Suomi ja onnellisuus: seitsemän vuotta kärjessä – jatkuuko menestys?
Suomi on valittu maailman onnellisimmaksi maaksi jo seitsemän kertaa peräkkäin YK:n World Happiness -raportissa. Seuraava raportti julkistetaan 20.3., ja odotukset ovat korkealla. Valitaanko Suomi kahdeksannen kerran peräkkäin maailman onnellisimmaksi maaksi?

Suomen onnellisuus on ollut jo vuosia kansainvälisen median kiinnostuksen kohteena. Suomi on saanut tuhansia mainintoja medioissa ympäri maailmaa, aina The New York Timesista ja BBC:stä Forbesiin. Laaja medianäkyvyys on vakiinnuttanut onnellisuuden yhdeksi Suomen erottuvuustekijäksi muista Pohjoismaista.
– Onnellisuus on kilpailuetu esimerkiksi matkailijoiden, investointien ja kansainvälisten osaajien houkuttelussa. Suomalaisten mutkaton luontosuhde, työn ja elämän tasapaino, turvallinen yhteiskunta ja toimivat julkiset palvelut tekevät Suomesta houkuttelevan kohteen. Suomi on vakiinnuttanut paikkansa onnellisuuden kärkimaana, ja onnellisuusnarratiivi on keskeinen osa kaupallista maakuvatyötä, kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez Business Finlandista kertoo.
Onnellisuus matkailun vetovoimatekijänä
Kansainvälistä matkailua edistävä Visit Finland on hyödyntänyt onnellisuutta useiden vuosien ajan matkailumarkkinoinnissa, tehden siitä olennaisen osan Suomen matkailubrändiä. Onnellisuus on ollut teemana maailmanlaajuisissa kampanjoissa kuten ”Rent a Finn”, "Masterclass of Happiness" ja "Helsinki Happiness Hacks".
– Kaikkien kampanjoiden ytimenä on ollut tutustuttaa matkailijoita suomalaiseen elämäntapaan ja nostaa matkailullisten myyntivalttiemme tunnettuutta. Meille arkiset asiat kuten luonto, sauna, lähiruoka ja design ovat niitä asioita, joita kansainväliset matkailijat haluavat tulla Suomeen kokemaan, Jimenez jatkaa.
Aikooko Visit Finland jatkaa matkailumarkkinointia onnellisuusteeman parissa, vaikka Suomea ei valittaisi maailman onnellisimmaksi maaksi kahdeksatta kertaa?
– Maakuvatyön rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja aiomme jatkaa onnellisuusteeman parissa joka tapauksessa. Olemme lunastaneet paikkamme yhtenä onnellisimmista maista pitkän voittoputkemme ansiosta. Suomi tunnetaan maailmalla onnellisuuden ja hyvinvoinnin mallimaana, ja tämän imagon parissa jatkamme työtä johdonmukaisesti, Jimenez lisää.
Yhteyshenkilöt
Heli JimenezSenior Director, MarketingBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 50 594 3832heli.jimenez@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Näistä Euroopan maista Suomeen tullaan harvimmin yöpymään2.5.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin? Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä.
Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.
Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.
Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin24.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.
Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston24.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme