Lidl edistää kestävää ruokavaliota WWF:n kanssa
Lidl vahvistaa sitoutumistaan kestävän ruokavalion tavoitteeseensa ja kehittää tuotevalikoimaansa kohti planetaarista ruokavaliota vuoteen 2050 mennessä. Jo vuoteen 2030 mennessä Lidlin tavoitteena on kasvattaa kasvipohjaisten ruokien kuten kasviproteiinien, täysjyvän, hedelmien ja vihannesten myyntiä 20 prosentilla vuoteen 2023 verrattuna. Lidl on ensimmäinen kauppa, joka on lähtenyt lisäämään läpinäkyvyyttä valikoiman kaikkiin tuoteryhmiin kaikissa niissä 31 maassa, joissa sillä on myymälöitä. Tätä työtä tehdään WWF:n menetelmien mukaisesti. Näin Lidl auttaa asiakkaitaan tekemään ympäristötietoisempia ja terveellisempiä valintoja.
Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja ruokavalioon liittyvät sairaudet ovat maailmanlaajuisia haasteita, joita voidaan ratkaista ruokajärjestelmää muuttamalla. Lidl on tunnistanut nämä akuutit ongelmat, ja osallistuu siksi maailmanlaajuisen ruokajärjestelmän muutokseen asettamalla kunnianhimoisia tavoitteita omassa arvoketjussaan. Tarkoituksena on säilyttää asiakkaiden valinnanvapaus, mutta tehdä kestävien ostosten ja valintojen tekemisestä entistä helpompaa kaikille Lidlin asiakkaille ympäri maailman. Siksi Lidl panostaa WWF:n avustuksella kestävän ruokavalion strategiaan kaikissa maissa, joissa on Lidl-myymälöitä.
Kestävä ruokavalio terveyden ja ympäristönsuojelun edistäjänä
Maailmanlaajuinen ruokajärjestelmän muutos on tärkeää, jotta maailman kasvavalle väestölle riittää terveellistä ruokaa planeetan rajoissa. Lidl on jo vuosien ajan edistänyt tätä tavoitetta planetaarisen ruokavalion pohjalta.
– WWF kokeneena kumppanina auttaa meitä vaikuttamaan tulevaisuudessa entistä enemmän ja tarjoamaan asiakkaillemme kasvavan valikoiman terveellisiä, vastuullisempia vaihtoehtoja tuttuun halpaan Lidl-hintaan, sanoo Lidl Suomen kaupallinen johtaja Jochen Fries.
– Lidlin kestävän ruokavalion linjaukset ovat tärkeä askel ruokajärjestelmän muutoksessa. Ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisemiseksi tarvitsemme määrätietoista siirtymistä kasvipainotteiseen ruuantuotantoon ja -kulutukseen. Toivon, että tämä inspiroi myös muita vähittäiskaupan toimijoita tarjoamaan enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja eläinperäisten tuotteiden sijaan, toteaa WWF Suomen ruoka-asiantuntija Elisa Niemi.
Kunnianhimoiset tavoitteet kasvipohjaisille proteiininlähteille ja täysjyvälle
Kansainvälinen tavoite kasvattaa kasviperäisten elintarvikkeiden osuutta myynnistä 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2023 verrattuna on osa Lidlin kokonaisvaltaista vastuullisuusstrategiaa. Tavoitetta kohti mennään kohdistamalla toimenpiteitä useisiin tuoteryhmiin: proteiinilähteisiin, täysjyväviljoihin sekä hedelmiin ja vihanneksiin. Lidl raportoi ja julkistaa tiedot tavoitteiden edistymisestä vuosittain vuodesta 2025 alkaen. Lidl noudattaa WWF:n suosituksia kestävän ja terveellisen ruokavalion edistämisestä.
- Proteiinilähteet: Vuodesta 2023 lähtien Lidl on seurannut ja analysoinut kasviperäisten proteiinien ja eläinperäisten proteiinien osuutta tuotevalikoimassaan. Lidl Suomi pyrkii kaksinkertaistamaan kasviperäisten proteiinilähteiden osuuden myynnistä vuoteen 2030 mennessä. Tämä sisältää palkokasvit, pähkinät, siemenet ja vegaaniset vaihtoehdot lihalle, kananmunalle ja kalalle. Vuodesta 2024 alkaen Lidl Suomi julkaisee vuosittain tiedot proteiinijakaumasta avoimuusperiaatteen mukaisesti. Lisäksi Lidl jatkaa tuotantoeläinten hyvinvoinnin edistämistä tarjoamiensa lihatuotteiden osalta (lue aiheesta lisää verkkosivultamme).
- Täysjyväviljat: Ravintokuitu on välttämätöntä pitkän ja terveen elämän kannalta.* Vuoteen 2030 mennessä Lidl Suomi pyrkii nostamaan täysjyväviljojen osuuden tuotevalikoimassaan 35 prosenttiin. Lidl tarjoaa myös vähintään yhden täysjyväviljavaihtoehdon kaikissa olennaisissa omien merkkien tuotekategorioissa vuoteen 2030 mennessä.
- Hedelmät ja vihannekset: Tuoreet hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa kestävää ruokavaliota. Lidl tarjoaa asiakkailleen edelleen laajan valikoiman tuoreita kasviksia joka päivä.
Lisätietoa kestävästä ruokavaliosta löytyy Lidlin verkkosivulta: Kestävä ruokavalio
* University of Washington: Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study, 2017.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl uudistetaan Joensuun Pilkossa – myymälä kiinni tiistaina 2.12.27.11.2025 11:32:09 EET | Tiedote
Joensuussa Pilkon Lidl on palvellut asiakkaita vuodesta 2016. Nyt myymälässä tehdään pikainen mutta mittava remontti, jossa päivitetään myymälän hyllyjärjestystä ja tekniikkaa.
Uudenkaupungin Lidl uudistetaan – myymälä kiinni tiistaina 2.12.27.11.2025 09:15:36 EET | Tiedote
Uudenkaupungin myymälä on yksi vanhimmista Lidl-myymälöistä Suomessa. Nyt perinteikkäässä myymälässä tehdään nopea mutta mittavan remontti, missä päivitetään myymälän hyllyjärjestystä ja tekniikkaa.
Lidlin joulutuotteet ovat täällä – klassikot ja uutuudet löytyvät jo hyllyistä27.11.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Lidlin joulusesonki on kovasti jo käynnissä: tuttuun tapaan Lidlistä löytyy runsaasti pikkujoulukauteen sopivia uutuuksia sekä myös odotettuja klassikoita. Tänä vuonna trendejä edustavat erityisesti pistaasi makeisissa sekä joulumausteilla höystetyt raikkaat juomat.
Kahvin hinta laskee Lidlissä24.11.2025 17:06:19 EET | Tiedote
Kahvipaketin hinta on ollut ennätyskorkealla ja kahvin ostaminen on keskittynyt entistä vahvemmin tarjousten ympärille. Nyt Lidlillä on kahvin ystäville hyviä uutisia: maailmanmarkkinahinnat ovat laskussa ja Lidl alentaa useiden oman Bellarom-merkin kahvien normaalihintaa pysyvästi alemmalle tasolle.
Espoon Karakallion Lidl uudistuu – myymälä kiinni tiistaina 25.11.24.11.2025 13:49:54 EET | Tiedote
Espoon Karakallion Lidl on palvellut asiakkaita jo vuodesta 2004. Nyt perinteikkäässä myymälässä tehdään pikainen mutta kattava remontti, missä päivitetään myymälän hyllyjärjestystä ja tekniikkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme