Unohtuvatko kouluopetuksen tehtävät digimaailmassa? Tutkijat tarkastelivat datalukutaidon opetuksen tarkoitusperiä
Yhteiskunnallisten muutosten tuulissa kouluopetukseen on vaadittu tuotavaksi monenlaisia taitoja, joita oppilaiden tulisi ottaa haltuun. Vaikka osaamisen kehittäminen on tärkeää, yhtä olennaista on tarkastella miksi jotakin opetetaan, eli opetuksen laajempia pyrkimyksiä.

Miksi kouluissa opetetaan? Onko opetettavan aiheen tarkoituksena ”pätevöittää” oppilaita tietynlaisilla taidoilla, kuten nykykeskusteluissa usein korostetaan, vai myös sosialisoida heitä yhteiskunnan rakenteisiin vai kenties voimaannuttaa heitä toimijoina?
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkijat tarkastelivat tuoreesta kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta datalukutaidon opetuksen erilaisia opetuksellisia tarkoitusperiä. Niihin sisältyivät muun muassa oppilaiden sopeuttaminen arjen datarikkaisiin ympäristöihin ja dataan liittyvät tekniset taidot eri ammattialoihin kuuluvana osaamisena.
”Eräs keskeinen havaintomme oli, että datalukutaidossa korostuu digitaalisen tiedon kerääminen ja tallentaminen esimerkiksi taulukoihin ja kaavioihin, jotta vaikkapa luonnontieteellisiä ilmiöitä voidaan mallintaa ja ymmärtää paremmin. Näin oppilaat ”pätevöityvät” ja “sosialisoituvat” heiltä odotettuihin osaamisrooleihin”, tutkijatohtori Janne Fagerlund avaa.
Opetuksen tavoitteena myös voimaannuttaminen ja kriittinen datatoimijuus
Osassa tutkimuksista datalukutaidon opetuksella kuvattiin selkeämmin oppilaiden voimaannuttamista. Tämä tarkoitti esimerkiksi sitä, että nuoria rohkaistaan suhtautumaan kriittisesti ihmisistä kerättävään dataan ja valvontaan tai pohtimaan, millaisia datajälkiä he itse jättävät sosiaalisessa mediassa. Tällaisissakin asioissa nuoret voivat "pätevöityä" ja ymmärtää paremmin digimaailmaan liittyviä eettisiä ja markkinataloudellisia näkökulmia.
Oppilaita halutaan myös toisinaan kasvattaa ”vastuullisiksi ja viisaiksi datakansalaisiksi”, joka voi merkitä hyvinkin erilaisia kasvatuspyrkimyksiä: mukautumista tulevaisuuden rooliodotuksiin tai kriittisen datatoimijuuden harjoittamista omaehtoisesti omassa nykyelämässä.
Opetuksessa korostuvat usein välineelliset taidot
Nuorten kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen digimaailmassa edellyttää tietoisia pyrkimyksiä kasvattajilta: osaamisen kehittämistä, sopeutumisen tukemista sekä itsemääräämiseen rohkaisemista. Jotkin päämäärät saattavat kuitenkin painottua tai unohtua niin opetuksessa kuin yhteiskunnallisissa keskusteluissa, tutkijat muistuttavat.
Datalukutaito onkin esimerkki opetusaihepiiristä, jossa välineellisten taitojen merkitys uhkaa korostua. Tällöin vähemmälle huomiolle – ja mahdollisesti arvostukselle – saattavat jäädä kasvatuksen sellaiset tavoitteet, jotka ovat vähemmän konkreettisia tai joita on vaikeampi esimerkiksi suoraan opettaa tai arvioida.
”Onkin tärkeä muistaa se, mistä nimenomaan kouluopetuksessa on lopulta kyse: pyrkimyksestä kasvattaa ajattelevaisia nuoria, joilla on valmiudet elää hyvää elämää osana maailmaa omalla tavallaan”, Fagerlund huomauttaa.
Tutkimusartikkeli on julkaistu vertaisarvioidussa Educational Research Review -lehdessä. Tutkimusjulkaisu on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Kohti datalukutaitoa (MODALITY) -tutkimushanketta.
Fagerlund, J., Palsa, L., & Mertala, P. (2025). Exploration of domains of educational purpose in K-12 data literacy education research.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Fagerlund,
tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto
janne.fagerlund@jyu.fi, +358 40 805 4711
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Ammatilliset identiteetit liikunnanopettajaksi kasvamisen keskiössä21.3.2025 08:43:23 EET | Tiedote
Identiteettipohdinnat ovat nykyään läsnä monilla elämän alueilla: urheilujoukkueilla on peli-identiteetit, poliitikot harrastavat identiteettipolitiikkaa ja sukupuoli-identiteettien kirjo puhuttaa. Opettajan työssä opettajan identiteetti nousee keskiöön, kun koulun arjen haasteissa kamppaileva opettaja pohtii, miten toimia työn ja osaamisvaatimusten muutoksessa, tai kun mietitään, millaisia opettajia opettajankoulutuksessa halutaan kouluttaa ja miten tähän päämäärään päästäisiin.
Minna Canth tasa-arvotunnustus lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkariselle19.3.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos myöntää Minna Canth tasa-arvotunnustuksen lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkariselle. Pekkarinen ottaa tunnustuksen vastaan ja pitää yleisölle avoimen luennon Lapsiasiat kuntavaalien alla keskiviikkona 26.3.2025 klo 12–13 Jyväskylän yliopiston Ruusupuistossa.
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle tunnustusta EMBA-johtamiskoulutuksen vaikuttavuudesta ja kauppakorkeakoulun oppimistulosten laadusta - AMBA- ja BGA-akkreditoinnit myönnettiin viideksi vuodeksi eteenpäin18.3.2025 11:03:06 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu on saanut arvostetut tunnustukset korkealaatuisesta koulutuksestaan, kun sille myönnettiin AMBA- ja BGA-akkreditoinnit viideksi vuodeksi eteenpäin. Kauppakorkeakoulun Executive MBA -johtamiskoulutuksen vahvuuksina pidettiin erityisesti vaikuttavuutta ja opintojen käytännönläheisyyttä. Koko kauppakorkeakoulun tasolla kiitosta saivat oppimistulosten laatu ja vaikuttavat oppimiskokemukset.
Väitös: Jyväsjärvestä eristetty virus avaa uusia näkökulmia bakteereja infektoivien virusten elinkiertoihin ja ekologiaan (Mäkelä)18.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus osoittaa, että on tärkeää kohdistaa tutkimusta myös vähemmän tunnettuihin bakteereja infektoiviin viruksiin eli faageihin ja erityisesti niiden vuorovaikutuksiin isäntäbakteerien kanssa. Tieto auttaa ymmärtämään virusten todellista monimuotoisuutta ja erityyppisten virusten rooleja mikrobitason vuorovaikutusverkostoissa, jotka ovat keskeisiä kaikkien ekosysteemien toiminnassa.
Ulkoilu ja monipuolinen harrastaminen kehittävät lapsen motorisia taitoja17.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa seurattiin lasten motoristen taitojen kehittymistä kolmen vuoden seurantajaksolla varhaiskasvatusiästä kouluikään. Tutkimus osoitti, että omatoiminen ulkoilu ja monipuolinen liikuntaharrastaminen tukevat motoristen taitojen kehittymistä. Jo 30 minuutin ulkoilulla päiväkotipäivän jälkeen on merkitystä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme