OKM:ltä kaikkiaan 4,9 miljoonaa euroa koulutusyhteistyön ja siirtohaun kehittämiselle – Jyväskylän yliopisto mukana useissa hankkeissa
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on myöntänyt yhteensä 4,9 miljoonaa euroa harkinnanvaraista valtionrahoitusta opiskelijoiden joustavien siirtymien ja korkeakoulujen opetusyhteistyön lisäämiseen. Hankkeissa on Jyväskylän yliopistosta mukana matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, informaatioteknologian tiedekunta, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta ja monikielisen akateemisen viestinnän keskus.

"Olen äärimmäisen iloinen ja kiitollinen siitä, miten hienolla tavalla Jyväskylän yliopiston asiantuntijat eri yksiköistä lähtivät mukaan tähän tärkeään rahoitushakuun ja miten hyvin yhteistyöhankkeet, joissa olemme mukana, menestyivät haussa. Näillä yhteistyöhankkeilla on moneen suuntaan ulottuvat myönteiset vaikutukset: ne kehittävät koulutusten laatua ja vetovoimaa, luovat synergiaa ja poistavat henkilöstön tekemää päällekkäistä työtä ja näin mahdollistavat opetusresurssien käyttöä muuhun tärkeään työhön”, koulutuksesta vastaava vararehtori Marja-Leena Laakso kommentoi.
Rahoitusta fysiikan koulutusverkoston kehittämiseen
Jyväskylän yliopiston koordinoiman fysiikan korkeakouluverkoston rakentamiseen myönnettiin 650 000 euroa. FysNet-hanke pyrkii kokoamaan Suomen yliopistofysiikan kouluttajat kehittämään materiaaleja ja kursseja osaksi yhteistä, kansallista opintotarjontaa. Hanke toteutetaan yhteistyössä yhdeksän merkittävimmän fysiikan alan kouluttajan kanssa: Jyväskylän yliopisto (koordinaattori), Aalto yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Hanke kestää vuoden 2026 loppuun.
"Kehittämisessä panostetaan laadukkaaseen ja joustavaan verkko- ja hybridiopetukseen, mikä mahdollistaa laajan ja kustannustehokkaan ristiinopiskelun. Fysiikan opetuksen kehittäjät ovat verkostoituneet viime vuosina hyvin, joten aika verkoston rakentamiseen ja vahvistamiseen konkreettisella hankkeella oli perin otollinen", kertoo hankkeen johtaja, professori Pekka Koskinen.
Tukea kielten ja sosiaali- ja yhteiskuntatieteiden tutkintokoulutusten kehittämiseen
Rahoitusta myönnettiin Jyväskylän yliopiston koordinoimalle valtakunnalliselle Saksan, ranskan ja venäjän kielen yliopistollisen tutkintokoulutuksen laadun ja saavutettavuuden kehittäminen -hankkeelle 500 000 euroa. Hanke keskittyy saksan, ranskan ja venäjän kielen yliopistollisen tutkintokoulutuksen laadun ja saavutettavuuden kehittämiseen. Valtakunnallisesti kattava yhteistyö vahvistaa yliopistojen kielten yksiköiden profiileja, kielikoulutuksen kestävyyttä, kieliasiantuntijuuden jatkuvuutta ja yhteiskunnan kielellistä huoltovarmuutta. Hankkeeseen osallistuvat Jyväskylän yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Hankkeen rahoituskausi on 1.1.2025–31.7.2028.
”Valtakunnallinen hanke pyrkii vahvistamaan Suomen kielivarantoa ja varmistamaan kielen ja kulttuurin asiantuntijoiden riittävyyden tulevaisuudessa. Yhteiskunnan kielellistä huoltovarmuutta uhkaa osaajapula, sillä muiden vieraiden kielten kuin englannin opiskelu on vähentynyt radikaalisti viime vuosikymmeninä. Tilanteen korjaaminen edellyttää kielikoulutuksen rakenteiden kriittistä tarkastelua, jotta kielipolut olisivat kestäviä ja palvelisivat suomalaista yhteiskuntaa ja kansainvälistä toimintaa”, kommentoi dekaani Mika Lähteenmäki.
Kansallisesti joustava ja profiloitu sosiaalitieteiden kandi- ja maisterikoulutus -hankkeelle myönnettiin rahoitusta 500 000 euroa. Hankkeessa kehitetään sosiaali- ja yhteiskuntatieteiden koulutusohjelmien opetussuunnitelmia ja opetustarjontaa. Hankkeeseen osallistuvat Jyväskylän yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lapin yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto, Tampereen yliopisto ja Turun yliopisto. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto, ja rahoituskausi on ajalle 1.1.2025–31.5.2027.
Sosiaalityön maisteriopintoihin valmistavat opinnot sosionomeille - hankkeen toteuttamiseen myönnettiin 250 000 euroa. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan alakohtaisen opetussuunnitelmatyön pohjalta sosiaalityön maisteriopintoihin valmistavaa kansallista opintokokonaisuutta sosionomeille. Hankkeessa ovat Jyväskylän yliopiston lisäksi mukana Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lapin yliopisto, Tampereen yliopisto ja Turun yliopisto. Hanketta koordinoi Lapin yliopisto, ja rahoituskausi on ajalle 1.1.2025–31.12.2026.
Innovatiivista matematiikan korkeakouluopetusta
Vetovoimaista ja innovatiivista matematiikan korkeakouluopetusta yliopistoverkoston yhteistyönä -niminen hanke on saanut yhteensä 700 000 euron rahoituksen, josta Jyväskylän yliopiston osuus on 30 000 euroa. Hanke etsii keinoja yliopistojen matematiikan opetuksen ja suoritusmahdollisuuksien kehittämiseen yleisen osaamisen ja matematiikan kurssien suorittamisen edistämiseksi.
”Matematiikan oppiminen on muuttunut, eikä laskemista harjoitella samalla tavalla kuin ennen. Tämän vuoksi yliopistossa aloittavien opiskelijoiden matemaattiset valmiudet ovat erilaiset kuin, mitä heidän opettajillaan on aikanaan ollut”, professori Lauri Kettunen kommentoi hankkeen taustoja.
Rahoitus on myönnetty yhteisesti FITech-verkostoyliopistolle ja Helsingin yliopistolle. FITech verkostoon kuuluu kaikkiaan 9 yliopistoa. Jyväskylän yliopiston osuus hankkeessa keskittyy erityisesti tekniikan koulutuksen matematiikan opintoihin. Hanke päättyy 31.12.2026.
Erityispedagogiikan koulutusten kehittämiseen tukea
Kansallinen erityispedagogiikan koulutusten kehittäminen -hankkeelle myönnettiin 620 000 euroa. Hankkeeseen kuuluvat kaikki Suomen kahdeksan erityispedagogiikan opetusta antavaa yksikköä ja sitä koordinoi Itä-Suomen yliopisto.
”Erityispedagogiikan kouluttajat ovat perinteisesti tehneet tiivistä yhteistyötä. Koulutusta järjestävien yliopistojen osuus on viime vuosina entisestään lisääntynyt ja asiantuntijuutta on eri yliopistoissa hieman erilaisin painotuksin. Työelämässä on erityisopettajista kova kysyntä mm. entistä moninaisempiin erityisopetuksen ja oppimisen tuen tehtäviin, joten yliopistot ovat nyt yhdessä miettimässä yhdessä toteutettavia tai yhteisesti hyödynnettäviä opintokokonaisuuksia”, kertoo kasvatustieteiden laitoksen johtaja Tarja Ladonlahti.
Jyväskylän yliopistossa hanketta edustaa yliopistonlehtori, dosentti Helena Viholainen.
Korkeakouluopiskelijoiden tukeminen ruotsin opintojen aloittamiseksi
Hankkeelle “Korkeakouluopiskelijoiden tukeminen riittävän lähtötason saavuttamiseksi ruotsin opintojen suorittamiseksi” myönnettiin 197 000 euroa. Tavoitteena on luoda kaikille yliopistoille ja ammattikorkeakouluille laaja opintopolku ja digitaalinen materiaali, joka kattaa taitotasot A1-A2. Näitä resursseja voidaan hyödyntää opiskelijoiden tukemisessa, jotta he saavuttavat riittävän lähtötason ruotsin opintojen suorittamiseksi osana tutkintoaan. Hanketta koordinoi Tampereen korkeakouluyhteisö, ja mukana on kuusi muuta yliopistoa ja kolme ammattikorkeakoulua. Jyväskylän yliopistosta hankkeessa on mukana Monitieteisen akateemisen viestinnän keskus (Movi). Hankkeen rahoituskausi on 1.1.2025–31.7.2026
“Hanke on tärkeä, sillä opiskelijoilla on vaihtelevat valmiudet ja ajoittain riittämätön lähtötaso korkeakouluopintoihin liittyvän ruotsin kielen vaatimustason saavuttamiseen opintojen aikana”, kommentoi Jyväskylän yliopiston Movin johtaja Peppi Taalas.
Joustavan siirtohaun kehittäminen
Kaikkien yliopistojen yhteiselle siirtohakumenettelyjen kehittämishankkeelle myönnettiin 800 000 euroa. Hankkeen tavoitteena on tehdä siirtohausta aito mahdollisuus vaihtaa alaa tai yliopistoa. Siirtohaun kehittämisen ja viestinnän myötä joustavoitetaan opiskelijavalintaa siten, että hakijat uskaltavat ottaa opiskelupaikan vastaan eivätkä pelkää ensikertalaisuuden menettämistä. Hankkeen rahoituskausi on 01.01.2025–31.12.2026.
"Koko yliopistokentän yhteinen hanke opiskelijoiden sujuvien siirtymien turvaamiseksi on erittäin ajankohtainen juuri nyt, kun hallitus suunnittelee ottavansa käyttöön yhden opiskelupaikan säännön. Joustavat opintopolut ja sujuvat siirtymät tuottavat parhaimmillaan opiskelijoille hyvinvointia ja opiskelurauhaa heidän tietäessään, että tehdyt valinnan eivät ole umpikujia, vaan heillä on mahdollisuus luoda omannäköisiään polkuja asiantuntijuutensa kasvattamisessa", vararehtori Laakso kommentoi.
Lisätietoja: Marja-Leena Laakso, +358408054024
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta KalliolaViestinnän asiantuntija, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504335652reetta.j.kalliola@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tiina Kontinen kansainvälisen kehitystutkimuksen professoriksi6.3.2025 09:59:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on kutsunut Tiina Kontisen professorin tehtävään 1.1.2025 alkaen. Tehtävän ala on kansainvälinen kehitystutkimus, ja se sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitokselle, humanistis-yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan.
Musta haamu, perhekuva ja ninjaliikkeitä: esikoululaiset nykyvalokuvataiteen tulkitsijoina6.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM, TaM Mari-Jatta Rissasen väitöstutkimuksessa tarkasteltiin 6-vuotiaita esikoululaisia nykytaiteen valokuvien yleisönä ja valokuvaajina. Tutkimuksessa hahmottuu aikaisempaa monimuotoisempi kuva esikoululaisista visuaalisen kulttuurin tuottajina ja tulkitsijoina.
Ruutuajan rajoittaminen suojaa lasten ja nuorten mielenterveyttä6.3.2025 07:54:42 EET | Tiedote
Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan runsaampi liikkuminen ja vähäisempi ruutuaika lapsuudessa ja nuoruudessa ovat yhteydessä parempaan mielenterveyteen nuoruusiässä. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä, sillä mielenterveyden ongelmat ovat suuri yhteiskunnallinen haaste ja ne koskettavat jopa 30 % nuorista. Tulosten valossa liikunnan lisääminen ja ruutuajan rajoittaminen lapsuudesta alkaen voi auttaa ehkäisemään mielenterveyden ongelmia.
Yliopiston vuosijuhlassa 2025 palkittiin ansioituneita yliopistolaisia5.3.2025 19:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto vietti vuosijuhlaa 5.3. jakamalla tunnustuksia tieteen ja opetuksen saralla ansioituneille yliopistolaisille. Jyväskylän yliopistosäätiö myönsi yhdeksän palkintoa, kaikki arvoltaan 3 000 euroa. Lisäksi jaettiin Ellen ja Artturi Nyyssösen säätiön tunnustuspalkinto 5 000 euroa.
Tuore professori Jan Kujala tuo edistysaskeleita aivokuvantamisen analyyseihin4.3.2025 08:35:46 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on kutsunut Jan Kujalan aivojen kehityksen professorin tehtävään 1.2.2025 alkaen. Professuuri sijoittuu kasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntaan psykologian laitokseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme