Korkein hallinto-oikeus

KHO:n ennakkopäätös, joka koskee ympäristönsuojelulain mukaista hallintopakkoasiaa

Jaa

Yhtiö oli tehnyt eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa annetun valtioneuvoston asetuksen (niin sanottu MARA-asetus) nojalla kaksi rekisteröinti-ilmoitusta betonijätemateriaalin läjittämisestä samalle kiinteistölle. Valvontaviranomainen rekisteröi molemmat ilmoitukset. Valvontaviranomainen määräsi myöhemmin juoksevan sakon uhalla yhtiön poistamaan jätetäytön. Tehty jäterakenne oli suoalueella kosketuksissa veteen, eikä MARA-asetuksen mukainen vähimmäisetäisyysvaatimus pohjaveteen täyttynyt. Rakenteen korkeus ei myöskään vastannut asetuksen vaatimuksia ja rakenne oli ollut peittämättä. Hallinto-oikeus hylkäsi yhtiön valituksen.

Korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana, oliko valvontaviranomainen voinut antaa yhtiölle määräyksen jätetäytön poistamisesta.

Korkein hallinto-oikeus katsoi, että rekisteröinti-ilmoituksen tekijä vastasi siitä, että asetuksen vaatimukset täyttyivät ilmoituksen mukaisessa toiminnassa. Rekisteröinnillä ei luoda ilmoittajalle sellaista oikeudellista asemaa, etteikö asetuksen vastaiseen toimintaan voitaisi puuttua jälkivalvonnassa. Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaan hallintopakon päävelvoitteen kohteena voi olla myös asetuksen säännöksen vastaisen menettelyn oikaiseminen tai korjaaminen. Päävelvoitteen asettamisessa oli samalla otettava huomioon hallintolain 6 §:n mukaiset hallinnon oikeusperiaatteet, jolloin määräyksen oli oltava rikkomuksen luonne ja kokonaistilanne huomioon ottaen oikeasuhtainen.

Yhtiö ei ollut ilmoituksissaan maininnut sijaintikiinteistön olevan suoalueella. Asetuksen 2 §:n 2 momentissa ei sinänsä ollut rajattu suoalueita pois asetuksen soveltamisalasta. Suoalueella oli kuitenkin kiinnitettävä erityistä huomiota suon vesitalouteen ja sen edellyttämiin ympäristönsuojelutoimiin jätetäyttöä suunniteltaessa ja siten myös ilmoitusta tehtäessä. Yhtiö ei ollut ilmoituksissaan tuonut myöskään esille, että jätetäyttö edellytti turvekerroksen poistamista, ojituksen uusimista ja laskeutusaltaan rakentamista. Nämä toimenpiteet yhtiö oli toteuttanut ennen jätemateriaalin läjittämistä. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että kyseisiä toimenpiteitä oli pidettävä asetuksen 5 §:n 1 momentin 8 kohdassa tarkoitettuina tarpeellisina ympäristönsuojelutoimina, jotka yhtiön olisi tullut esittää ilmoituksissaan viranomaiselle.

Korkein hallinto-oikeus katsoi, että asetuksen vastainen jäterakenteen peittämättä jättäminen ja asetuksen liitteessä säädetyn enimmäiskerrospaksuuden ylitys olivat sinänsä sellaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä, jotka oli mahdollista määrätä korjattaviksi siten, ettei koko jätetäyttöä olisi ollut tarpeen poistaa. Kun kysymys oli sellaisesta rikkomuksesta tai laiminlyönnistä, jonka vuoksi asetuksen mukainen jätteiden käsittely kohdealueella ei ollut mahdollista jätteiden ja alueen luonteen vuoksi, jätteiden käsittely vaati ympäristöluvan. Jätteiden käsittelyä puutteellisen ilmoituksen perusteella oli tällöin pidettävä ympäristönsuojelulain 27 §:n vastaisena. Viranomaisella oli harkintavaltaa siinä suhteessa, edellytettiinkö päävelvoitteena jätteiden välitöntä poistamista vai oliko jätteet poistettava vasta sen jälkeen, mikäli jätteiden käsittelylle ei ollut määräaikaan mennessä myönnetty ympäristölupaa.

Korkein hallinto-oikeus totesi, että jätetäytön sijoittaminen alueelle oli asetuksen vastaista, koska täytön etäisyys pohjaveden enimmäiskorkeuteen oli alle asetuksessa vaaditun yhden metrin. Asetuksenvastaisuuden poistaminen olisi ollut käytännössä huomattavan vaikeaa. Jätetäytön sijoittamista kyseisiin olosuhteisiin ei ollut voitu tehdä ilmoituksen perusteella, vaan toiminta olisi edellyttänyt ympäristölupaa. Valvontaviranomainen oli näin ollen voinut velvoittaa täytön poistettavaksi kokonaan määräaikaan mennessä kehottamatta tai velvoittamatta yhtiötä hakemaan ensin ympäristölupaa. Jätetäytön poistamisesta määrääminen ei myöskään edellyttänyt, että jätetäytöstä olisi tullut osoittaa aiheutuvan pohjaveden pilaamiskiellon vastaista konkreettista seurausta.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on kokonaisuudessaan luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla.

KHO 2025:13

Kort referat på svenska

HFD 2025:13

Yhteyshenkilöt

Korkein hallinto-oikeus (KHO) käyttää ylintä tuomiovaltaa hallintolainkäyttöasioissa. Suurin osa korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistavista asioista tulee valituksina muista hallintotuomioistuimista. KHO:n päätöksistä ei voi valittaa. www.kho.fi - http://www.kho.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Korkein hallinto-oikeus

KHO:n ennakkopäätös, joka koskee apteekkiluvan myöntämistä16.12.2025 09:09:59 EET | Päätös

Korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli A:n valituksesta kysymys siitä, oliko hallinto-oikeuden tullut lainvastaisena kumota Fimean päätös myöntää apteekkilupa useammasta hakijasta A:lle. A oli suorittanut proviisorin tutkinnon Uzbekistanissa vuonna 2002, ja hänet oli laillistettu proviisoriksi Suomessa vuonna 2016. Hallinto-oikeus oli katsonut, että Fimea oli oikeus- ja hallintokäytännön vastaisesti ottanut A:n varsinaisena lääkealan kokemuksena huomioon myös sellaista ammattikokemusta, jonka A oli hankkinut ennen kuin hänet oli laillistettu proviisoriksi Suomessa.

KHO:n ennakkopäätös, joka koskee asiakirjajulkisuutta (Krimon tiedonsaantioikeus poliisiasiain tietojärjestelmästä)10.12.2025 09:33:27 EET | Päätös

Korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana, oliko Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutilla (Krimo) oikeus saada poliisiasiain tietojärjestelmästä muun ohella eräät rikosilmoitustiedot. Kysymys oli erityisesti siitä, oliko tietopyyntöä arvioitava Krimon tiedonsaantioikeutta koskevan erityissäännöksen lisäksi Poliisihallituksen viittaamien henkilötietojen luovuttamista tai käsittelyä koskevien muiden säännösten perusteella.

KHO:n ennakkopäätös, joka koskee maankäyttöä ja rakentamista28.11.2025 09:14:33 EET | Päätös

Kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt loma- ja virkistyskohdetta koskevan ranta-asemakaavan. Kaavassa oli osoitettu ranta-alueen edustalle vesialueelle alueen osa, jolle sai sijoittaa kelluvia tai paalujen päälle sijoitettavia loma-asuntoja (w-ra). Merkintään liittyvän kaavamääräyksen mukaan asuntojen lukumäärä sai olla korkeintaan kuusi kappaletta ja yksittäisen loma-asunnon pinta-ala korkeintaan 100 kerrosneliömetriä. Kyseinen alueen osa sijoittui alueelle, joka oli alueella voimassa olevassa yleiskaavassa osoitettu kulttuuriympäristön ja/tai maiseman vaalimisen kannalta maakunnallisesti merkittäväksi alueeksi sekä paikallisesti tai maakunnallisesti arvokkaaksi kulttuurihistorialliseksi kohteeksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye