Suomalaisten täysjyvän saanti rempallaan – Lidl ryhtyi toimeen
Uusien ravitsemussuositusten mukaan täysjyväviljaa tulisi syödä vähintään 90 grammaa päivittäin. Suomalaisista tähän pääsee vain 2 % naisista ja 11 % miehistä. Lidl haluaa edistää kuluttajien täysjyväviljan saantia ja on asettanut itselleen kunnianhimoisen tavoitteen ensimmäisenä kauppaketjuna Suomessa. Lidlin tavoitteena on, että yli kolmasosa kaikesta myydystä viljasta on täysjyvää.

Täysjyvä on olennainen osa terveellistä ravitsemusta ja kestävämpää ruokavaliota. Riittävä kuidunsaanti esimerkiksi vähentää useiden sairauksien riskiä ja täysjyväviljoilla on pienemmät ympäristövaikutukset kuin prosessoiduilla viljoilla. Suomalaisista kuitenkin vain murto-osa syö suositusten mukaisesti täysjyvää.
Lidl on ensimmäinen kauppaketju, joka asettaa koko valikoimaa koskevan täysjyvätavoitteen. Lidlin tavoitteena on nostaa täysjyvän osuus kaikista myydyistä viljaraaka-aineista 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta kohti lähdetään 27 prosentista, joka on tilanne tilikaudelta 2023. Tavoite koskee kaikkia tuotteita, joissa on viljaa, eli leipien ja hiutaleiden lisäksi esimerkiksi valmisruokia sekä jäätelöitä.
– Olemme ylpeitä tavoitteestamme. Siihen pääseminen ei tule olemaan ihan helppoa, mutta otamme haasteen vastaan. Haluamme edistää terveellistä ja ympäristöystävällisempää ruokavaliota ja täysjyvä on osa sitä. Tavoitteeseen pääsemiseksi aiomme muun muassa kehittää reseptiikkaamme sekä inspiroida suomalaisia käyttämään kaikille jo tuttuja, perinteisiä kotimaisia täysjyvän lähteitä, kuten kauraa ja ruista, kertoo valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Lidl kehittää tuotteidensa reseptiikkaa täysjyväpitoisemmaksi sellaisissa tuotteissa, joissa se maun ja koostumuksen puolesta on mahdollista. Esimerkiksi valmisruuissa ja paneroiduissa kalatuotteissa on varaa nostaa täysjyvän osuutta. Asiakas voi myös itse tehdä täysjyväpitoisempia valintoja kaupan hyllyltä, sillä Lidlissä täysjyvävaihtoehtoja löytyy niin pasta- ja murohyllystä kuin valmisruoka- ja leipomotuotteidenkin joukosta. Näihin asiakasta aiotaan tulevaisuudessa entistä enemmän kannustaa.
– Täysjyvän 90 gramman päivätavoitteeseen pääsee nauttimalla Lidlin omalta merkiltä esimerkiksi annoksen kaurapuuroa tai moniviljarinkuloita, kaksi palaa ruispaloja sekä yhden kaurasydämen, Kvissberg vinkkaa.
Täysjyvätavoite on osa Lidlin kestävän ruokavalion strategiaa, jota toteutetaan kaikissa yli 30 Lidl-maassa. Suomessa asetettu täysjyvätavoite on korkeampi kuin missään muussa maassa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäRiikka Peltomäki
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Kesä ja uudet ravitsemussuositukset: Lidl tuo kasvipohjaista grillattavaa grillikansalle23.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Lidl tuo kesäksi runsaasti erilaisia kasvipohjaisia grillituotteita. Lidlistä löytyy kolmea eri vegaanista hampurilaispihviä, pippuripihviä, grillikasviksia ja hyllyiltä löytyy myös viime kesältä tutut grillitofut ja hittituote vege-ribsit. Loppuvuodesta 2024 julkaistiin uudet ravitsemussuositukset, joissa suositellaan pääasiassa kasvipohjaista ruokavaliota. Lidl haluaa kannustaa kuluttajia kohti kasvipohjaista ruokavaliota, ja yhtiöllä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 2030 mennessä sekä lisätä kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä 20 prosentilla.
Lidl etsii tuotesuunnittelijaa paistopisteelle – myyntiin Lidleihin ympäri maan22.4.2025 10:25:00 EEST | Tiedote
Lidl etsii suunnittelijaa paistotuotteelle. Kuka tahansa voi osallistua mukaan kilpailuun, jossa pääsee suunnittelemaan unelmiensa paistopistetuotteen. Voittajatuote tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin ympäri Suomen. Voittajan valitsee ammattilaisraati, joka koostuu kotimaisen valmistajan ja Lidlin asiantuntijoista. Kilpailu on auki Lidlin verkkosivuilla 4.5. saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme