Kantakaupungin raitiotien ajojännite yhdenmukaistetaan pikaratikan kanssa
Kaupunkiliikenne Oy tulee nostamaan kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasavirrasta (VDC) 750 VDC:hen tänä vuonna. Muutos yhdenmukaistaa koko raitiotien sähkönjakeluverkon.

Uudet raitiotiet, kuten Kruunusiltojen raitiotie, rakennetaan korkeampaan 750 VDC-jännitetasoon. Myös pikaratikkalinja 15 on käyttänyt alusta lähtien korkeampaa jännitettä. Kantakaupungin raitiotien ajojännite nostetaan vastaamaan pikaraitioteiden jännitettä, jotta sähkönjakeluverkosta saadaan yhtenäinen.
Jännitteen nosto vaatii muutostöitä
Kaupunkiliikenne on testannut etukäteen korotetun jännitteen vaikutuksia koeajoilla. Talven ja kevään aikana tehdään valmistelevia töitä, jotka eivät vaikuta raitioliikenteeseen eivätkä näy matkustajille.
Nivelraitiovaunujen komponentteihin on jo tehty muutoksia. Uudempiin Artic-raitiovaunuihin muutokset tehdään myöhemmin ohjelmistopäivityksellä. Pikaratikkalinjan 15 käyttämiin raitiovaunuihin ei tarvitse tehdä muutoksia, koska niitä liikennöidään jo korkeammalla jännitteellä.
Raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmiin tehtävät muutokset vaativat kuitenkin raitiolinjojen lyhyen liikennöintikatkon elokuussa. Tarkemmasta ajankohdasta ja poikkeuksista tiedotetaan lisää, kun katkon ajankohta ja suunnitelma ovat vahvistuneet.
Ravintolaratikka SpåraKoff jatkaa liikenteessä
Säännöllisen matkustajaliikenteen lisäksi kantakaupungin raitiotieverkolla on kulkenut vanhanmallisia raitiovaunuja, joiden liikennöinti korkeammalla jännitteellä edellyttää isompia muutostöitä, kuten vaunun sähköjärjestelmän osittaista uusimista. SpåraKoffin punaiseen raitiovaunuun tullaan tekemään tarvittavat muutostyöt syksyllä 2025. Juomatalo Sinebrychoff maksaa vuonna 1959 valmistuneen raitiovaunun muutostöistä aiheutuvat kustannukset.
Helsingin katukuvassa vuodesta 1995 liikennöinyttä SpåraKoffia operoivat yhdessä Kaupunkiliikenne Oy, Sinebrychoff ja HOK-Elanto.
SpåraKoff liikennöi normaalisti elokuun 2025 liikennöintikatkoon asti ja palaa takaisin liikenteeseen sen jälkeen, kun muutostyöt vaunuun on tehty. Tällä hetkellä raitiovaunu on tilauskäytössä, ja kesällä se alkaa kulkea jälleen tuttuun tapaan reittiajoa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti NousiainenKaupunkiliikenne Oy, omaisuudenhallintayksikön johtaja
Puh:040 579 6074antti.nousiainen@kaupunkliikenne.fiMe Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.
Vuosaaren metrohaaran liikennöintikatko alkaa maanantaina 5.5. - valmistelevia töitä tehdään jo29.4.2025 14:18:31 EEST | Tiedote
Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen vuoksi. Metro ei kulje tuolloin Rastilan eikä Vuosaaren metroasemille. Metrohaaralla tehdään liikennekatkon aikana mahdollisimman paljon myös muita kunnostusta vaativia töitä.
Itäkeskuksen metroasema kunnostetaan25.4.2025 17:41:31 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Itäkeskuksen metroaseman vuosien 2025-2026 aikana. Liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman 25.4.2025. Samalla toteutetaan myös aseman liukuportaiden uusiminen ja bussiterminaalin kunnostustoimenpiteet.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt etenevät – Länsipäädyn hissi otetaan käyttöön 17.4.15.4.2025 15:29:38 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Ensimmäiset työt ovat valmistumassa: läntisen sisäänkäynnin hissi Hertan päädyssä on kunnostettu ja se otetaan käyttöön torstaina 17.4.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme