Vuositili kannattaa tehdä uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa
Vuositilin laatiminen on ajankohtaista edunvalvojille ja tilivelvollisille edunvalvontavaltuutetuille. Sen voi nyt tehdä ensimmäistä kertaa täysin digitaalisesti Digi- ja väestötietoviraston uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa. Vuodesta 2024 tehdyn tilin viimeinen palautuspäivä on 31.3.2025.

Edunvalvonnan asiointipalvelu on kehitetty yksityisille edunvalvojille ja edunvalvontavaltuutetuille. Palvelussa voi tehdä omaisuusluettelon ja vuositilin sekä hakea lupia. Yksityiset edunvalvojat voivat tehdä siellä myös päätöstilin.
Palvelu helpottaa vuositilin laatimista huomattavasti: Se opastaa, mitä tietoja ja liitteitä kirjanpitoon tarvitaan. Lisäksi se hakee muun muassa osapuolten yhteystiedot valmiiksi eri järjestelmistä. Myös seuraavien tilien laatiminen helpottuu, kun kerran syötettyjä tietoja hyödynnetään niissä pohjatietoina.
– Odotamme tarkastettavaksi noin 30 000 vuositiliä viime vuodelta. Toivommekin, että ne tehtäisiin Edunvalvonnan asiointipalvelussa, sillä se sujuvoittaa sekä asiakkaan että käsittelijän työtä. Voimme nyt tarkastaa aineistoja paikkakunnasta riippumatta, etenkin kun tästä lähtien skannaamme paperisena palautetut tilit sähköiseen muotoon, kertoo johtava asiantuntija Jukka-Tapio Yli-Kauppila Digi- ja väestötietovirastosta.
Paperisena tehdyt tilit skannataan – eikä niitä palauteta
Jos vuositiliä ei voi tehdä verkossa, sen voi laatia paperilomakkeella ja toimittaa postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1004, 00531 Helsinki. Vuositiliä ei siis enää palauteta lähimpään palvelupaikkaan.
Tililomakkeen mukana lähetetyt tositteet ja asiakirjat skannataan, minkä takia niiden mukana ei saa olla niittejä, klemmareita, muovitaskuja eikä kansioita. Skannaamisen jälkeen vuositilit tuhotaan tietoturvallisesti. Virastolle kannattaakin toimittaa vain kopiot – alkuperäiset liitteet on syytä pitää itsellä tallessa.
Uusi digipalvelu sujuvoittaa asiointia
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on valvoa, että edunvalvottavien ja edunvalvontavaltuuttajien omaisuuteen liittyvät asiat hoidetaan asianmukaisesti. Edunvalvonnan asiointipalvelun kautta edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat sujuvasti hoitaa velvollisuuksiaan.
Vuositilin laatiminen on viimeisin päivitys Edunvalvonnan asiointipalveluun. Jo viime vuonna palvelussa otettiin käyttöön lupien hakeminen sekä omaisuusluettelon ja päätöstilin tekeminen. Vuonna 2024 asiointipalvelun käyttäjiä olikin jo tuhansia. Asiakaspalaute on ollut pääosin positiivista.
Suomen väestön ikääntyessä edunvalvonnan tarve kasvaa. Kun lupia haetaan ja tilejä tehdään uuden asiointipalvelun kautta, virastossa säästyy aikaa tietojen manuaaliselta käsittelyltä ja asiantuntijatyötä voidaan ohjata esimerkiksi varsinaiseen tilintarkastukseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka-Tapio Yli-KauppilaJohtava asiantuntija
Holhoustoimi: tilintarkastus ja valvonta
Linkit
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme