Distansservicen vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas: i fortsättningen inloggning med stark autentisering
Distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas 27.1.2025. I fortsättningen måste kunderna logga in i tjänsten med stark autentisering (bankkoder eller mobilcertifikat). I och med förändringen blir tjänsten smidigare och tillförlitligare.
Se meddelandet på teckenspråk: https://youtu.be/_j_XnD4rObk
Via distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning kan kunderna sköta ärenden utan tidsbokning och till exempel beställa tolkning, ge ytterligare uppgifter om en beställning eller få råd. Distansservicen kan även användas för korta distanstolkningsuppdrag. I distansservicen kan man sköta ärenden på finskt teckenspråk eller på talad finska eller svenska.
Distansservicens programvara förnyas 27.1.2025. Den största förändringen för kunderna är kravet på stark autentisering, vilket betyder inloggning med bankkoder eller mobilcertifikat. Även om detta kräver några extra klick av kunden, är avsikten att erbjuda smidigare och tillförlitligare service.
- Distansservicen måste fungera tekniskt ur både tolkningens och kundservicens synpunkt för att användningen ska vara behaglig och smidig för alla parter, säger Sari Paloposki, chef för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.
Även om det program som används ändras är tjänstens koncept fortfarande det samma. Man kan sköta ärenden via distansservicen på samma sätt som tidigare. Utöver autentiseringen är den viktigaste förändringen inledning i chatten. I fortsättningen börjar man använda distansservicen via chatten. Inledningen i chatten används också när kunden med tidsbokning gör en ansökan på finskt teckenspråk via distansservicen.
Nya egenskaper vid användningen av distansservicen:
- Autentisering: Kunderna loggar in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
- Inledning i chatten: Man börjar använda distansservicen via chatten. I chattfönstret ser kunden kömeddelandena och kösituationen.
- Användbarhet: Det nya programmet är lätt att använda för både kunderna och FPA:s sakkunniga.
Kolla i videon nedan hur den förnyade distansservicen fungerar och hur du i fortsättningen kan börja använda den! Videon är på finska. Videons svenska undertexter kommer att publiceras torsdagen den 23 januari. Versioner av videon på teckenspråk kommer att publiceras senare.
Kontakter
Sari PaloposkiChef för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättningFPA
Tel:050 551 7125sari.paloposki@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Mattby ändras27.3.2025 09:10:00 EET | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Mattby i Esbo får nya öppettider den 31 mars. De nya öppettiderna är måndag–tisdag och torsdag–fredag kl. 12–15, och det går också att få betjäning på bokad tid. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Kelan Matinkylän palvelupisteen aukioloaika muuttuu27.3.2025 09:10:00 EET | Tiedote
Kelan palvelupisteen aukioloajat Espoon Matinkylässä muuttuvat 31.3. alkaen. Uudet aukioloajat ovat ma–ti ja to–pe klo 12–15, ja palvelua saa myös ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimitse.
New opening hours for Kela’s Matinkylä service point27.3.2025 09:10:00 EET | Press release
The opening hours of Kela’s service point in Matinkylä, Espoo will change as of 31 March 2025. The new opening hours for walk-in customers are 12.00–15.00 on all weekdays except Wednesday. The service is also available by appointment on all weekdays. Almost all Kela-related matters can also be handled online or over the phone.
Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla27.3.2025 09:05:00 EET | Tiedote
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä.
Kelan palvelupiste Eurassa korvataan muilla palveluilla27.3.2025 09:05:00 EET | Tiedote
Kelan Euran palvelupiste korvataan muilla palveluilla huhtikuun alusta. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa verkossa, puhelimessa ja lähialueen palvelupisteissä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum