Vuositili kannattaa tehdä uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa
Vuositilin laatiminen on ajankohtaista edunvalvojille ja tilivelvollisille edunvalvontavaltuutetuille. Sen voi nyt tehdä ensimmäistä kertaa täysin digitaalisesti Digi- ja väestötietoviraston uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa. Vuodesta 2024 tehdyn tilin viimeinen palautuspäivä on 31.3.2025.

Edunvalvonnan asiointipalvelu on kehitetty yksityisille edunvalvojille ja edunvalvontavaltuutetuille. Palvelussa voi tehdä omaisuusluettelon ja vuositilin sekä hakea lupia. Yksityiset edunvalvojat voivat tehdä siellä myös päätöstilin.
Palvelu helpottaa vuositilin laatimista huomattavasti: Se opastaa, mitä tietoja ja liitteitä kirjanpitoon tarvitaan. Lisäksi se hakee muun muassa osapuolten yhteystiedot valmiiksi eri järjestelmistä. Myös seuraavien tilien laatiminen helpottuu, kun kerran syötettyjä tietoja hyödynnetään niissä pohjatietoina.
– Odotamme tarkastettavaksi noin 30 000 vuositiliä viime vuodelta. Toivommekin, että ne tehtäisiin Edunvalvonnan asiointipalvelussa, sillä se sujuvoittaa sekä asiakkaan että käsittelijän työtä. Voimme nyt tarkastaa aineistoja paikkakunnasta riippumatta, etenkin kun tästä lähtien skannaamme paperisena palautetut tilit sähköiseen muotoon, kertoo johtava asiantuntija Jukka-Tapio Yli-Kauppila Digi- ja väestötietovirastosta.
Paperisena tehdyt tilit skannataan – eikä niitä palauteta
Jos vuositiliä ei voi tehdä verkossa, sen voi laatia paperilomakkeella ja toimittaa postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1004, 00531 Helsinki. Vuositiliä ei siis enää palauteta lähimpään palvelupaikkaan.
Tililomakkeen mukana lähetetyt tositteet ja asiakirjat skannataan, minkä takia niiden mukana ei saa olla niittejä, klemmareita, muovitaskuja eikä kansioita. Skannaamisen jälkeen vuositilit tuhotaan tietoturvallisesti. Virastolle kannattaakin toimittaa vain kopiot – alkuperäiset liitteet on syytä pitää itsellä tallessa.
Uusi digipalvelu sujuvoittaa asiointia
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on valvoa, että edunvalvottavien ja edunvalvontavaltuuttajien omaisuuteen liittyvät asiat hoidetaan asianmukaisesti. Edunvalvonnan asiointipalvelun kautta edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat sujuvasti hoitaa velvollisuuksiaan.
Vuositilin laatiminen on viimeisin päivitys Edunvalvonnan asiointipalveluun. Jo viime vuonna palvelussa otettiin käyttöön lupien hakeminen sekä omaisuusluettelon ja päätöstilin tekeminen. Vuonna 2024 asiointipalvelun käyttäjiä olikin jo tuhansia. Asiakaspalaute on ollut pääosin positiivista.
Suomen väestön ikääntyessä edunvalvonnan tarve kasvaa. Kun lupia haetaan ja tilejä tehdään uuden asiointipalvelun kautta, virastossa säästyy aikaa tietojen manuaaliselta käsittelyltä ja asiantuntijatyötä voidaan ohjata esimerkiksi varsinaiseen tilintarkastukseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka-Tapio Yli-KauppilaJohtava asiantuntija
Holhoustoimi: tilintarkastus ja valvonta
Linkit
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme