Ikävä Lidlin vegehyllyä? Näin vegehyllyn tuotteet löytää nykyisin
Lidl purki tammikuussa myymälöistään vegehyllyt ja sijoitti tuotteet muille hyllyille, jotta useampi asiakas kohtaisi kasvipohjaisia tuotteita kauppareissullaan ja innostuisi kokeilemaan niitä. Muutosta pidettiin tervetulleena, jotta vegetuotteet eivät olisi eristettynä muista tuotteista. Osalle asiakkaista kuitenkin vegehylly oli mieluisa, sillä siitä löysi helposti omat lempituotteet. Vegehyllyjen ikävöijille on nyt hyviä uutisia: entisen vegehyllyn tuotteilla on vihreät hintakyltit, joten ne tunnistaa helposti jo kauempaa.

Lidlin teettämän tutkimuksen mukaan 29 prosenttia kuluttajista aikoo lisätä kasviproteiinien syöntiä tänä vuonna. Heistä 87 prosenttia syö tällä hetkellä lihaa arjessaan. Vegehyllyn purkamisella halutaan helpottaa etenkin näiden asiakkaiden valintoja kauppareissulla.
Vegehyllyjen purku myymälöistä herätti huomiota, ovathan vegehyllyt olleet olennainen osa Lidlin kylmähyllystöä. Muutosta on pidetty tervetulleena – miksi vegaaniset tuotteet pitäisi erotella muista tuotteista?
– Vegetuotteisiin liittyy vieläkin kahtiajakautumista ja myös ennakkoluuloja. Me emme halua korostaa tätä kahtiajakoa, vaan arkipäiväistää kasvipohjaisia tuotteita. Kasvipohjaiset tuotteet ovat aivan tavallisia tuotteita, osa ei vain välttämättä ole tottunut käyttämään niitä arjessaan. Kasvipohjaiset tuotteet eivät kuulu vain vegaani- tai kasvisruokavalioon, vaan jokaiseen ruokavalioon. Haluamme kannustaa myös uusia asiakasryhmiä kasvipohjaisten tuotteiden pariin. Vegehyllyn herkästi vanhasta tottumuksesta ohittaa, mutta kun kasvispyörykät löytyvät tuttujen lihapyöryköiden vierestä, on ne helppo napata ostoskoriin kauppareissun yhteydessä, kertoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Tuotesijoittelun muutos on otettu hyvin vastaan. Osa on kuitenkin kaivannut vegehyllyjä. Vegehyllyt olivat pidettyjä etenkin niiden keskuudessa, jotka käyttävät arjessaan paljon kasvipohjaisia tuotteita, ja heidän oli helppo löytää tuotteet tutusta paikasta. Näitä asiakkaita ajatellen ovat aiemmin vegehyllyllä olleet tuotteet saaneet uudet, vihreät hintakyltit.
– Iloisia uutisia! Vegehyllystä tuotteet poimimaan tottunut asiakas bongaa uusien kylttien avulla tuotteet jo kaukaa. Vanha tuttu tofu löytyy helposti uudesta hyllypaikasta vihreän kyltin avulla. Nyt tuotteet ovat kaikille hyvin tarjolla: sekä uudet että vanhat asiakkaat löytävät ne helposti, Kvissberg iloitsee.
Lidl toimii kasvipohjaisten tuotteiden eteen – myynti kasvoi 30 prosenttia
Uudet kansalliset ravitsemussuositukset suosittelevat pääosin kasvipohjaista ruokavaliota. Tähän myös Lidl kannustaa. Lidlin tavoitteena on muun muassa tuplata kasviproteiinien osuus myynnistä 10 prosentista 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Lidl on tehnyt aktiivisesti toimia kasvipohjaisten tuotteiden myynnin kasvattamiseksi. Huhtikuussa kaikkien Vemondo-tuotteiden hintoja laskettiin. Lidl on pitänyt kasvipohjaisia tuotteita aktiivisesti esillä markkinoinnissaan ja tarjonnut Lidl Plus -etuohjelmassa hyviä tarjouksia tuotteisiin. Toimet ovat tuottaneet tulosta: vuonna 2024 kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden kappalemyynti kasvoi noin 30 prosenttia verrattuna vuoteen 2023. Vegehyllyjen purku liittyy tavoitteeseen lisätä kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostospaikka - näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi12.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote
Lidlin joulukysely paljastaa, että lahjoja ostetaan eniten päivittäistavarakaupasta ja tyypillisesti lahjoihin käytetään yhteensä 150 euroa. Vaikka moni toivoo pukinkonttiin elämyksiä, lahjakortteja ja rahaa, todellisuudessa käytännöllisyys ja hintatietoisuus ohjaavat lahjaostoksia. Ostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa tuomaan luksusta arkeen sekä kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet.
Lidl laajentaa outlet-verkostoaan: Varkaus saa oman outlet-myymälän11.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Lidl avaa torstaina 11.12. Varkauteen erillisen outlet-myymälän, jossa myydään käyttötavaroiden loppueriä hyvillä alennuksilla. Uusi outlet sijaitsee Varkauden Lidl-myymälän yhteydessä, vanhan Alkon tiloissa. Lidlin outletteja on Suomessa jo yhteensä 18 kappaletta.
Myllymäen Lidlin pulloautomaatti ahmii kassillisen pulloja ja tölkkejä hetkessä9.12.2025 08:52:42 EET | Tiedote
Lappeenrannan Myllymäen Lidlissä on otettu käyttöön uusi pullonpalautusautomaatti, johon pullot ja tölkit voi kaataa suoraan kassista käsiä likaamatta. Uusi automaatti tekee pullonpalautuksesta moninkerroin nopeampaa, siistimpää ja helpompaa. Automaattiin voi kaataa kaikki palautusautomaattiin kelpaavat pakkaukset eli tölkit, kierrätysmuovipullot ja lasipullot.
Lidlin Parkside-tuotemerkillä uusi aluevaltaus: ”premium”-mallistossa työkalut vaativille nikkaroijille8.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote
Lidlin suosittu Parkside-brändi tarjoaa työkaluja joka kodin nikkarointeihin. Nyt Lidl tuo myyntiin Parkside Performance -sarjan, joka tarjoaa edistyneemmille harrastajille ja pieniin ammattitöihin suunniteltuja työkoneita hiiliharjattomilla moottoreilla ja viiden vuoden takuulla. Sarja sisältää suosituimpia sähkötyökaluja erittäin edulliseen hintaan. Kaikki tuotteet tulevat myyntiin eräluontoisesti torstaina 11. joulukuuta kaikkiin käyttötavaroita myyviin Lidleihin.
Ovensa sulkenut Lidlerie kerää ylistystä – tämä oli suosituin menu2.12.2025 13:53:12 EET | Tiedote
Lidlin ja Henri Alénin perustama ravintola Lidlerie on sulkenut ovensa. Viiden päivän ajan ravintola Finnjävelin tiloissa toiminut pop up -ravintola keräsi valtavasti huomiota ja kiittävää palautetta niin asiakkailta kuin julkisessa keskustelussa. Kolme eri illallismenua olivat melko tasaisen suosittuja, mutta hienoiseksi ykköseksi nousi kotimaan raaka-aineita ylistävä Pohjolan makuja -menu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

