SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Marttojen ja S-ryhmän Ässäkokki-kursseilta kotitaloustaitoja ja ruokailoa lapsille

Jaa

S-ryhmä ja Martat järjestävät tänä vuonna jälleen noin 100 suosittua Ässäkokki-kurssia eri puolilla Suomea, Halikosta Kolariin. Ruokakurssit antavat paitsi tärkeää ruokakasvatusta, ne ehkäisevät myös lasten ja nuorten yksinäisyyttä. Kursseilla keskitytään taloudelliseen, terveelliseen, maistuvaan ja mukavaan kotikokkailuun koululaisille sopivalla tavalla. Marttojen ja S-ryhmän yhteistä Ässäkokki-toimintaa on järjestetty jo vuodesta 2017 alkaen.

Vuoden ensimmäiset kurssit järjestetään koulujen talviloma-aikaan, ja ne tarjoavat lapsille mielekästä toimintaa vapaapäiville.
Vuoden ensimmäiset kurssit järjestetään koulujen talviloma-aikaan, ja ne tarjoavat lapsille mielekästä toimintaa vapaapäiville. SOK

Vuonna 2024 ruokakursseja järjestettiin yli 100 eri puolilla Suomea, ja niille pääsi osallistumaan lähes tuhat lasta, joista valtaosa oli ensikertalaisia. Tänä vuonna kursseja järjestetään jälleen reilut 100. Ensimmäiset kurssit järjestetään koulujen talviloma-aikaan tarjoten lapsille mielekästä toimintaa vapaapäiville. Talvilomalla kursseja pidetään esimerkiksi Hämeen, Savon sekä Kaakkois- ja Lounais-Suomen alueilla.

”Maksuttomat ruokakurssit lapsille ovat etenkin tässä hetkessä ainutlaatuisia ja tämän tyyppiselle toiminnalle on perheissä tarvetta. On upeaa, että meillä on mahdollisuus tarjota lapsille pääsy keittiöön kokemaan ruokailoa ja oppimaan kotitaloustaitoja yhdessä. Tiedämme, että perheiden sosioekonomisella taustalla on merkitys lasten ravitsemukseen ja ruokakasvatukseen, joten kaikille avoin kurssitoiminta on tärkeää. Myös järjestöjen tiukassa taloudellisessa tilanteessa S-ryhmän tuki toiminnalle on entistä arvokkaampaa”, kertoo pääsihteeri Marianne Heikkilä Marttaliitosta.

”Ässäkokki-toiminta on meille yksi tapa edistää lasten ruokakasvatusta ja osallisuuden kokemusta. Olemme sitoutuneet edistämään itselle ja ilmastolle fiksua ruokavaliota. Haluamme myös madaltaa kynnystä ruokakursseille pääsemiseksi ja tarjota niitä osuuskauppojen kanssa eri alueilla. Kurssit ovat todella toivottuja”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmästä.

S-ryhmän vastuullisuusohjelman tavoitteena on kasvispohjaisten ruokien määrän nostamisen 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta vuoteen 2030 mennessä.

Resepteissä kannustetaan lisäämään reilusti satokauden kasviksia

S-ryhmän ja Marttaliiton järjestämillä kursseilla kiinnitetään lisäksi erityistä huomiota siihen, että lapset nauttivat ruoanvalmistuksesta ja saavat onnistumisen kokemuksia – näin syntyy ruokailoa.

Ässäkokki-resepteihin on haluttu tuoda reilusti kauden kasviksia, palkokasveja ja kalaa sekä vähemmän kovaa rasvaa, sokeria ja punaista lihaa – maukkautta ja herkullisuutta unohtamatta. 

Kurssit tarjoavat lapsille mahdollisuuden tehdä ja oppia itse, ja tukevat kotien ja perheiden ruokakasvatusta. Lapset pääsevät tutustumaan myös perheelle uusiin raaka-aineisiin. Esimerkiksi tuore kala tai jotkut kasvikset ovat raaka-aineita, joihin moni lapsi tutustuu ensimmäistä kertaa kurssilla.

Suosittujen Ässäkokki-kurssien lisäksi reseptit ovat vapaasti hyödynnettävissä vaikkapa kotikokkailuun Yhteishyvän verkkosivuilla yhteishyva.fi/assakokki. Reseptit ovat S-kokeilukeittiön kotitalousopettajien käsialaa ja Martat ovat osallistuneet reseptien suunnitteluun.

Ilmoittautuminen Ässäkokki-kursseille tapahtuu Marttojen tapahtumakalenterin kautta: martat.fi/assakokit

Lisätietoja:

Marjo Rantapusa, johtava asiantuntija, ruoka- ja ravitsemus, Marttaliitto, marjo.rantapusa(at)martat.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

HD-siirtymä ajoi suomalaiset televisiokaupoille – Prismassa tuotteiden myynti jopa kuusinkertaistunut18.3.2025 08:12:00 EET | Tiedote

Suomen televisiokanavat siirtyvät tänä vuonna teräväpiirto- eli HD-lähetyksiin. Ylen lähetykset siirtyvät teräväpiirtoaikaan maaliskuun lopussa ja kaupalliset kanavat kesäkuun lopussa. Tulevan siirtymän vaikutukset näkyvät jo televisiomyynneissä, sillä muutos edellyttää television uusimista, jos nykyisellä televisiolla ei pysty katselemaan HD-lähetyksiä. Prisman myyntidata kertoo kaupan käyvän nyt ennätyslukemissa televisioiden ja digiboksien myynnin moninkertaistuttua.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye