HSY

Liikenteen pakokaasujen ilmanlaatuhaitat laskussa pääkaupunkisedulla – katupöly ja puunpolton savut säilyvät haasteina

Jaa

Liikenteen pakokaasujen aiheuttamat ilmanlaatuhaitat pääkaupunkiseudulla ovat HSY:n mukaan vähentyneet vuonna 2024. Pakokaasujen pitoisuudet laskivat hieman, mutta katupöly ja puunpolton päästöt heikentävät edelleen ajoittain ilmanlaadun huonoksi. Uusi ilmanlaatudirektiivi tiukentaa raja-arvoja. Nykytilassa uudet raja-arvot ylittyisivät katupölyn vuoksi, joten katupölyn torjuntaan on tärkeää panostaa lisää.

Harmaa ilmanlaadun mittauasemakontti sijaitsee kadun vieressä. Katua reunustavat kerrostalot ja katua pitkin ajaa autoja.
HSY seuraa ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla erityyppisissä ympäristöissä. Kuvassa on siirrettävä mittausasema Helsingissä Teollisuuskadulla vuonna 2024. Kuva: HSY / Tero Pajukallio.

Pakokaasut vähenevät autokannan uudistuessa

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) mittausten mukaan pakokaasuista peräisin olevan typpidioksidin pitoisuudet laskivat pääkaupunkiseudulla vuonna 2024.

- Pakokaasujen pitoisuudet laskivat viime vuonna kaikilla ilmanlaadun mittausasemillamme. Autokannan uudistuminen ja sähköistyminen vähentävät edelleen tulevaisuudessa typpidioksidin pitoisuuksia, kertoo HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Hanna Manninen.

Typpidioksidin nykyinen EU:n vuosiraja-arvo ei ole ylittynyt viime vuosina millään HSY:n ilmanlaadun mittausasemalla. Pitoisuudet alittavat myös uuden, tiukemman raja-arvon. Sen sijaan vielä tiukempi Maailman terveysjärjestö WHO:n vuosiohjearvo ylittyy edelleen pääkaupunkiseudun vilkasliikenteisissä ympäristöissä.

Katupöly aiheuttaa haasteita sekä katujen että väylien varsilla

Hengitettävät hiukkaset eli katupöly heikentää ilmanlaatua vilkasliikenteisissä ympäristöissä. Vuonna 2024 Helsingin keskustassa Teollisuuskadulla mitattiin eniten raja-arvotason ylittäviä päiviä, joita oli 19. Raja-arvotaso saa ylittyä enintään 35 päivänä vuodessa. Tiukempi WHO:n ohjearvo ylittyi laajasti liikenneympäristöissä.

- Vaikka katupölyä oli eniten ilmassa keväällä, mittasimme myös syksyllä talvirengaskauden alettua useita pölyisiä päiviä vilkkaiden katujen ja väylien varsilla. Nastarenkaat kuluttavat asfaltin pintaa ja tuottavat katupölyä selvästi enemmän kuin kitkarenkaat, Manninen kertoo. Suosimalla kitkarenkaita nastarenkaiden sijaan voitaisiin vähentää katupölyn muodostumista talven aikana, hän jatkaa.

Hengitettävien hiukkasten nykyiset raja-arvot eivät ylity pääkaupunkiseudulla. Uudessa direktiivissä vuorokausiraja-arvo hengitettäville hiukkasille kiristyy ja pölyisiä päiviä sallitaan puolet aiempaa vähemmän. Nykyisellään uusi raja-arvo ylittyisi monissa vilkasliikenteisissä ympäristöissä.

- Katupölyn raja-arvon tiukentuminen tuottaa suuria haasteita vilkasliikenteisten väylien ja katujen varsilla. Pölyntorjuntaan on tärkeää panostaa lisää, jotta pääsemme raja-arvon alapuolelle vuoteen 2030 mennessä, Manninen kertoo. 

Puunpoltto heikentää pientaloalueiden ilmanlaatua

Puunpoltosta syntyy terveydelle haitallisia pienhiukkasia ja mustaa hiiltä, mutta hyvillä polttotavoilla päästöjä voi kuitenkin vähentää. HSY mittasi myös viime vuonna kohonneita pienhiukkasten ja mustan hiilen pitoisuuksia pientaloalueilla erityisesti tyyninä pakkasiltoina.

Puunpoltossa syntyy myös syöpäriskiä lisääviä PAH-yhdisteitä. Pääkaupunkiseudun pientaloalueilla mitatut pitoisuudet ovat olleet pääsääntöisesti alle nykyisen tavoitearvon, joka on jatkossa uusi sitova raja-arvo. 

Tietoa ilmansaasteista

  • Raja-arvot määrittelevät suurimmat hyväksyttävät terveysperusteiset ilmansaasteiden pitoisuudet. Jos raja-arvo ylittyy, kunnan on laadittava ja pantava toimeen ilmansuojelusuunnitelmia raja-arvon alittamiseksi.

  • Hengitysilmassa olevat typen oksidit ovat peräisin liikenteen, erityisesti dieselautojen ja raskaan liikenteen, päästöistä. Typen oksideista eniten terveyshaittoja aiheuttaa typpidioksidi. Se supistaa korkeina pitoisuuksina keuhkoputkia ja lisää hengityselinoireita erityisesti lapsilla ja astmaatikoilla.

  • Hengitettävät hiukkaset ovat suurimmaksi osaksi liikenteen nostattamaa katupölyä, joka voi aiheuttaa haittaa terveydelle. Katupölyn pitoisuuksien kohoaminen heikentää erityisesti hengityssairaiden hyvinvointia.

  • Pienhiukkasia syntyy pääasiassa liikenteen ja puunpolton päästöistä. Lisäksi niitä kulkeutuu pääkaupunkiseudulle maan rajojen ulkopuolelta. Pienhiukkasia pidetään erityisen haitallisina terveydelle, sillä ne pääsevät tunkeutumaan keuhkojen ääreisosiin saakka. Herkimpiä ilmansaasteiden terveyshaitoille ovat pienet lapset ja ikääntyvät sekä hengitys- ja sydänsairaat.

  • Mustaa hiiltä eli nokea vapautuu ilmaan epätäydellisestä palamisesta. Tärkeimmät päästölähteet pääkaupunkiseudulla ovat suorat pakokaasupäästöt, puunpoltto tulisijoissa, laivaliikenne ja kaukokulkeuma. Palamisessa ilmaan vapautuvien nokihiukkasten pinnoille on kiinnittynyt terveydelle haitallisia orgaanisia yhdisteitä, kuten PAH-yhdisteitä, muita orgaanisia yhdisteitä ja metalleja.

Lisätietoa:

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Harmaa ilmanlaadun mittauasemakontti sijaitsee kadun vieressä. Katua reunustavat kerrostalot ja katua pitkin ajaa autoja.
HSY seuraa ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla erityyppisissä ympäristöissä. Kuvassa on siirrettävä mittausasema Helsingissä Teollisuuskadulla vuonna 2024. Kuva: HSY / Tero Pajukallio.
Lataa
Hengitettävien hiukkasten pitoisuudet eri vuosina eri ilmanlaadun mittausasemilla.
Uudessa ilmanlaatudirektiivissä hengitettävien hiukkasten vuorokausiraja-arvo kiristyi ja ylityspäiviä sallitaan puolet aiempaa vähemmän.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.                         

Tehdään yhdessä maailman kestävin kaupunkiseutu!

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSY

HSY:n hallituksen päätökset 29.8.202529.8.2025 10:06:46 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hankkia puitejärjestelyinä suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita ajalle 2025–2027 seuraavilta toimijoilta: AFRY Finland Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Despro Teollisuuspalvelut Oy, FCG Rakennettu Ympäristö Oy, FIMPEC Engineering Oy, FINNMAP Intra Oy, Fluidit Oy, GeoPro Consulting Oy, Granlund Oy, Insinööritoimisto Matti Hallasaari Oy, Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy, Kivinen Rusanen Arkkitehdit Oy, Nodeon Finland Oy, Planproof Oy, RAB GmbH, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy, Ramboll CM Oy, Ramboll Finland Oy, Rejlers Finland Oy, Securitas Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy, Sweco PM Oy ja WSP Finland Oy. Hallitus päätti perustaa ferrosulfaatin hankinnan puitejärjestelyn yhdessä muiden hankintarenkaan jäsenten kanssa ja valita puitejärjestelytoimittajiksi Kemira Oyj:n ja Voda Nordic Oy:n. Hallitus päätti, että HSY liittyy alaa koskevaan energiatehokkuussopimukseen vuosille 2026–2035 ja asettaa sopimuksen mukaisen energians

HSY edistää Kaivokselan vesitornirakennuksen purkua suunnitellusti29.8.2025 08:11:46 EEST | Tiedote

Vantaan Kaivokselan vesitornina tunnettu rakennus on ollut pois vedenjakelukäytöstä jo vuodesta 1986. Se siirtyi Vantaan Vedeltä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle vuonna 2010 kiinteistömassan mukana, kun HSY perustettiin. Rakennus toimi myös Ilmatieteenlaitoksen säätutka-asemana, mutta ei ole ollut siinäkään käytössä vuosiin. HSY ei pidä tarpeellisena ylläpitää rakennusta ja investoida omaisuuteen, joka ei täytä sen alkuperäistä vesihuollollista tarkoitusta.

HSY:n Sortti-keräysauto kodin vaaralliselle jätteelle kiertää syys–lokakuussa28.8.2025 07:07:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjestää Sortti-keräysautokierroksen kotitalouksien vaaralliselle jätteelle 15.9.–20.10.2025. Pysähdyspaikkoja on tänä vuonna pääosin Helsingissä ja Espoossa, ja lisäksi auto kiertää muutamilla paikoilla myös Vantaalla ja Kirkkonummella. Kierros on kohdennettu erityisesti alueille, joilla ei ole muita vaarallisen jätteen keräyspisteitä lähellä.

HSY:n jätevedenpuhdistamoiden ravinnekuormitus Itämereen on pienin kautta aikojen27.8.2025 11:51:12 EEST | Tiedote

1900-luvun alkuvuosina teollisuuden ja kaupunkilaisten jätökset kuormittivat Itämerta niin voimakkaasti, että Töölönlahti oli käytännössä katsoen kuollut ja kaupungin rannikkovedet pahasti saastuneita. Työtä jätevesien puhdistamiseksi on sittemmin tehty paljon ja nykyään jätevedenpuhdistamoiden tulos pääkaupunkiseudulla on huippuluokkaa. Vesistöjen rehevöitymistä aiheuttavien ravinteiden päästöt ovat pienentyneet huomattavasti: vuodesta 1975 fosforin päästöt ovat laskeneet 94,5 prosenttia ja typen 80 prosenttia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye