Lidl edistää kestävää ruokavaliota WWF:n kanssa
Lidl vahvistaa sitoutumistaan kestävän ruokavalion tavoitteeseensa ja kehittää tuotevalikoimaansa kohti planetaarista ruokavaliota vuoteen 2050 mennessä. Jo vuoteen 2030 mennessä Lidlin tavoitteena on kasvattaa kasvipohjaisten ruokien kuten kasviproteiinien, täysjyvän, hedelmien ja vihannesten myyntiä 20 prosentilla vuoteen 2023 verrattuna. Lidl on ensimmäinen kauppa, joka on lähtenyt lisäämään läpinäkyvyyttä valikoiman kaikkiin tuoteryhmiin kaikissa niissä 31 maassa, joissa sillä on myymälöitä. Tätä työtä tehdään WWF:n menetelmien mukaisesti. Näin Lidl auttaa asiakkaitaan tekemään ympäristötietoisempia ja terveellisempiä valintoja.
Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja ruokavalioon liittyvät sairaudet ovat maailmanlaajuisia haasteita, joita voidaan ratkaista ruokajärjestelmää muuttamalla. Lidl on tunnistanut nämä akuutit ongelmat, ja osallistuu siksi maailmanlaajuisen ruokajärjestelmän muutokseen asettamalla kunnianhimoisia tavoitteita omassa arvoketjussaan. Tarkoituksena on säilyttää asiakkaiden valinnanvapaus, mutta tehdä kestävien ostosten ja valintojen tekemisestä entistä helpompaa kaikille Lidlin asiakkaille ympäri maailman. Siksi Lidl panostaa WWF:n avustuksella kestävän ruokavalion strategiaan kaikissa maissa, joissa on Lidl-myymälöitä.
Kestävä ruokavalio terveyden ja ympäristönsuojelun edistäjänä
Maailmanlaajuinen ruokajärjestelmän muutos on tärkeää, jotta maailman kasvavalle väestölle riittää terveellistä ruokaa planeetan rajoissa. Lidl on jo vuosien ajan edistänyt tätä tavoitetta planetaarisen ruokavalion pohjalta.
– WWF kokeneena kumppanina auttaa meitä vaikuttamaan tulevaisuudessa entistä enemmän ja tarjoamaan asiakkaillemme kasvavan valikoiman terveellisiä, vastuullisempia vaihtoehtoja tuttuun halpaan Lidl-hintaan, sanoo Lidl Suomen kaupallinen johtaja Jochen Fries.
– Lidlin kestävän ruokavalion linjaukset ovat tärkeä askel ruokajärjestelmän muutoksessa. Ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisemiseksi tarvitsemme määrätietoista siirtymistä kasvipainotteiseen ruuantuotantoon ja -kulutukseen. Toivon, että tämä inspiroi myös muita vähittäiskaupan toimijoita tarjoamaan enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja eläinperäisten tuotteiden sijaan, toteaa WWF Suomen ruoka-asiantuntija Elisa Niemi.
Kunnianhimoiset tavoitteet kasvipohjaisille proteiininlähteille ja täysjyvälle
Kansainvälinen tavoite kasvattaa kasviperäisten elintarvikkeiden osuutta myynnistä 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2023 verrattuna on osa Lidlin kokonaisvaltaista vastuullisuusstrategiaa. Tavoitetta kohti mennään kohdistamalla toimenpiteitä useisiin tuoteryhmiin: proteiinilähteisiin, täysjyväviljoihin sekä hedelmiin ja vihanneksiin. Lidl raportoi ja julkistaa tiedot tavoitteiden edistymisestä vuosittain vuodesta 2025 alkaen. Lidl noudattaa WWF:n suosituksia kestävän ja terveellisen ruokavalion edistämisestä.
- Proteiinilähteet: Vuodesta 2023 lähtien Lidl on seurannut ja analysoinut kasviperäisten proteiinien ja eläinperäisten proteiinien osuutta tuotevalikoimassaan. Lidl Suomi pyrkii kaksinkertaistamaan kasviperäisten proteiinilähteiden osuuden myynnistä vuoteen 2030 mennessä. Tämä sisältää palkokasvit, pähkinät, siemenet ja vegaaniset vaihtoehdot lihalle, kananmunalle ja kalalle. Vuodesta 2024 alkaen Lidl Suomi julkaisee vuosittain tiedot proteiinijakaumasta avoimuusperiaatteen mukaisesti. Lisäksi Lidl jatkaa tuotantoeläinten hyvinvoinnin edistämistä tarjoamiensa lihatuotteiden osalta (lue aiheesta lisää verkkosivultamme).
- Täysjyväviljat: Ravintokuitu on välttämätöntä pitkän ja terveen elämän kannalta.* Vuoteen 2030 mennessä Lidl Suomi pyrkii nostamaan täysjyväviljojen osuuden tuotevalikoimassaan 35 prosenttiin. Lidl tarjoaa myös vähintään yhden täysjyväviljavaihtoehdon kaikissa olennaisissa omien merkkien tuotekategorioissa vuoteen 2030 mennessä.
- Hedelmät ja vihannekset: Tuoreet hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa kestävää ruokavaliota. Lidl tarjoaa asiakkailleen edelleen laajan valikoiman tuoreita kasviksia joka päivä.
Lisätietoa kestävästä ruokavaliosta löytyy Lidlin verkkosivulta: Kestävä ruokavalio
* University of Washington: Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study, 2017.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen8.10.2025 08:17:00 EEST | Tiedote
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Toivottu ominaisuus Lidlin verkkosivulle: kampanjatuotteiden ajantasaiset saatavuustiedot2.10.2025 12:56:13 EEST | Tiedote
Lidlin haluttuja käyttötavaratuotteita saapuu myymälöihin aina rajattu erä, ja moni suosikkituote myydään nopeasti loppuun. Lidlin verkkosivulta voi tästä lähtien tarkistaa oman suosikkituotteen saatavuustilanteen eri myymälöissä.
Vuosi 2025 on määräaika monelle vastuullisuustavoitteelle – Lidlissä vastuullisuustyö etenee suunnitellusti25.9.2025 12:17:28 EEST | Tiedote
Lidl on julkaissut tiedot vastuullisuustyönsä etenemisestä tilikaudelta 2024. Useissa vastuullisuustavoitteissa maali on jo nurkan takana, kun tavoitevuodeksi on kirjattu 2025. Tavoitteet kuluvan tilikauden loppuun mennessä löytyvät esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen käytölle sekä suolan ja sokerin vähentämiselle. Tavoitteita on saavutettu hyvässä vauhdissa, mutta osassa riittää vielä kirittävää loppuvuodelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme