Skadorna på Rävsundsbron framskrider, tills vidare dock inget behov av ytterligare begränsningar
Rävsundsbron är i mycket dåligt skick och skadorna på konstruktionerna framskrider hela tiden. Det finns i synnerhet rostskador överallt på bron och de ökar hela tiden. Hittills har skadornas framskridande inte försämrat brons bärighet, men situationen övervakas hela tiden. För närvarande finns det inget behov av ytterligare trafikbegränsningar. Det är oerhört viktigt att följa de nuvarande begränsningarna för att bron ska hålla tills den nya bron blir färdig.
På bron görs flera gånger om året en inspektion som utförs av en sakkunnig inom stålkonstruktioner. Vid inspektionerna utreds bl.a. hur rostbildningen framskrider och om det eventuellt finns sprickor i svetssömmarna. Ett separat underhållsprogram har utarbetats för bron och i enlighet med det utförs årliga underhållsåtgärder. Brons stålkonstruktioner hålls rena genom tvätt, vilket gör att de rostar långsammare. På bron finns också monitoreringsutrustning som vid vissa punkter automatiskt mäter belastningen och böjningen av brons stålkonstruktion. Informationen som sensorerna ger om brons skick kontrolleras varje dag. Man kontrollerar särskilt om brons beteende förändras avsevärt. Sådant är till exempel en stor rörelse eller förskjutning eller stålspänningar som är större än väntat. Överlag är en irreversibel rörelse en varningssignal.
Brons stålkonstruktioner inspekterades senast i januari. I synnerhet rostbildningen på bron framskrider hela tiden. Vid inspektionen observerades inga nya skador, utan de gamla skadorna har framskridit. Hittills har skadorna inte försämrat brons bärighet, men situationen övervakas hela tiden. För närvarande finns det inget behov av ytterligare trafikbegränsningar.
Efterlevnaden av trafikbegränsningarna på Rävsundsbron har åter förslappats
Underlåtenheten att iaktta begränsningarna för den tunga trafiken har igen ökat. Det har observerats att tunga fordon inte alltid kör till långtradarfilen. Dessa situationer kan alltid leda till att tunga fordon möts på bron och varje möte orsakar en stor belastning på bron. För att brons skick inte ska försämras ytterligare är det mycket viktigt att tunga fordon följer de fastställda trafikbegränsningarna. Om brons skick försämras ytterligare måste ytterligare begränsningar införas på bron. Sådana skulle oundvikligen medföra betydande olägenheter och merkostnader för tunga transporter och för näringslivet.
Vid underlåtenheten att iaktta begränsningarna är det oftast fråga om att man inte håller tillräckligt avstånd till det fordon som kör framför på bron. Tunga fordon ska hålla minst 60 meters avstånd till framförvarande fordon på bron. Att två tunga fordon kör efter varandra på bron utan tillräckligt avstånd orsakar nästan lika stor belastning på bron som då två tunga fordon möts på bron. Därför är det också ytterst viktigt att iaktta ett avstånd på minst 60 meter för att trygga brons skick.
Polisen har också ökat övervakningen av trafikarrangemangen på Rävsundsbron.
Det är tryggt att trafikera bron och brons skick övervakas kontinuerligt. Nästa mer omfattande inspektion av stålkonstruktionen görs enligt den preliminära tidtabellen under våren. Det är ännu lång tid kvar tills den nya bron blir färdig i slutet av 2025. Genom samarbete och ansvar från den tunga trafikens förare tryggas trafikeringen av bron tills den nya bron blir färdig.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020600
Nyckelord
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa2.5.2025 14:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2025 päällystystyökausi alkaa ensimmäisten kohteiden osalta ensi viikolla (vk 19). Töitä tehdään neljässä urakassa, ja kevään aikana on määrä kilpailuttaa vielä yksi urakka. Lisäksi toteutetaan pieniä päällystyskohteita ja erilaisia paikkaustöitä erillisen maanteiden paikkausurakan toimesta.
Haalin sillan uusiminen jatkuu Varsinais-Suomessa Salossa maantiellä 2407 (Raatalantie)2.5.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus jatkaa Salossa maantiellä 2407 (Raatalantie) viime vuonna keskeytyneitä Haalin sillan uusimistöitä ensi viikolla (viikko 19). Uusi silta rakennetaan vanhan sillan paikalle. Rakennustöiden ajaksi liikenne ohjataan sillan viereen rakennetulle varasillalle. Rakennustyöt kestävät lokakuuhun 2025 asti.
FlagshipSEVEN Oy:n e-metanolin tuotantolaitoksen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville (Naantali, Varsinais-Suomi)29.4.2025 09:27:05 EEST | Tiedote
FlagshipSEVEN Oy suunnittelee e-metanolin tuotantolaitoksen rakentamista Naantalin kaupungin alueelle.
Varsinais-Suomen lähitulevaisuuden näkymät ovat haastavat mutta varovaisen toiveikkaat29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen lähitulevaisuuden näkymät ovat monella tapaa haastavat, mutta ilmassa on myös varovaista toiveikkuutta. Työttömyyden kasvutahti maakunnassa on hurjaa samalla, kun työvoiman kysyntä on vaatimatonta. Toimialoista tällä hetkellä pärjäävät meriteollisuus, lääketeollisuus sekä ICT-ala. SOTE- ja kaupanalan tilanteet näyttäytyvät melko haastavina, mutta rakennusteollisuudessa on odotettavissa jo lievää piristymistä tämän vuoden aikana. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
De unga jordbrukarna på Poukari gård tror på den inhemska matproduktionens framtid28.4.2025 12:35:28 EEST | Pressmeddelande
Tre ungdomar köpte en bondgård i Salo och lever nu sitt drömliv längs Halikko å med 120 nötkreatur, kalvar, tre hundar och ett par katter. Det här är precis vad vi vill göra!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum