Lidl edistää kestävää ruokavaliota WWF:n kanssa
Lidl vahvistaa sitoutumistaan kestävän ruokavalion tavoitteeseensa ja kehittää tuotevalikoimaansa kohti planetaarista ruokavaliota vuoteen 2050 mennessä. Jo vuoteen 2030 mennessä Lidlin tavoitteena on kasvattaa kasvipohjaisten ruokien kuten kasviproteiinien, täysjyvän, hedelmien ja vihannesten myyntiä 20 prosentilla vuoteen 2023 verrattuna. Lidl on ensimmäinen kauppa, joka on lähtenyt lisäämään läpinäkyvyyttä valikoiman kaikkiin tuoteryhmiin kaikissa niissä 31 maassa, joissa sillä on myymälöitä. Tätä työtä tehdään WWF:n menetelmien mukaisesti. Näin Lidl auttaa asiakkaitaan tekemään ympäristötietoisempia ja terveellisempiä valintoja.
Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja ruokavalioon liittyvät sairaudet ovat maailmanlaajuisia haasteita, joita voidaan ratkaista ruokajärjestelmää muuttamalla. Lidl on tunnistanut nämä akuutit ongelmat, ja osallistuu siksi maailmanlaajuisen ruokajärjestelmän muutokseen asettamalla kunnianhimoisia tavoitteita omassa arvoketjussaan. Tarkoituksena on säilyttää asiakkaiden valinnanvapaus, mutta tehdä kestävien ostosten ja valintojen tekemisestä entistä helpompaa kaikille Lidlin asiakkaille ympäri maailman. Siksi Lidl panostaa WWF:n avustuksella kestävän ruokavalion strategiaan kaikissa maissa, joissa on Lidl-myymälöitä.
Kestävä ruokavalio terveyden ja ympäristönsuojelun edistäjänä
Maailmanlaajuinen ruokajärjestelmän muutos on tärkeää, jotta maailman kasvavalle väestölle riittää terveellistä ruokaa planeetan rajoissa. Lidl on jo vuosien ajan edistänyt tätä tavoitetta planetaarisen ruokavalion pohjalta.
– WWF kokeneena kumppanina auttaa meitä vaikuttamaan tulevaisuudessa entistä enemmän ja tarjoamaan asiakkaillemme kasvavan valikoiman terveellisiä, vastuullisempia vaihtoehtoja tuttuun halpaan Lidl-hintaan, sanoo Lidl Suomen kaupallinen johtaja Jochen Fries.
– Lidlin kestävän ruokavalion linjaukset ovat tärkeä askel ruokajärjestelmän muutoksessa. Ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisemiseksi tarvitsemme määrätietoista siirtymistä kasvipainotteiseen ruuantuotantoon ja -kulutukseen. Toivon, että tämä inspiroi myös muita vähittäiskaupan toimijoita tarjoamaan enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja eläinperäisten tuotteiden sijaan, toteaa WWF Suomen ruoka-asiantuntija Elisa Niemi.
Kunnianhimoiset tavoitteet kasvipohjaisille proteiininlähteille ja täysjyvälle
Kansainvälinen tavoite kasvattaa kasviperäisten elintarvikkeiden osuutta myynnistä 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2023 verrattuna on osa Lidlin kokonaisvaltaista vastuullisuusstrategiaa. Tavoitetta kohti mennään kohdistamalla toimenpiteitä useisiin tuoteryhmiin: proteiinilähteisiin, täysjyväviljoihin sekä hedelmiin ja vihanneksiin. Lidl raportoi ja julkistaa tiedot tavoitteiden edistymisestä vuosittain vuodesta 2025 alkaen. Lidl noudattaa WWF:n suosituksia kestävän ja terveellisen ruokavalion edistämisestä.
- Proteiinilähteet: Vuodesta 2023 lähtien Lidl on seurannut ja analysoinut kasviperäisten proteiinien ja eläinperäisten proteiinien osuutta tuotevalikoimassaan. Lidl Suomi pyrkii kaksinkertaistamaan kasviperäisten proteiinilähteiden osuuden myynnistä vuoteen 2030 mennessä. Tämä sisältää palkokasvit, pähkinät, siemenet ja vegaaniset vaihtoehdot lihalle, kananmunalle ja kalalle. Vuodesta 2024 alkaen Lidl Suomi julkaisee vuosittain tiedot proteiinijakaumasta avoimuusperiaatteen mukaisesti. Lisäksi Lidl jatkaa tuotantoeläinten hyvinvoinnin edistämistä tarjoamiensa lihatuotteiden osalta (lue aiheesta lisää verkkosivultamme).
- Täysjyväviljat: Ravintokuitu on välttämätöntä pitkän ja terveen elämän kannalta.* Vuoteen 2030 mennessä Lidl Suomi pyrkii nostamaan täysjyväviljojen osuuden tuotevalikoimassaan 35 prosenttiin. Lidl tarjoaa myös vähintään yhden täysjyväviljavaihtoehdon kaikissa olennaisissa omien merkkien tuotekategorioissa vuoteen 2030 mennessä.
- Hedelmät ja vihannekset: Tuoreet hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa kestävää ruokavaliota. Lidl tarjoaa asiakkailleen edelleen laajan valikoiman tuoreita kasviksia joka päivä.
Lisätietoa kestävästä ruokavaliosta löytyy Lidlin verkkosivulta: Kestävä ruokavalio
* University of Washington: Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study, 2017.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Näin Lidlit ovat jouluna auki19.12.2025 11:02:35 EET | Tiedote
Lidl-myymälät ovat auki jouluaattona 24.12. klo 16 asti. Joulupäivänä 25.12. työntekijät pääsevät nauttimaan vapaasta, joten myymälät ovat kiinni. Tapaninpäivänä 26.12. myymälät ovat pääosin auki sunnuntain aukioloaikojen mukaan.
Lidlin tutkimus paljastaa joulun inhokki- ja suosikkiherkut –perinteisiä konvehteja rakastetaan ja liköörikonvehdit inhokkilistan kärjessä18.12.2025 13:27:00 EET | Tiedote
Lidlin joulututkimuksen mukaan perinteiset konvehdit ovat nousseet suomalaisten suosikkiherkuksi, viime vuoden ykkösen joulutortun pudotessa toiselle sijalle. Piparit pitävät paikkansa kolmen kärjessä myös tänä vuonna, mutta vihreät kuulat jakavat mielipiteitä, sillä ne löytyvät sekä suosikkien että inhokkien listan kärjestä. Inhokkilistan kärjessä on tänäkin vuonna liköörikonvehdit.
Vuosi uusista ravitsemussuosituksista – näin suomalaiset syövät vuonna 202618.12.2025 08:37:00 EET | Tiedote
Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia ja niiden suunniteltuja muutoksista vuodelle 2026.* Tällä hetkellä suomalaisten viikottaisista aterioista noin 30 prosenttia on kasvisruokia. 29 prosenttia suomalaisista aikoo lisätä ruokavalioonsa kasviproteiineja. Liha maistuu miehille ja pohjoisessa, kun taas eteläisemmässä Suomessa sekä naisille maistuu enemmän kasvisruoka. Nuorten keskuudessa ääripäät korostuvat – nuorista löytyy eniten vegaaneja, mutta myös punaisen lihan syöjiä.
Takaisinveto: Erä Jouluaitan piparkakkuja saattaa sisältää muovia17.12.2025 15:08:16 EET | Tiedote
Lidl vetää myynnistä yhden erän Jouluaitan ohuita piparkakkuja. Erä saattaa sisältää pieniä paloja punaista muovia. Takaisinveto koskee vain erää, jonka parasta ennen -päivämäärä on 14.10.2026. Muilla päivämäärillä olevia tuotteita on turvallista käyttää.
Lidl selvitti suomalaisten joulun tärkeimmät ruoat: kinkku hallitsee pohjoisessa, Uudellamaalla syödään mätiä ja kalaa15.12.2025 13:33:08 EET | Tiedote
Lidlin tuore joulukysely paljastaa, että suomalaiset pysyvät vahvasti perinteissä kun kyse on jouluruoasta. Kinkku on joulupöydän kunkku koko Suomessa, mutta erityisen suosittua se on Pohjois- ja Itä-Suomessa. Merenelävät ja kasvisvaihtoehdot ovat etelässä suositumpia kuin muualla Suomessa. Riisipuuro on tärkein ruoka, joka halutaan itse valmistaa, kun taas laatikot ostetaan useimmiten valmiina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme