Liikennerahoituksen tulee pohjautua todelliseen tietoon
Pirkanmaan liitto vaatii, että liikennesuoritteen roolia ja kasvunäkymiä on painotettava nykyistä enemmän, kun väylien rahoitusta kohdennetaan kansallisesti. Erityisesti Tampere–Kangasala–Orivesi-yhteysväli (Vt 9) on turvallisuudeltaan puutteellinen ja suorastaan vaarallinen. Maakunnan merkittävin huolenaihe on viimein saatava kuntoon.
Pirkanmaa on koko valtakunnan tie- ja rataliikenteen solmukohta.
– Jo pitkään aluepoliittiset seikat ovat ajaneet asiantuntijanäkemysten ja tietopohjaisen päätöksenteon edelle liikennerahoitusta jaettaessa. Se on erityisen haitallista Pirkanmaalle, koska Suomen nykyisen tie- ja rataverkon ruuhkaisimmat osuudet ovat juuri Pirkanmaalla, sanoo Pirkanmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman.
Valtatie 9 on oleellinen osa valtakunnallista liikennejärjestelmää, ja sillä on keskeinen rooli niin pitkän matkan henkilöliikenteelle ja joukkoliikenteelle kuin teollisuuden kuljetuksille ja elinkeinoelämällekin. Valtatie 9 Tampereelta Oriveden suuntaan on koko maan ruuhkaisin kaksikaistatie. Toisella sijalla perässä seuraa valtatie 12 Tampereelta Kangasalan suuntaan. Näiden molempien liikennemäärä ylittää paikoin 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
– Vt 9 on turvallisuudeltaan puutteellinen, suorastaan vaarallinen. Tampere–Kangasala–Orivesi-yhteysväli on ysitien ruuhkainen pullonkaula. Liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on kriittinen, ja kolarit eivät ole harvinaisia. Yhteysvälillä on valtakunnallisesti eniten turvallisuuspuutteita, eikä väli edes täytä pääteille asetettuja vaatimuksia. Tieosuudella liikenteen kasvuennuste on kova, ja raskaan liikenteen osuus poikkeuksellisen suuri. Valtatie 9 on viimein laitettava kuntoon, Vikman vaatii.
Pirkanmaan tie- ja rataverkko on koko maan tasolla alikehitetyin, kun katsotaan liikennemääriä ja kasvuennusteita. Vikmanin mukaan 2000-luvun ajan liikennerahoitusta on liian usein ohjattu aluepoliittisin perustein sen sijaan, että katsottaisiin aitoa tarvetta eli liikennemääriä ja kasvuennusteita.
– Päärata on Suomen kiistaton valtasuoni. Erityisesti Helsinki–Tampere-välillä radan kunnostamisen tärkeys korostuu. Pääradan Helsinki–Tampere-osuuden kapasiteetti on jo nyt lopussa. Kehittämistarvetta on Tampereelta pohjoiseenkin: Tampere–Seinäjoki-väli on matkustajamääriltään maan liikennöidyin yksiraiteinen rataosuus, muistuttaa Vikman.
Kehittämistarvetta on lentoliikenteenkin saavuttavuudessa. Tampere–Pirkkalan lentokenttä on lentojen kokonaismäärässä maan toiseksi vilkkaimmin operoitu, ja sillä on vahva kansallinen merkitys myös sotilaskenttänä ja Helsinki–Vantaan varakenttänä.
– Kentän ja sen toiminnan kehittämiseen on investoitava jatkossakin. Seudun elinkeinoelämän ja kilpailukyvyn kannalta nopeat yhteydet Euroopan kentille ovat elintärkeät, sanoo Vikman.
Maakuntahallitus antoi lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2026–2037 sekä viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (200/2005) mukaisesta ympäristöselostuksesta (SOVA-laki).
Pirkanmaan liiton maakuntahallituksen lausunto liitteenä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman, puh. 040 5683 777
Liikennesuunnittelija Juho Vehviläinen, puh. 044 422 2017, juho.vehvilainen@pirkanmaa.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Ysi on ykkönen – Suomen ruuhkaisin väylähanke valtatie 9 on pantava liikkeelle nyt!19.8.2025 12:52:22 EEST | Tiedote
Yhdeksän Pirkanmaan kehittäjäorganisaatiota vetoaa hallitukseen: valtatie 9:n Alasjärvi–Käpykangas-välin parantaminen on Väyläviraston ykkösprioriteetin kiireellinen kärkihanke Suomen poikittaisliikenteessä. Päätös sen rahoittamisesta on tehtävä nyt syyskuun budjettiriihessä – pelkät lupaukset eivät enää riitä.
Pirkanmaan liitto katsoo, että alueidenkäyttölain uudistus heikentäisi huomattavasti suunnittelun sujuvuutta11.8.2025 16:39:02 EEST | Tiedote
Pirkanmaan liitto esittää vakavan huolensa siitä, että alueidenkäyttölain uudistamista koskeva säädöskokonaisuus perusteluineen synnyttäisi suunnittelujärjestelmän, joka poikkeaisi nykyisestä hallitsemattoman paljon. Tällä tulisi toteutuessaan olemaan vaikeasti arvioitavia tai osin arvaamattomia seurauksia. Pirkanmaan liiton maakuntahallitus antoi lausuntonsa alueidenkäyttölain uudistuksesta.
Päärataryhmä uudistui – ensi vuonna tulossa päärata-aiheinen tapahtuma7.8.2025 10:01:28 EEST | Blogi
Pääradan ympärillä riittää nyt näkyvyyttä: kehittämisselvityksiä, raideleveysasiaa ja pian myös strategiaa ja seminaaria. Päärataryhmä on laaja-alainen pääradan ja sen jatkoyhteyksien kehittämistä edistävä yhteisö, joka keskittyy kansalliseen ja EU-tason vaikuttamis- ja edunvalvontatyöhön.
Kuntien edustajainkokous valitsi Pirkanmaan liiton maakuntavaltuuston jäsenet27.6.2025 10:03:04 EEST | Tiedote
Pirkanmaan kuntien edustajainkokous kokoontui perjantaina etäyhteyksin sinetöimään maakuntavaltuuston valinnan toimikaudeksi 2025–2029. Pirkanmaan liiton maakuntavaltuustoon valittiin yhteensä 63 jäsentä ja kullekin henkilökohtainen varajäsen.
Pirkanmaan kunnille luvassa tukea kiertotaloussiirtymään16.6.2025 10:14:52 EEST | Tiedote
Pirkanmaan liitto mukaan kiertotalouden green deal –sitoumukseen. Kiertotalous ei ole enää vain ympäristöteko – se on myös kilpailukykyä, huoltovarmuutta ja säästöjä. Pirkanmaan liitto on tehnyt alueellisen kiertotalouden green deal -kattositoumuksen edistääkseen kestävää ja resurssiviisasta tulevaisuutta. Sitoumus tukee kuntia konkreettisissa toimenpiteissä ja avaa uusia mahdollisuuksia kiertotalouden ratkaisujen kehittämiseen ja pilotointiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme