Det lönar sig att göra årsredovisningen i den nya Intressebevakningens e-tjänst
Det är aktuellt för intressebevakarna och de redovisningsskyldiga intressebevakningsfullmäktiga att upprätta en årsredovisning. Den kan nu för första gången göras helt digitalt i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya Intressebevakningens e-tjänst. Sista inlämningsdag för redovisningen som upprättats för 2024 är 31.3.2025.

Intressebevakningens e-tjänst har utvecklats för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga. I tjänsten kan du lämna in egendomsförteckningar och årsredovisningar samt ansöka om tillstånd. Privata intressebevakare kan också göra en slutredovisning där.
Tjänsten gör det betydligt lättare att upprätta en årsredovisning: Den ger anvisningar om vilka uppgifter och bilagor som behövs för bokföringen. Dessutom söker den bland annat fram parternas kontaktuppgifter färdigt ur olika system. Det blir också lättare att skapa följande redovisningar när de uppgifter som en gång matats in utnyttjas som basuppgifter.
– Vi väntar på granskning av cirka 30 000 årsredovisningar från förra året. Vi önskar att de görs i Intressebevakningens e-tjänst, eftersom den gör både kundens och handläggarens arbete smidigare. Nu kan vi granska material oberoende av ort, i synnerhet när vi från och med nu skannar in redovisningar som returnerats i pappersform till elektronisk form, berättar ledande sakkunnig Jukka-Tapio Yli-Kauppila vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Redovisningar i pappersformat skannas – och returneras inte
Om årsredovisningen inte kan upprättas på nätet kan den upprättas på en pappersblankett och skickas per post till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Årsredovisningen returneras alltså inte längre till närmaste serviceställe.
Verifikat och handlingar som skickats med redovisningsblanketten skannas och får därför inte åtföljas av nitar, klämmare, plastfickor eller mappar. Efter skanningen förstörs årsredovisningarna på ett datasäkert sätt. Det lönar sig att skicka endast kopior till myndigheten – originalbilagor bör sparas själv.
Den nya digitala tjänsten gör det smidigare att uträtta ärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har till uppgift att övervaka att ärenden som gäller huvudmans eller fullmaktsgivares egendom sköts på behörigt sätt. Intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan sköta sina skyldigheter smidigt via Intressebevakningens e-tjänst.
Upprättandet av årsredovisningen är den senaste uppdateringen till Intressebevakningens e-tjänst. Redan i fjol tog man i bruk i tjänsten aktiv tillståndsansökan samt upprättande av egendomsförteckning och slutredovisning. År 2024 fanns det redan tusentals användare av e-tjänsten. Kundresponsen har i huvudsak varit positiv.
När Finlands befolkning åldras ökar behovet av intressebevakning. När tillstånd söks och redovisningar görs via den nya e-tjänsten sparar myndigheten tid från manuell hantering av uppgifter och sakkunnigarbetet kan styras till exempel till den egentliga revisionen.
Nyckelord
Kontakter
Jukka-Tapio Yli-KauppilaLedande sakkunnig
Granskning och tillsyn inom förmynderskap
Länkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Datautbytet om flyttningar mellan Finland och Estland har inletts – 13 266 personer har adress i båda länderna17.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Det automatiska datautbytet om personer som flyttar mellan Finland och Estland inleddes den 2 december 2025. När någon flyttar från det ena landet till det andra meddelar inflyttningsstaten detta till utflyttningsstaten, som då i sitt eget befolkningsregister antecknar personen som utflyttad. Då upphör personens adress och hemkommun i utflyttningsstaten.
Suomen ja Viron välinen muuttotietojen vaihto käynnistyi – 13 266 henkilöllä osoite kahdessa maassa17.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomen ja Viron välillä muuttavien henkilöiden muuttotietojen automaattinen vaihto käynnistyi 2.12.2025. Henkilön muuttaessa asumaan toiseen maahan tulovaltio ilmoittaa tästä muuttajan lähtövaltiolle, joka merkitsee henkilön väestörekisterissä maasta muuttaneeksi. Tällöin muuttajan osoite ja kotikunta lähtövaltiossa lakkaa olemasta voimassa.
Exchange of migration data between Finland and Estonia begins – 13 266 persons have an address in both countries17.12.2025 08:00:00 EET | Press release
Automatic exchange of migration data for people who move between Finland and Estonia began on 2 December 2025. When someone moves to the other country, the country of entry reports this to the country of origin, who then registers them as an emigrant. This marks their address and municipality of residence as expired in the country of origin.
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum