Kela/FPA

Distansservicen vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas: i fortsättningen inloggning med stark autentisering

Dela

Distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas 27.1.2025. I fortsättningen måste kunderna logga in i tjänsten med stark autentisering (bankkoder eller mobilcertifikat). I och med förändringen blir tjänsten smidigare och tillförlitligare. 

Se meddelandet på teckenspråk: https://youtu.be/_j_XnD4rObk

Via distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning kan kunderna sköta ärenden utan tidsbokning och till exempel beställa tolkning, ge ytterligare uppgifter om en beställning eller få råd. Distansservicen kan även användas för korta distanstolkningsuppdrag. I distansservicen kan man sköta ärenden på finskt teckenspråk eller på talad finska eller svenska.  

Distansservicens programvara förnyas 27.1.2025. Den största förändringen för kunderna är kravet på stark autentisering, vilket betyder inloggning med bankkoder eller mobilcertifikat. Även om detta kräver några extra klick av kunden, är avsikten att erbjuda smidigare och tillförlitligare service.

- Distansservicen måste fungera tekniskt ur både tolkningens och kundservicens synpunkt för att användningen ska vara behaglig och smidig för alla parter, säger Sari Paloposki, chef för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning. 

Även om det program som används ändras är tjänstens koncept fortfarande det samma. Man kan sköta ärenden via distansservicen på samma sätt som tidigare. Utöver autentiseringen är den viktigaste förändringen inledning i chatten. I fortsättningen börjar man använda distansservicen via chatten. Inledningen i chatten används också när kunden med tidsbokning gör en ansökan på finskt teckenspråk via distansservicen.

Nya egenskaper vid användningen av distansservicen:  

  1. Autentisering: Kunderna loggar in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.  
  2. Inledning i chatten: Man börjar använda distansservicen via chatten. I chattfönstret ser kunden kömeddelandena och kösituationen.  
  3. Användbarhet: Det nya programmet är lätt att använda för både kunderna och FPA:s sakkunniga.  

Kolla i videon nedan hur den förnyade distansservicen fungerar och hur du i fortsättningen kan börja använda den!  Videon är på finska. Videons svenska undertexter kommer att publiceras torsdagen den 23 januari. Versioner av videon på teckenspråk kommer att publiceras senare.

https://youtu.be/4TYvGTidohg

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

FPA:s utlåtande: Den föreslagna reformen av utkomststödet ökar FPA:s arbetsmängd avsevärt men gör också verkställigheten av stödet smidigare27.6.2025 13:53:48 EEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår en reform av utkomststödet. Det viktigaste målet med reformen är att stärka kundens förmåga att klara sig självständigt och att spara in 74 miljoner euro på utgifterna för utkomststöd. Detta eftersträvas bland annat genom att man skärper kundernas skyldighet att söka heltidsarbete och förmåner som är primära i förhållande till utkomststödet. I sitt utlåtande om regeringens proposition betonar FPA att det krävs tillräckliga tjänster och ett nära samarbete mellan myndigheterna för att reformen ska lyckas.

Kelan lausunto: Toimeentulotukeen ehdotettu uudistus kasvattaa Kelan työmäärää merkittävästi mutta myös sujuvoittaa tuen toimeenpanoa27.6.2025 13:53:48 EEST | Tiedote

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Hallitus esittää uudistusta toimeentulotukeen. Uudistuksen tärkein tavoite on vahvistaa asiakkaan itsenäistä selviytymistä ja säästää 74 miljoonaa euroa toimeentulotukimenoissa. Tähän pyritään muun muassa sillä, että asiakkaita velvoitetaan entistä tiukemmin hakemaan kokoaikatyötä ja toimeentulotukeen nähden ensisijaisia tukia. Esitystä koskevassa lausunnossaan Kela korostaa, että uudistuksen onnistuminen edellyttää riittäviä palveluita ja tiivistä yhteistyötä viranomaisten välillä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye