Suomalaisten täysjyvän saanti rempallaan – Lidl ryhtyi toimeen
Uusien ravitsemussuositusten mukaan täysjyväviljaa tulisi syödä vähintään 90 grammaa päivittäin. Suomalaisista tähän pääsee vain 2 % naisista ja 11 % miehistä. Lidl haluaa edistää kuluttajien täysjyväviljan saantia ja on asettanut itselleen kunnianhimoisen tavoitteen ensimmäisenä kauppaketjuna Suomessa. Lidlin tavoitteena on, että yli kolmasosa kaikesta myydystä viljasta on täysjyvää.

Täysjyvä on olennainen osa terveellistä ravitsemusta ja kestävämpää ruokavaliota. Riittävä kuidunsaanti esimerkiksi vähentää useiden sairauksien riskiä ja täysjyväviljoilla on pienemmät ympäristövaikutukset kuin prosessoiduilla viljoilla. Suomalaisista kuitenkin vain murto-osa syö suositusten mukaisesti täysjyvää.
Lidl on ensimmäinen kauppaketju, joka asettaa koko valikoimaa koskevan täysjyvätavoitteen. Lidlin tavoitteena on nostaa täysjyvän osuus kaikista myydyistä viljaraaka-aineista 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta kohti lähdetään 27 prosentista, joka on tilanne tilikaudelta 2023. Tavoite koskee kaikkia tuotteita, joissa on viljaa, eli leipien ja hiutaleiden lisäksi esimerkiksi valmisruokia sekä jäätelöitä.
– Olemme ylpeitä tavoitteestamme. Siihen pääseminen ei tule olemaan ihan helppoa, mutta otamme haasteen vastaan. Haluamme edistää terveellistä ja ympäristöystävällisempää ruokavaliota ja täysjyvä on osa sitä. Tavoitteeseen pääsemiseksi aiomme muun muassa kehittää reseptiikkaamme sekä inspiroida suomalaisia käyttämään kaikille jo tuttuja, perinteisiä kotimaisia täysjyvän lähteitä, kuten kauraa ja ruista, kertoo valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Lidl kehittää tuotteidensa reseptiikkaa täysjyväpitoisemmaksi sellaisissa tuotteissa, joissa se maun ja koostumuksen puolesta on mahdollista. Esimerkiksi valmisruuissa ja paneroiduissa kalatuotteissa on varaa nostaa täysjyvän osuutta. Asiakas voi myös itse tehdä täysjyväpitoisempia valintoja kaupan hyllyltä, sillä Lidlissä täysjyvävaihtoehtoja löytyy niin pasta- ja murohyllystä kuin valmisruoka- ja leipomotuotteidenkin joukosta. Näihin asiakasta aiotaan tulevaisuudessa entistä enemmän kannustaa.
– Täysjyvän 90 gramman päivätavoitteeseen pääsee nauttimalla Lidlin omalta merkiltä esimerkiksi annoksen kaurapuuroa tai moniviljarinkuloita, kaksi palaa ruispaloja sekä yhden kaurasydämen, Kvissberg vinkkaa.
Täysjyvätavoite on osa Lidlin kestävän ruokavalion strategiaa, jota toteutetaan kaikissa yli 30 Lidl-maassa. Suomessa asetettu täysjyvätavoite on korkeampi kuin missään muussa maassa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäRiikka Peltomäki
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Näin Lidlit ovat jouluna auki19.12.2025 11:02:35 EET | Tiedote
Lidl-myymälät ovat auki jouluaattona 24.12. klo 16 asti. Joulupäivänä 25.12. työntekijät pääsevät nauttimaan vapaasta, joten myymälät ovat kiinni. Tapaninpäivänä 26.12. myymälät ovat pääosin auki sunnuntain aukioloaikojen mukaan.
Lidlin tutkimus paljastaa joulun inhokki- ja suosikkiherkut –perinteisiä konvehteja rakastetaan ja liköörikonvehdit inhokkilistan kärjessä18.12.2025 13:27:00 EET | Tiedote
Lidlin joulututkimuksen mukaan perinteiset konvehdit ovat nousseet suomalaisten suosikkiherkuksi, viime vuoden ykkösen joulutortun pudotessa toiselle sijalle. Piparit pitävät paikkansa kolmen kärjessä myös tänä vuonna, mutta vihreät kuulat jakavat mielipiteitä, sillä ne löytyvät sekä suosikkien että inhokkien listan kärjestä. Inhokkilistan kärjessä on tänäkin vuonna liköörikonvehdit.
Vuosi uusista ravitsemussuosituksista – näin suomalaiset syövät vuonna 202618.12.2025 08:37:00 EET | Tiedote
Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia ja niiden suunniteltuja muutoksista vuodelle 2026.* Tällä hetkellä suomalaisten viikottaisista aterioista noin 30 prosenttia on kasvisruokia. 29 prosenttia suomalaisista aikoo lisätä ruokavalioonsa kasviproteiineja. Liha maistuu miehille ja pohjoisessa, kun taas eteläisemmässä Suomessa sekä naisille maistuu enemmän kasvisruoka. Nuorten keskuudessa ääripäät korostuvat – nuorista löytyy eniten vegaaneja, mutta myös punaisen lihan syöjiä.
Takaisinveto: Erä Jouluaitan piparkakkuja saattaa sisältää muovia17.12.2025 15:08:16 EET | Tiedote
Lidl vetää myynnistä yhden erän Jouluaitan ohuita piparkakkuja. Erä saattaa sisältää pieniä paloja punaista muovia. Takaisinveto koskee vain erää, jonka parasta ennen -päivämäärä on 14.10.2026. Muilla päivämäärillä olevia tuotteita on turvallista käyttää.
Lidl selvitti suomalaisten joulun tärkeimmät ruoat: kinkku hallitsee pohjoisessa, Uudellamaalla syödään mätiä ja kalaa15.12.2025 13:33:08 EET | Tiedote
Lidlin tuore joulukysely paljastaa, että suomalaiset pysyvät vahvasti perinteissä kun kyse on jouluruoasta. Kinkku on joulupöydän kunkku koko Suomessa, mutta erityisen suosittua se on Pohjois- ja Itä-Suomessa. Merenelävät ja kasvisvaihtoehdot ovat etelässä suositumpia kuin muualla Suomessa. Riisipuuro on tärkein ruoka, joka halutaan itse valmistaa, kun taas laatikot ostetaan useimmiten valmiina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme