Lidl edistää kestävää ruokavaliota WWF:n kanssa
Lidl vahvistaa sitoutumistaan kestävän ruokavalion tavoitteeseensa ja kehittää tuotevalikoimaansa kohti planetaarista ruokavaliota vuoteen 2050 mennessä. Jo vuoteen 2030 mennessä Lidlin tavoitteena on kasvattaa kasvipohjaisten ruokien kuten kasviproteiinien, täysjyvän, hedelmien ja vihannesten myyntiä 20 prosentilla vuoteen 2023 verrattuna. Lidl on ensimmäinen kauppa, joka on lähtenyt lisäämään läpinäkyvyyttä valikoiman kaikkiin tuoteryhmiin kaikissa niissä 31 maassa, joissa sillä on myymälöitä. Tätä työtä tehdään WWF:n menetelmien mukaisesti. Näin Lidl auttaa asiakkaitaan tekemään ympäristötietoisempia ja terveellisempiä valintoja.

Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja ruokavalioon liittyvät sairaudet ovat maailmanlaajuisia haasteita, joita voidaan ratkaista ruokajärjestelmää muuttamalla. Lidl on tunnistanut nämä akuutit ongelmat, ja osallistuu siksi maailmanlaajuisen ruokajärjestelmän muutokseen asettamalla kunnianhimoisia tavoitteita omassa arvoketjussaan. Tarkoituksena on säilyttää asiakkaiden valinnanvapaus, mutta tehdä kestävien ostosten ja valintojen tekemisestä entistä helpompaa kaikille Lidlin asiakkaille ympäri maailman. Siksi Lidl panostaa WWF:n avustuksella kestävän ruokavalion strategiaan kaikissa maissa, joissa on Lidl-myymälöitä.
Kestävä ruokavalio terveyden ja ympäristönsuojelun edistäjänä
Maailmanlaajuinen ruokajärjestelmän muutos on tärkeää, jotta maailman kasvavalle väestölle riittää terveellistä ruokaa planeetan rajoissa. Lidl on jo vuosien ajan edistänyt tätä tavoitetta planetaarisen ruokavalion pohjalta.
– WWF kokeneena kumppanina auttaa meitä vaikuttamaan tulevaisuudessa entistä enemmän ja tarjoamaan asiakkaillemme kasvavan valikoiman terveellisiä, vastuullisempia vaihtoehtoja tuttuun halpaan Lidl-hintaan, sanoo Lidl Suomen kaupallinen johtaja Jochen Fries.
– Lidlin kestävän ruokavalion linjaukset ovat tärkeä askel ruokajärjestelmän muutoksessa. Ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisemiseksi tarvitsemme määrätietoista siirtymistä kasvipainotteiseen ruuantuotantoon ja -kulutukseen. Toivon, että tämä inspiroi myös muita vähittäiskaupan toimijoita tarjoamaan enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja eläinperäisten tuotteiden sijaan, toteaa WWF Suomen ruoka-asiantuntija Elisa Niemi.
Kunnianhimoiset tavoitteet kasvipohjaisille proteiininlähteille ja täysjyvälle
Kansainvälinen tavoite kasvattaa kasviperäisten elintarvikkeiden osuutta myynnistä 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2023 verrattuna on osa Lidlin kokonaisvaltaista vastuullisuusstrategiaa. Tavoitetta kohti mennään kohdistamalla toimenpiteitä useisiin tuoteryhmiin: proteiinilähteisiin, täysjyväviljoihin sekä hedelmiin ja vihanneksiin. Lidl raportoi ja julkistaa tiedot tavoitteiden edistymisestä vuosittain vuodesta 2025 alkaen. Lidl noudattaa WWF:n suosituksia kestävän ja terveellisen ruokavalion edistämisestä.
- Proteiinilähteet: Vuodesta 2023 lähtien Lidl on seurannut ja analysoinut kasviperäisten proteiinien ja eläinperäisten proteiinien osuutta tuotevalikoimassaan. Lidl Suomi pyrkii kaksinkertaistamaan kasviperäisten proteiinilähteiden osuuden myynnistä vuoteen 2030 mennessä. Tämä sisältää palkokasvit, pähkinät, siemenet ja vegaaniset vaihtoehdot lihalle, kananmunalle ja kalalle. Vuodesta 2024 alkaen Lidl Suomi julkaisee vuosittain tiedot proteiinijakaumasta avoimuusperiaatteen mukaisesti. Lisäksi Lidl jatkaa tuotantoeläinten hyvinvoinnin edistämistä tarjoamiensa lihatuotteiden osalta (lue aiheesta lisää verkkosivultamme).
- Täysjyväviljat: Ravintokuitu on välttämätöntä pitkän ja terveen elämän kannalta.* Vuoteen 2030 mennessä Lidl Suomi pyrkii nostamaan täysjyväviljojen osuuden tuotevalikoimassaan 35 prosenttiin. Lidl tarjoaa myös vähintään yhden täysjyväviljavaihtoehdon kaikissa olennaisissa omien merkkien tuotekategorioissa vuoteen 2030 mennessä.
- Hedelmät ja vihannekset: Tuoreet hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa kestävää ruokavaliota. Lidl tarjoaa asiakkailleen edelleen laajan valikoiman tuoreita kasviksia joka päivä.
Lisätietoa kestävästä ruokavaliosta löytyy Lidlin verkkosivulta: Kestävä ruokavalio
* University of Washington: Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study, 2017.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidleissä tehtiin toukokuun aikana ennätysmäärä muovikassittomia ostoksia25.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Toukokuussa yli 77 prosenttia ostoskerroista ei sisältänyt muovikassia. Muovikassin hinnankorotus näyttää kannustaneen oman kassin käyttöön, sillä muovikassittomien ostosten määrä on kasvanut helmikuusta toukokuun loppuun tasaisesti joka viikko. Lidl jatkaa työtä muovijätteen vähentämiseksi yhdessä koko alan kanssa.
Juhannusviikolla Lidlistä ostetaan makkaraa jopa nelinkertainen määrä19.6.2025 11:55:00 EEST | Tiedote
Juhannus on kesän suurin ruokajuhla, ja sen viettoon liittyy vahvasti yhdessäolo, grillaus ja kesäherkut. Lidlin kuluttajakysely paljastaa, että kesägrillistä löytyy useimmiten makkaraa, kanaa ja tuoreita kasviksia. Makkaran myynti jopa nelinkertaistuu juhannusviikolla, mutta myös kasviksia ja kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän.
Lidleissä juhannuksen alla pidennetyt aukiolot – näillä vinkeillä juhannusostoksille18.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Juhannus on yksi ruokakaupan suurimmista sesongeista. Lidlit palvelevat asiakkaita koko juhannuksen, ja useimmat myymälät ovat keskiviikkona ja torstaina auki pidennetyin aukioloajoin aamusta iltakymmeneen. Juhannusostosten teko on mahdollisimman sujuvaa, kun suunnittelee ostokset ja tarkistaa tarjoukset etukäteen.
Lidlin ratkaisu jauhelihapulaan: ryhtyy maksamaan enemmän lihataloille13.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on tänä keväänä ollut esillä naudan jauhelihan saatavuushaasteet. Lidl ryhtyi toimeen, ja nosti jauhelihan valmistajille maksettavaa ostohintaa poikkeuksellisesti kesken sopimuskauden. Tämän myötä naudan jauhelihan saatavuus Lidl-myymälöissä paranee.
Paras Lidl-myymälä palkittiin: voitto ensimmäistä kertaa Lieksaan5.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomen Lidlit kisaavat vuosittain paremmuudesta ja paras myymälä palkitaan. Tänä vuonna voitto meni ensimmäistä kertaa Pohjois-Karjalaan Lieksaan. Suomen yli 200 myymälää mitteli keskeisissä teemoissa asiakaspalvelusta myynnillisiin tuloksiin. Vuoden myymälä -tittelin lisäksi Lieksa keräsi palkinnot parhaasta asiakaspalvelusta sekä inventaarioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme