Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Vasa ändras
FPA:s serviceställe i Vasa får nya öppettider 1 februari. De nya öppettiderna är tisdag–onsdag kl. 10–15.30, och det går också att få betjäning på bokad tid. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
FPA:s serviceställe i Vasa har i fortsättningen öppet tisdag–onsdag kl. 10–15.30 och annars på bokad tid. Man kan boka en tid genom att ringa FPA:s telefontjänst. Servicestället i Vasa finns på adressen Storalånggatan 28-30.
Servicestället har tidigare varit öppet måndag till onsdag kl. 12–15.
FPA testar nyä öppettider i Vasa 1.2–30.9.2025. Vi meddelar om öppettiderna ändras efter det.
De flesta FPA-ärenden kan skötas per telefon och på nätet
Det går att sköta nästan alla FPA-ärenden på nätet eller per telefon. I e-tjänsten MittFPA kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. Man kan också se i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och kontrollera vilka dagar förmånen betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I telefontjänsten ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. FPA:s telefontjänst är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan också lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt.
Kontakter
Johanna WentinChef för servicecentretFPA
Tel:040 159 6101johanna.wentin@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum