Suomalaisten täysjyvän saanti rempallaan – Lidl ryhtyi toimeen
Uusien ravitsemussuositusten mukaan täysjyväviljaa tulisi syödä vähintään 90 grammaa päivittäin. Suomalaisista tähän pääsee vain 2 % naisista ja 11 % miehistä. Lidl haluaa edistää kuluttajien täysjyväviljan saantia ja on asettanut itselleen kunnianhimoisen tavoitteen ensimmäisenä kauppaketjuna Suomessa. Lidlin tavoitteena on, että yli kolmasosa kaikesta myydystä viljasta on täysjyvää.

Täysjyvä on olennainen osa terveellistä ravitsemusta ja kestävämpää ruokavaliota. Riittävä kuidunsaanti esimerkiksi vähentää useiden sairauksien riskiä ja täysjyväviljoilla on pienemmät ympäristövaikutukset kuin prosessoiduilla viljoilla. Suomalaisista kuitenkin vain murto-osa syö suositusten mukaisesti täysjyvää.
Lidl on ensimmäinen kauppaketju, joka asettaa koko valikoimaa koskevan täysjyvätavoitteen. Lidlin tavoitteena on nostaa täysjyvän osuus kaikista myydyistä viljaraaka-aineista 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta kohti lähdetään 27 prosentista, joka on tilanne tilikaudelta 2023. Tavoite koskee kaikkia tuotteita, joissa on viljaa, eli leipien ja hiutaleiden lisäksi esimerkiksi valmisruokia sekä jäätelöitä.
– Olemme ylpeitä tavoitteestamme. Siihen pääseminen ei tule olemaan ihan helppoa, mutta otamme haasteen vastaan. Haluamme edistää terveellistä ja ympäristöystävällisempää ruokavaliota ja täysjyvä on osa sitä. Tavoitteeseen pääsemiseksi aiomme muun muassa kehittää reseptiikkaamme sekä inspiroida suomalaisia käyttämään kaikille jo tuttuja, perinteisiä kotimaisia täysjyvän lähteitä, kuten kauraa ja ruista, kertoo valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Lidl kehittää tuotteidensa reseptiikkaa täysjyväpitoisemmaksi sellaisissa tuotteissa, joissa se maun ja koostumuksen puolesta on mahdollista. Esimerkiksi valmisruuissa ja paneroiduissa kalatuotteissa on varaa nostaa täysjyvän osuutta. Asiakas voi myös itse tehdä täysjyväpitoisempia valintoja kaupan hyllyltä, sillä Lidlissä täysjyvävaihtoehtoja löytyy niin pasta- ja murohyllystä kuin valmisruoka- ja leipomotuotteidenkin joukosta. Näihin asiakasta aiotaan tulevaisuudessa entistä enemmän kannustaa.
– Täysjyvän 90 gramman päivätavoitteeseen pääsee nauttimalla Lidlin omalta merkiltä esimerkiksi annoksen kaurapuuroa tai moniviljarinkuloita, kaksi palaa ruispaloja sekä yhden kaurasydämen, Kvissberg vinkkaa.
Täysjyvätavoite on osa Lidlin kestävän ruokavalion strategiaa, jota toteutetaan kaikissa yli 30 Lidl-maassa. Suomessa asetettu täysjyvätavoite on korkeampi kuin missään muussa maassa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäRiikka Peltomäki
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidlin kansainvälinen yhteistyökumppanuus UEFA Eurooppa-liigan ja UEFA Konferenssiliigan kanssa jatkuu18.9.2025 09:45:05 EEST | Tiedote
Lidl jatkaa virallisena kumppanina kaudella 2025–2026.
Lidl täysjyvän asialla – valikoimaan lisätty kotimaisia täysjyvätuotteita4.9.2025 15:36:04 EEST | Tiedote
Suomi on täysjyvän luvattu maa puhtaan kauran ja rukiin ansiosta, mutta suomalaiset syövät täysjyvää aivan liian vähän. Lidlissä on ryhdytty toimeen tämän korjaamiseksi: yhtiö on asettanut kunnianhimoinen tavoitteen täysjyvän lisäämiseksi. Lidl on hiljattain lisännyt valikoimaansa uusia, kotimaisia täysjyvää sisältäviä tuotteita.
Takaisinveto: Dafgårdsin pakasteaterioissa pakkausmerkintävirhe4.9.2025 13:15:58 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erät ruotsalaisen Dafgårdsin valmistamia Wallenbergin pihvejä sekä janssoninkiusausta. Kyseessä on pakasteena myytävät valmisateriat. Takaisinveto tehdään, koska näiden kahden tuotteen tuotepakkauksiin on tarroitettu suomenkieliset ainesosaluettelot virheellisesti ristiin. Näin ollen suomenkieliset tiedot ainesosista ja allergeeneista eivät pidä paikkansa ja tuotteet voivat olla haitaksi allergikoille. Muille tuotteet ovat turvallisia käyttää.
Dubai-suklaavillitys saa jatkoa – trendimaku saapuu nyt croissantin muodossa Lidlin paistopisteille4.9.2025 11:35:00 EEST | Tiedote
Dubai-suklaan ystävät saavat iloisia uutisia, kun Lidl tuo paistopisteelle pistaasitäytteisen, kataifilla ja suklaalla kuorrutetun Dubai-croissantin. Trendimaun ilmiömäinen suosio on saanut Lidlin asiakkaat innostumaan muistakin Dubai-makumaailman tuotteista, kuten Dubai-suklaatyylisestä jäätelöstä. Uutuuscroissantit saapuvat Lidleihin torstaina 4. syyskuuta.
Hollywood-tähdet Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller Parkside-kampanjan kasvoina29.8.2025 13:19:42 EEST | Tiedote
Hollywood kohtaa käsityötaidon Lidlin Parkside-työkalujen kampanjassa, kun Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller esiintyvät ensimmäistä kertaa yhdessä. He rohkaisevat sekä kokeneita nikkareita että aloittelijoita humoristisella tyylillä puuhastelemaan itse ja ottamaan ohjat omiin käsiinsä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme