Lidl Suomi

Lidlin toimet purevat: kasvipohjaisten tuotteiden suosio kasvoi 30 % edellisvuoteen verrattuna

Jaa

Lidl on panostanut kestävän ruokavalion edistämiseen ja tehnyt asian tiimoilta monia toimia. Toimet ovat tuottaneet tulosta: vuonna 2024 kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden kappalemyynti kasvoi noin 30 prosenttia verrattuna vuoteen 2023*. Suurin piikki myynnin kasvussa oli huhtikuussa, kun kaikkien Vemondo-tuotteiden hintoja laskettiin. Suosio ei kuitenkaan ole hiipunut tämän jälkeen.

Myynnin nousu ei ole sattumaa, vaan Lidl on tehnyt järjestelmällisesti toimia edistääkseen kasvipohjaisten tuotteiden suosiota. Maaliskuussa 2024 Lidl asetti tavoitteen tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 20 prosenttiin, ja tällöin kaikkien Vemondo-tuotteiden hintoja laskettiin. Lidl on pitänyt kasvipohjaisia tuotteita aktiivisesti esillä markkinoinnissaan ja tarjonnut Lidl Plus -etuohjelmassa hyviä tarjouksia tuotteisiin.

– On mahtavaa nähdä, että tehdyt toimenpiteet näkyvät konkreettisesti myynnin nousuna. Kuluttajat päättävät itse, mitä ostoskoriinsa laittavat, mutta me haluamme tuoda kasvipohjaiset tuotteet näkyville ja tehdä niistä helpon ja houkuttelevan vaihtoehdon, kertoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.

Ykkönen suosituimmissa kasvipohjaisissa tuotteissa on luomutofu. Myös erilaiset kasvipohjaiset maitotuotteet ovat suosittuja, samoin kuin kasvipohjaiset nugetit sekä jäätelöt.

– Myynnissä näkyy piikit erityisesti huhtikuussa sekä kesällä. Joulukuussa myynnit nousivat hieman marraskuuhun verrattuna. Huhtikuun piikki on seurausta hintojen alennuksesta, kesällä kasvipohjaiset grillituotteemme siivittivät hyvään tulokseen – esimerkiksi vegaaniset ribsit saavuttivat suuren suosion. Joulukuussa taas uusilla kansallisilla ravitsemussuosituksilla, joissa suositellaan kasvipohjaista ruokavaliota, on ehkä ollut vaikutusta, Kvissberg pohtii.

*Lukuun sisältyy vakiovalikoiman Vemondo-tuotteiden kappalemääräinen myynti. Lisäksi Lidlillä on kasvipohjaisia tuotteita myynnissä muilta merkeiltä. Kasvipohjaisia tuotteita myydään myös erinä.

Ruokakauppa voi vaikuttaa ostotottumuksiin – Lidlillä tulossa lisää toimia

Kauppa voi tehdä monenlaisia toimia kasvipohjaisten tuotteiden edistämiseksi. Sen lisäksi että Lidlillä on laskettu hintoja, panostettu markkinointiin ja tuotu uusia tuotteita, on tehty ja tulossa muutakin. Lidl järjesti viime vuonna kolme vegeviikkoa, jolloin myymälät täyttyivät uusista kasvipohjaisista tuotteista. Myös vuosi 2025 starttasi Lidleissä vegeviikolla.

Tammikuussa hittituotteeksi nousi vegaaninen pesto. Alkuvuodesta Lidl purki vegehyllyt ja sijoitti kasvipohjaiset tuotteet muiden tuotteiden joukkoon, jotta ne löytäisivät tiensä paremmin myös uusien asiakasryhmien ostoskoreihin. Lidl Plus -etuohjelmaan on tulossa vegeruletti, jolla halutaan kannustaa kokeilemaan kasvipohjaisia tuotteita.

– Esimerkiksi markkinoinnillisilla toimilla on iso merkitys uusien tuotteiden valtavirtaistamisessa. Haluamme pitää hyvää boogieta päällä ja kannustaa vegeruletilla erityisesti niitä, joille kasvipohjaiset tuotteet eivät ole niin tuttuja. Viikon ajan jokaisesta Lidl Plus -kortin skannauksesta ansaitsee kupongin, jolla saa alennuksen kasvipohjaiseen tuotteeseen, kertoo markkinoinnin ja kampanjoinnin johtaja Meri Aalto.

Vegeruletti pyörii Lidl Plus -sovelluksessa 23.–29.1. Luvassa on myös muun muassa kiinnostavia uutuuksia.

– Meillä on jo kovasti suunniteltu kesän tuotteita. Erityisesti on toivottu hyviä kasvipohjaisia vaihtoehtoja hampparin väliin. Voin ilokseni kertoa, että ensi kesänä on hamppareiden ystäville hyviä kasvipohjaisia vaihtoehtoja tiedossa! Myös muita kiinnostavia uutuuksia on toki tulossa, Kvissberg paljastaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Lidlin tutkimus paljastaa joulun inhokki- ja suosikkiherkut –perinteisiä konvehteja rakastetaan ja liköörikonvehdit inhokkilistan kärjessä18.12.2025 13:27:00 EET | Tiedote

Lidlin joulututkimuksen mukaan perinteiset konvehdit ovat nousseet suomalaisten suosikkiherkuksi, viime vuoden ykkösen joulutortun pudotessa toiselle sijalle. Piparit pitävät paikkansa kolmen kärjessä myös tänä vuonna, mutta vihreät kuulat jakavat mielipiteitä, sillä ne löytyvät sekä suosikkien että inhokkien listan kärjestä. Inhokkilistan kärjessä on tänäkin vuonna liköörikonvehdit.

Vuosi uusista ravitsemussuosituksista – näin suomalaiset syövät vuonna 202618.12.2025 08:37:00 EET | Tiedote

Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia ja niiden suunniteltuja muutoksista vuodelle 2026.* Tällä hetkellä suomalaisten viikottaisista aterioista noin 30 prosenttia on kasvisruokia. 29 prosenttia suomalaisista aikoo lisätä ruokavalioonsa kasviproteiineja. Liha maistuu miehille ja pohjoisessa, kun taas eteläisemmässä Suomessa sekä naisille maistuu enemmän kasvisruoka. Nuorten keskuudessa ääripäät korostuvat – nuorista löytyy eniten vegaaneja, mutta myös punaisen lihan syöjiä.

Lidl selvitti suomalaisten joulun tärkeimmät ruoat: kinkku hallitsee pohjoisessa, Uudellamaalla syödään mätiä ja kalaa15.12.2025 13:33:08 EET | Tiedote

Lidlin tuore joulukysely paljastaa, että suomalaiset pysyvät vahvasti perinteissä kun kyse on jouluruoasta. Kinkku on joulupöydän kunkku koko Suomessa, mutta erityisen suosittua se on Pohjois- ja Itä-Suomessa. Merenelävät ja kasvisvaihtoehdot ovat etelässä suositumpia kuin muualla Suomessa. Riisipuuro on tärkein ruoka, joka halutaan itse valmistaa, kun taas laatikot ostetaan useimmiten valmiina.

Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostospaikka - näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi12.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote

Lidlin joulukysely paljastaa, että lahjoja ostetaan eniten päivittäistavarakaupasta ja tyypillisesti lahjoihin käytetään yhteensä 150 euroa. Vaikka moni toivoo pukinkonttiin elämyksiä, lahjakortteja ja rahaa, todellisuudessa käytännöllisyys ja hintatietoisuus ohjaavat lahjaostoksia. Ostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa tuomaan luksusta arkeen sekä kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye