, Räsänen kertoo.
*Tiedot HD-siirtymästä lainattu digita.fi:stä, josta löytyy lisätietoa Suomen HD-siirtymästä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville LaaksoMarketing Manager, Power Finland Oy
Puh:+358505168498etunimi.sukunimi@power.fiKuvat

Power Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
Vanhempia huolestuttaa somesisältö, mutta vain harva suojaa lastaan digimaailmassa12.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Powerin Perheen ruutuaikatutkimus: Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, jotka estävät lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämä Perheen ruutuaikatutkimus tuo esiin ristiriidan, johon moni perhe törmää arjessa: vaikka suurin osa vanhemmista on huolissaan lapsensa kohtaamista verkkosisällöistä, vain viidesosa on ryhtynyt konkreettisiin toimiin niiden rajoittamiseksi.
Koulut alkavat: 78 % vanhemmista on huolissaan siitä, että ruudut vievät liikaa tilaa arjesta6.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Lakimuutos rajoittaa nyt älylaitteiden käyttöä kouluissa kautta maan. Powerin tuore tutkimus osoittaa, että 78 % suomalaisvanhemmista kokee, että elektroniset laitteet heikentävät perheen elämänlaatua. Vanhemmat kertovat, että digilaitteet vaikuttavat keskittymiseen, palautumiseen ja yhteisiin hetkiin. Huoli ei koske vain kotia, vaan myös koulua.
86 % vanhemmista kokee näyttävänsä lapsilleen huonoa esimerkkiä ruutuajan käytössä14.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta vanhemmasta myöntää, ettei heidän oma ruutukäyttäytymisensä tarjoa lapsille parasta mahdollista esimerkkiä. Tämä käy ilmi Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämästä Perheen ruutuaikatutkimuksesta, johon vastasi tuhat lapsiperheen huoltajaa eri puolilta Suomea.
POWER kasvatti myyntiään kolmatta peräkkäistä laskuvuottaan tehneessä kodinelektroniikkamarkkinassa – vahva alkuvuosi 2025 luo uskoa tulevaan2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Vuosi 2024 oli Suomen kodinelektroniikkamarkkinassa haastava: kokonaismarkkina supistui 3,6 % edellisvuoteen verrattuna, jo kolmannen kerran peräkkäin. POWER onnistui kuitenkin kasvattamaan myyntiään 2 %, ja liikevaihto nousi 311,5 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli positiivinen, ollen 1,2 miljoonaa euroa. ”Onnistuimme toteuttamaan strategiaamme haastavassa markkinatilanteessa ja saimme käynnissä olevat kehityshankkeet etenemään suunnitellussa aikataulussa – nämä ovat lisänneet kilpailukykyämme, mikä näkyy markkinaosuutemme positiivisena kehittymisenä”, toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto toteaa.
Lomalla läsnä vai linjoilla? 70 % kaipaa puolison huomiota, ei ruutua17.6.2025 16:31:56 EEST | Tiedote
Kesä, kumppani ja kolmantena pyöränä puhelin. Powerin tutkimus paljastaa, että 70 % vanhemmista kokee puolison ruutuajan heikentävän yhteistä läsnäoloa. Loma tuo odotuksia yhteydestä, mutta ruudut voivat yhä seurata mukana mökille ja juhannuspöytään. Powerin tutkimus muistuttaa: turvallinen digiarki tarkoittaa myös aikuisille tilaa läsnäololle ja yhteydelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme