Hoitopuhelut ovat nyt maksullisia – näin se vaikuttaa sinuun
Oma Hämeen hoitopuhelut ovat nyt maksullisia ja vastaavat vastaanottokäyntiä. Asiakasmaksu kerryttää maksukattoa, joka suojaa suurilta terveydenhuoltokuluilta. Hoitopuhelu on maksuton, jos se liittyy lakisääteisesti maksuttomiin tutkimuksiin tai hoitoihin. Lisätietoja verkkosivuilta.

Oma Hämeen hoitopuhelut ovat nyt maksullisia. Tämä tarkoittaa, että jos terveyteesi liittyvä asia voidaan hoitaa puhelimitse ja puhelu korvaa fyysisen vastaanottokäynnin, peritään siitä asiakasmaksu.
Perusterveydenhuollossa lääkärinkäynnin maksun voi periä kolmelta kerralta kalenterivuodessa. Se sisältää fyysiset vastaanottokäynnit, hoitopuhelut ja mahdolliset muut etäasioinnit.
Erikoissairaanhoidossa hoitopuhelu maksaa saman verran kuin poliklinikkakäynti.
Mikä on hoitopuhelu?
Hoitopuhelu vastaa vastaanottokäyntiä ja sisältää terveydenhuollon ammattilaisen kanssa käytävän keskustelun esimerkiksi:
- Oireista ja voinnista
- Hoidon toteutumisesta ja jatkohoidosta
- Tarvittavista tai tehdyistä tutkimuksista
- Lääkityksistä ja hoitosuunnitelmasta
Koska hoitopuhelu vastaa sisällöltään vastaanottokäyntiä, siitä peritään maksu aivan kuten fyysisestä käynnistä.
Hoitopuhelun asiakasmaksu ja maksukatto
Hoitopuhelu kerryttää maksukattoa, eli jos olet maksanut asiakasmaksuja tietyn summan verran vuoden aikana, voit saada vapautuksen lopuista maksuista. Maksukatto suojaa sinua suurilta terveydenhuoltokuluilta.
Hoitopuhelun asiakasmaksu veloitetaan joko lähettämällä lasku kotiin tai e-laskuna, jos se on valittu käyttöön.
Milloin hoitopuhelu on maksuton?
Hoitopuhelu on maksuton, jos se liittyy lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyihin tutkimuksiin tai hoitoihin. Tarkempia tietoja maksuttomista tilanteista löydät verkkosivuiltamme.
Muistathan, että hoitopuhelu on osa laadukasta hoitoa ja helpottaa asiointiasi ilman, että sinun tarvitsee lähteä paikan päälle vastaanotolle.
Oma Häme perii asiakasmaksuja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaissa (734/1992) ja asetuksessa (912/1992) määritellyin perustein. Maksuttomat palvelut on säädetty erikseen laissa.
Lue lisää: Oma Hämeen asiakasmaksuihin tulee muutoksia 1.1.2025 alkaen - Oma Häme
Yhteyshenkilöt
Kati GustafssonAsiakasmaksupäällikkö
kati.gustafsson@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Ilveskodissa alkaa laaja remontti – tilat uudistetaan ikäihmisten ja vammaispalveluiden käyttöön27.3.2025 15:56:42 EET | Tiedote
Hämeenlinnassa toimiva ikäihmisten ympärivuorokautinen palveluasumisen yksikkö Ilveskoti remontoidaan vuoden 2025 aikana. Jatkossa Ilveskodissa toimii sekä ikäihmisten palveluita että vammaispalveluita.
Kanta-Hämeen keskussairaala laajentaa itseilmoittautumista yhdeksälle uudelle poliklinikalle tehokkuuden parantamiseksi27.3.2025 10:28:41 EET | Tiedote
Kanta-Hämeen keskussairaala on ottanut käyttöön itseilmoittautumisen laajennuksen yhdeksällä uudella poliklinikalla tehostaakseen asiakaskokemusta ja hoitoprosesseja. Muutos tukee siirtymää Assi-sairaalaan vuonna 2026, jossa ilmoittautumista kehitetään edelleen. Järjestelmä helpottaa asiakkaiden liikkumista ja vähentää odotusaikoja.
Henkilöstön saatavuus on merkittävästi parantunut Oma Hämeessä – alijäämä jäi tilinpäätöksessä odotettua pienemmäksi27.3.2025 09:05:00 EET | Tiedote
Aluehallitus käsittelee maanantaina vuoden 2024 tilinpäätöstä, joka kertoo myös selkeästi parantuneesta taloustilanteesta.
Oma Häme edistää ICF-mallin mukaista kirjaamista laajalla rintamalla26.3.2025 13:06:51 EET | Tiedote
Oma Häme on hyvinvointialueiden edelläkävijä kansainvälisten ICF-kirjausten edistämisessä. Hyvinvointialueella kehitetään mobiilityökalua, joka helpottaa ICF-kirjaamisten tekemistä ja asiakastyötä.
Kanta-Hämeen hyvinvointialue aloittaa Virtuaalikirjuri-pilottiprojektin Riihimäellä25.3.2025 16:33:41 EET | Tiedote
Kanta-Hämeen hyvinvointialue lanseeraa Virtuaalikirjurin, innovatiivisen työkalun terveydenhuollon ammattilaisille, joka muuntaa puhetta tekstiksi ja vähentää manuaalista kirjaamistyötä. Pilottiprojekti käynnistyy Riihimäen terveyskeskuksessa. Tavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta ja tehokkuutta sekä mahdollinen laajennus tulevaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme