Oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa – Tukea tulee saada mahdollisimman varhain ja omassa ryhmässä
Opetushallitus on päivittänyt esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet oppimisen tuen uudistetun lainsäädännön mukaiseksi. Jatkossa lapsi tai oppilas saa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa omassa opetusryhmässään ja ensisijaisesti ryhmämuotoisena. Lakimuutokset astuvat voimaan 1.8.2025.
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistuksen tavoitteena on tukea lapsia ja oppilaita varhaisessa vaiheessa ja vahvistaa inklusiivisia toimintatapoja koulutuksessa. Lakimuutokset astuvat pääosin voimaan 1.8.2025.
Opetushallitus on päivittänyt esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet uuden lainsäädännön mukaiseksi. Päivitetyt perusteiden luvut julkaistaan erillisenä määräyksenä, joka kumoaa vuoden 2014 opetussuunnitelmien perusteisiin sisältyvät vastaavat luvut.
Opetuksen järjestäjät tekevät täydennykset paikallisiin opetussuunnitelmiinsa kevään 2025 aikana.
Tuen painopiste ennaltaehkäisevään suuntaan
Oppimisen tuen uudistus vahvistaa lapsen ja oppilaan oikeutta saada varhaista, omassa ryhmässä toteutettavaa tukea, kuten yleistä tukiopetusta, erityisopettajan antamaa opetusta tai opetuskielen tukiopetusta.
Jos ryhmässä toteutettava tuki ei riitä, tuen tarpeessa olevat lapset ja oppilaat voivat saada myös henkilökohtaista tukea, kuten säännöllistä erityisopettajan antamaa opetusta pienryhmässä tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta erityisluokassa.
Lapsen etu on ensisijainen periaate, kun tukea ja sen järjestämistä suunnitellaan. Oppimisen tuen uudistuksella halutaan tarjota entistä joustavampi tukijärjestelmä, joka paremmin vastaa lasten ja oppilaiden moninaisiin tarpeisiin.
– Uudistuksessa olennaisinta on, että opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tuen muodot suunnitellaan sellaisiksi, että ne tukevat kunkin ryhmän oppimisen edellytyksiä. Tämä muuttaa tuen painopistettä ennaltaehkäisevään suuntaan, johtaja Jarkko Niiranen kertoo.
Uudistus lisää velvoitetta suunnitella ja toteuttaa opetusta ryhmän tarpeiden mukaan. Tuen keinoja voivat olla esimerkiksi opetuksen eriyttäminen, samanaikais- ja yhteisopetuksen lisääminen ja oppimisympäristön esteettömyyden ja saavutettavuuden parantaminen.
Eriyttäminen tarkoittaa opetuksen mukauttamista oppilaan tarpeisiin opetusjärjestelyjen, oppimisympäristön, opetusmenetelmien, materiaalien tai arvioinnin avulla. Samanaikais- ja yhteisopetus puolestaan tarkoittaa kahden opettajan, kuten luokan- ja erityisopettajan, yhdessä opettamista.
Opettajien yhteistyö korostuu ja käsitteistö uudistuu
Esi- ja perusopetuksen tuen uudistukseen liittyvät opetussuunnitelmapäivitykset tuovat muutoksia opettajan käytännön työhön. Uudistus vähentää erillisiä tuen tarpeen arviointiin ja tuen toteuttamisen suunnitteluun liittyvien asiakirjojen määrää. Samalla uudistus selkeyttää tuen tarpeen arvioinnin, suunnittelun ja päätöksenteon kokonaisuutta. Toisaalta uudistus lisää opettajan vastuuta toteuttaa tukea ryhmän tarpeiden mukaisesti.
Oppimisen edistymisen ja hyvinvoinnin seuranta tulee entistä näkyvämmäksi opettajan työssä, sillä opettajan tulee suunnitella opetusjärjestelyt ryhmän tarpeiden mukaan ja tehdä tarvittaessa muutoksia oppimisen tueksi. Opettajien yhteistyö korostuu aiempaa enemmän tuen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Myös oppimisen tuen prosessit ja käsitteistö uudistuvat. Jatkossa esi- ja perusopetuksessa ei enää käytetä perinteisiä tuen tasoja, kuten yleistä, tehostettua ja erityistä tukea, vaan tuki perustuu konkreettisiin pedagogisiin ratkaisuihin ja tukimuotoihin ryhmän ja lasten tarpeiden mukaisesti.
Tarvittaessa yksilöllisiä tukitoimia järjestetään sekä esi- että perusopetuksessa. Uudistus ei muuta sitä, että opetusryhmät tulee muodostaa siten, että esi- ja perusopetukselle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Uudistus koskee kaikkia tuen tarpeessa olevia lapsia ja oppilaita sekä esi- ja perusopetuksen järjestäjiä. Aiemmasta poiketen myös yksityiset opetuksen järjestäjät noudattavat yhdenmukaisia tuen järjestämisen periaatteita kunnallisten opetuksen järjestäjien tavoin.
– Johtamisella on uudistuksessa iso merkitys. Tuen järjestelmää ja inklusiivista toimintakulttuuria tulee johtaa aktiivisesti jokaisessa esiopetuspaikassa ja koulussa, Jarkko Niiranen muistuttaa opetuksen järjestäjiä.
Opetushallitus tukee toimeenpanoa
Opetushallitus on järjestänyt opetussuunnitelmien päivityksen yhteydessä kuulemisia eri tahoille, kuten lapsille, huoltajille ja opettajille sekä lausuntokierroksen, jolloin kaikki halukkaat saivat antaa palautetta opetussuunnitelmaluonnoksista.
Opetushallitus tukee paikallisia opetuksen järjestäjiä uudistuksen toimeenpanossa järjestämällä koulutusta koko vuoden ajan sekä valmistelemalla tukimateriaaleja verkkosivuille oph.fi. Seuraamme oppimisen tuen muutoksen vaikutuksia, ja vaikutukset arvioidaan myöhemmin opetus- ja kulttuuriministeriössä.
Oppimisen tuki uudistuu myös toisella asteella
Oppimisen tuki uudistuu myös toisen asteen koulutuksessa: lukioissa 1.8.2025 ja ammatillisessa koulutuksessa 1.8.2026.
Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmanperusteista annamme määräyksen maaliskuussa.
Ammatillisen koulutuksen kohdalla ei tule muutoksia tutkintojen perusteisiin, mutta toimeenpanon tuki koulutuksen järjestäjille on jo aloitettu.
Oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa
- Keskiössä oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen.
- Ryhmässä toteutettava tuki ensisijainen tukimuoto: tukea useammalle ja ennaltaehkäisevästi omassa ryhmässä, oman opettajan opetuksessa.
- Opetussuunnitelmassa kuvattu ja paikallisesti toteutettava opettajien ja muun opetus- ja kasvatushenkilöstön yhteistyö vahvistaa tuen suunnittelua ja toteutumista.
- Päätöksenteko vahvistaa lasten ja oppilaiden oikeusturvaa ja tekee annettavat tukitoimet paremmin näkyväksi huoltajille.
- Kaikille opetussuunnitelman tavoitteista tai sisällöistä poikkeamisille tulee olla suunnitelma sekä päätös.
- Tavoitteena varmistaa, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus osallistua opetukseen ja suorittaa perusopetuksen koko oppimäärä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Opetusneuvos Kati Kaplin-Sainio, kati.kaplin-sainio@oph.fi, p. 029 5331 258 (esiopetus)
Opetusneuvos Riia Palmqvist, riia.palmqvist@oph.fi, p. 029 5331 668 (perusopetus)
Opetusneuvos Jukka Vetoniemi, jukka.vetoniemi@oph.fi, p. 0295 331 720 (perusopetus)
Linkit
- Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014), voimaan 1.8.2025 (ePerusteet)
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014), voimaan 1.8.2025 (ePerusteet)
- Uutinen 13.2.2025: Oppimisen tuki uudistuu: Päivitetyt esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet on julkaistu (Opetushallitus)
- Oppimisen tuen uudistus (Opetushallitus)
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuki (Opetus- ja kulttuuriministeriö)
Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15.
- puh. 0295 331 703 media@oph.fi
- Opetushallituksen verkkopalvelu: Medialle
- Tietosuojaseloste
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
72 320 fick studieplats i den gemensamma ansökan till utbildning efter grundläggande utbildning12.6.2025 10:05:00 EEST | Pressmeddelande
Antagningarna i den gemensamma ansökan till utbildningar efter grundläggande utbildning har nu genomförts: 72 320 sökande fick studieplats. Det fanns sammanlagt 81 620 sökande, varav 89 % kunde godkännas.
72 320 sai opiskelupaikan perusopetuksen jälkeisen koulutuksen yhteishaussa12.6.2025 10:05:00 EEST | Tiedote
Perusopetuksen jälkeisen koulutuksen yhteishaun opiskelijavalinnat on tehty: opiskelupaikan sai 72 320 hakijaa. Hakijoita oli kaikkiaan 81 620, joista hyväksytyksi tuli 89 %.
8 650 hakijaa sai opiskelupaikan korkeakoulujen vieraskielisistä koulutuksista ja Taideyliopistosta30.5.2025 09:42:51 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen kevään ensimmäisessä yhteishaussa oli 26 100 hakijaa, joista opiskelupaikan sai 33 %. Haettavana olivat korkeakoulujen syksyllä alkavat vieraskieliset koulutuksen ja Taideyliopiston koulutusohjelmat. Opiskelupaikoista oli nyt vähemmän kilpailua, sillä hakijoiden määrä puolittui viimevuotisesta. Erityisesti kansainvälisten hakijoiden määrä väheni käyttöön otetun hakemusmaksun takia.
8 650 sökande fick en studieplats vid högskolornas utbildningar på främmande språk och vid Konstuniversitetet30.5.2025 09:41:50 EEST | Pressmeddelande
I vårens första gemensamma ansökan till högskolorna deltog 26 100 sökande, varav 33 procent fick en studieplats. Högskolornas utbildningar på främmande språk som inleds på hösten och Konstuniversitetets utbildningsprogram kunde sökas i denna omgång. Konkurrensen om studieplatserna var nu mindre, eftersom antalet sökande halverades jämfört med fjolåret. Särskilt antalet internationella sökande minskade på grund av att en ansökningsavgift tagits i bruk.
Ungefär 63 000 unga går ut grundskolan i vår27.5.2025 11:45:00 EEST | Pressmeddelande
Cirka 63 000 elever i årskurs 9 slutför sin grundläggande utbildning vid läsårets slut. Drygt 25 000 nya studenter utexamineras. Det slutliga antalet utexaminerade inom yrkesutbildningen står klart i början av juli.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme