Kauppaketjut laskivat hintojaan – Lidlin ostoskori edelleen jopa 24 % halvempi
Vuosi 2025 alkoi Suomessa ruokakauppaketjujen näyttävillä hinnanalennuksilla ja ruoan hinta on puhututtanut julkisuudessa. Lidl teki tammikuussa noin 50 tuotteen ostoskorivertailun, joka osoittaa, että Lidl on edelleen selkeästi Suomen edullisin ruokakauppa. Selvityksen mukaan Lidl on vähintään kuusi prosenttia ja enimmillään jopa 24 prosenttia edullisempi kuin muut ruokakaupat.

Eri ketjujen tekemät hintojen alennukset ja ”halpuutukset” ovat herättäneet alkuvuodesta keskustelua. Keskustelun kannustamana Lidl toteutti tammikuussa laajan ostoskorivertailun Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Vertailu osoittaa, että Lidl edelleen halvin ruokakauppa kaikilla paikkakunnilla.
Esimerkiksi Espoossa 9.1. tehdyssä vertailussa Lidl oli 9 prosenttia edullisempi kuin Prisma, 17 prosenttia edullisempi kuin S-Market sekä peräti 22 prosenttia edullisempi kuin K-Citymarket ja 23 prosenttia halvempi kuin K-Supermarket.
– Ruoan hinta on ollut laskusuunnassa viime vuoden aikana ja alensimme tuotteidemme hintoja etupainotteisesti jo viime keväänä. Hintojen muutokset ovat meille arkipäivää, ja laskemme päivittäin tuotteidemme hintoja myös niistä sen suuremmin kampanjoimatta. Asiakaslupauksemme on, että Lidlistä saa aina halvimman ostoskorin, ja siitä pidämme kiinni. Hienoa, että myös kilpailijamme ovat nyt tarkistaneet myymiensä elintarvikkeiden hinnat kuluttajien eduksi, Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs sanoo.
Lidlin periaatteena on, ettei se tingi tuotteidensa laadusta tai vastuullisuudesta, vaikka tuotteiden hinnat pidetään matalina.
– Strategisilla laatu- ja vastuullisuusvaatimuksillamme on hintalappu, jonka haluamme maksaa. Toimintamme ytimessämme on tehokkuus, joka koskettaa kaikkia prosesseja. Se mahdollistaa myös edulliset hinnat. Hintojen laskussa ei ole kyse siitä, että tinkisimme tuotteidemme laadusta tai vastuullisuudesta, Heinrichs kommentoi.
Tuotteiden vertailukelpoisuus avainasia luotettavassa vertailussa
Lidl on jo aikaisemmin haastanut ostoskorivertailujen toteutustapaa, jossa saatetaan vertailla keskenään eri laatuisia tuotteita.
– Ruoan hintavertailut toteutetaan Suomessa monesti kapeasti; vertailtavien tuotteiden määrä on pieni, tuotteet eivät ole vertailukelpoisia keskenään tai vertaillaan jopa eri kokoisten pakkausten hintaa suhteuttamatta hintaa kilohintaan. Tekemässämme vertailussa koostettiin kattava, arkinen ostoskori eri tuotekategorioista ja tuotteet ovat keskenään samaa laatua, Heinrichs kertoo.
Lidlin torstaina 9.1.2025 tekemässä hintavertailussa oli mukana muun muassa kasviksia, lihaa, tofua, maitotuotteita sekä pakasteita ja kodintuotteita. Jos jostain tuotteesta ei ollut saatavilla vertailukelpoista tuotetta ollenkaan, se on jätetty vertailusta pois sekä Lidlin että kyseisen kaupan osalta.
Lue lisää hintavertailun tuloksista ja toteutustavasta täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme