Kokoomuksen Kilpi: Taksiala tarvitsee lisää valvontaa ja väärinkäytösten sanktiointia
Kokoomuksen liikenne- ja viestintävaliokuntavastaava Marko Kilpi toivoo taksilainsäädännön korjaussarjaa mahdollisimman pian eduskuntaan. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan hallitusohjelman mukaista lakimuutosta, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajien luottamusta taksialaan ja kitkeä harmaata taloutta.

”Taksialalla on vakavia ongelmia, jotka heikentävät kuluttajien luottamusta ja turvallisuudentunnetta. Taksitolpille pesiytynyt epäterve toiminta pitää saada kuriin, jotta luottamus alaan saadaan palautettua. Vastoin lakeja toimivien taksien toimintaan on puututtava tehokkailla sanktioilla ja valvontaa lisäämällä”, Kilpi sanoo.
Tarpeetonta ja tehotonta lisäsääntelyä pitää välttää
Kilpi korostaa, ettei lakimuutoksilla pidä luoda taksialalle tarpeetonta ja tehotonta lisäsääntelyä, joka nostaisi yrittäjien toimintakuluja ja taksikyytien hintoja. Kilpi toivoo, että lainsäädäntöä uudistettaessa keskitytään ennen kaikkea pimeiden taksien ja asiakkaita harhaanjohtavien kuljettajien toimintaan.
”Taksiala tarvitsee lisää valvontaa ja sanktioita niille taksialan toimijoille, jotka rikkovat lakeja tai harhaanjohtavat asiakkaita. Puutteellisesta taksivalaisimesta ja hintojen merkitsemisestä pitäisi voida määrätä liikennevirhemaksu. On erittäin hyvä, että ministeriössä selvitetään myös uuden tiedonvaihtojärjestelmän kehittämistä. Tämä antaisi valvovalla viranomaiselle kattavampaa ja helpommin käsiksipäästävää tietoa taksiliiketoiminnasta”, Kilpi lisää.
”Lainsäädännöllä ei kuitenkaan pidä nostaa alalle tulon kynnystä, syrjiä sovelluspohjaisia liiketoimintamalleja ja estää osa-aikaista taksiyrittäjyyttä. Sovelluspohjaiset taksitoimijat ja osa-aikainen taksiyrittäjyys ovat tuoneet kuluttajille valinnanvaraa, vahvistaneet taksien saatavuutta ja lisänneet hintakilpailua”, Kilpi sanoo.
”Ehdoton taksamittaripakko tai värilliset lisäkilvet rajoittaisivat sovelluspohjaisten taksikuskien ja osa-aikaisten taksiyrittäjien toimintaa. Pimeisiin takseihin voidaan puuttua ilman, että alalle tulon kynnystä nostetaan tarpeettomasti”, Kilpi linjaa.
Mallia voisi hakea Hollannista ja Forssasta
Kilpi nostaa esiin ns. Hollannin mallin selvittämisen. Hollannissa taksitolpilta ja kadulta otettuja takseja säännellään tiukemmin kuin sovelluksen kautta tilattuja kyytejä.
”Kadulta otettuja takseja voitaisiin säädellä tiukemmin kuin sovelluksen kautta tilattuja. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on arvioinut, että taksialan suurimmat ongelmat liittyvät taksitolpilta tai kaduilta otettuihin takseihin, joista osalla hinnoittelu on ennakoimatonta ja kyydin lopullinen hinta tulee asiakkaalle yllätyksenä. Sovellusten kautta tilatuissa kyydeissä hinta on tyypillisesti asiakkaan tiedossa ennen tilauksen vahvistamista”, Kilpi sanoo.
Kilpi kaipaa myös toimia, jotka parantaisivat taksien saatavuutta pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla.
”Lisäsääntely ei ratkaise harvaan asutun Suomen ongelmia taksien saatavuuden suhteen. Toivon, että liikenne- ja viestintäministeriö ja Traficom selvittäisivät keinoja parantaa taksien tarjontaa siellä, missä ongelmat saatavuuden suhteen ovat suurimmat. Yksi keino on ns. Forssan malli. Forssa on kilpailuttanut ja hankkinut ostopalveluna taksien yöpäivystystä. Tällaisia uusia käytäntöjä tarvitaan alueille, joille riittävää taksitarjontaa ei synny markkinaehtoisesti”, Kilpi sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko KilpiKansanedustaja
Savo-Karjalan vaalipiiri
Kokoomuksen eduskuntaryhmä
Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti. Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta. Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 48 kansanedustajallaan suurin eduskuntaryhmä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kokoomuksen eduskuntaryhmä
Kokoomuksen Koulumies: Suomen on vahvistettava julkisen talouden kestävyyttä, hillittävä velkaantumista ja huolehdittava talouden iskunkestävyydestä21.10.2025 15:14:32 EEST | Tiedote
Kokoomuksen ryhmäpuhe tulevaisuusselonteon 1. osasta. Ryhmäpuheen piti kokoomuksen kansanedustaja ja tulevaisuusvaliokunnan jäsen Terhi Koulumies.
Kokoomuksen Satonen: SDP:n väite osa-aikatyön romuttamisesta on yksinkertaisesti väärin20.10.2025 15:15:51 EEST | Tiedote
Työ- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Arto Satonen pitää SDP:n Piritta Rantasen väitteitä työnteon kannustimien romuttamisesta virheellisinä ja harhaanjohtavina.
Kokoomuksen Limnéll: Mahdollinen Trumpin ja Putinin tapaaminen Unkarissa olisi vakava varoitus Euroopalle17.10.2025 11:53:04 EEST | Tiedote
Kokoomuksen kansanedustaja ja sotatieteiden dosentti Jarno Limnéll varoittaa, että mahdollinen Donald Trumpin ja Vladimir Putinin tapaaminen Unkarissa olisi vakava viesti koko Euroopalle. Limnéllin mukaan kyse ei olisi vain uutistapahtumasta, vaan merkistä, joka heijastaisi laajempaa muutosta maailmanpoliittisessa asetelmassa.
Kokoomuksen Satonen: Suomella on kaikki edellytykset uuteen nousuun – tarvitsemme rohkeutta, pitkäjänteisyyttä ja uskoa suunnan kääntymiseen15.10.2025 14:54:17 EEST | Tiedote
Kokoomuksen kansanedustaja ja työ- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Arto Satonen muistutti eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että hallituksen työllisyyspolitiikan tavoite on selvä: luoda edellytykset uusille työpaikoille ja talouskasvulle. Hallituksen tekemät uudistukset nostavat valtiovarainministeriön virkamiesarvion mukaan pitkällä aikavälillä työllisyyttä 90000:lla ja parantavat julkista taloutta 2 miljardilla.
Kokoomuksen Kopra: Kokoomus kiittää historiallisesta päätöksestä – ”Velkajarru turvaa hyvinvoinnin tuleville sukupolville”14.10.2025 14:34:42 EEST | Tiedote
Eduskunta hyväksyi tänään velkajarrun, joka luo Suomeen pysyvät ja yli hallituskausien ulottuvat pelisäännöt velkaantumisen hillitsemiseksi. Puolueista ainoastaan Vasemmistoliitto jättäytyi sovun ulkopuolelle. Jatkossa tulevat hallitukset sitoutuvat yhdessä taittamaan valtion velkasuhteen ensin kohti 60 prosentin EU-rajaa ja pitkällä aikavälillä pohjoismaista, alle 40 prosentin tasoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme