Lidl Suomi

Lidl hinnoitteli ostoskassit uusiksi – saadaanko tällä muovikassien kulutus laskuun?

Jaa

Suomalaiset käyttävät muovikasseja 60 prosenttia enemmän, kuin EU-direktiivin tavoitteena on vuoden 2025 loppuun mennessä. Laskua käytössä ei viime vuosina juuri ole tapahtunut. Lidl pyrkii ohjaamaan kulutusta muovikasseista muihin vaihtoehtoihin hinnoittelun avulla: muovikassin hinta nousee 39 senttiin ja muiden kassien hintoja on puolestaan laskettu.

Muovikassien käyttö pitäisi saada rajuun laskuun vuoden 2025 loppuun mennessä. Suomi on kaukana EU:n laajuisesta tavoitteesta käyttää muovikasseja alle 40 kappaletta kansalaista kohden vuosittain. Suomalaiset käyttävät yli 60 muovikassia vuosittain.*

Nyt Lidl haluaa ravistella arkisia ostotottumuksia ja tekee poikkeavan hintamuutoksen: muovikassin hinta nostetaan 30 sentistä 39 senttiin. Uusi hinta on voimassa 7.3. alkaen. Kestokassin hinta on hiljattain laskettu 1,99 eurosta 1,49 euroon ja paperikassin hinta 29 sentistä 25 senttiin. Hinnanmuutosten tavoitteena on hillitä muovikassien kulutusta ja ohjata yhä useampi kuluttaja valitsemaan muovikassin tilalle joku muu vaihtoehto.

– Ei ole meille lainkaan tyypillistä nostaa arkisen tuotteen hintaa näin rajusti, mutta nyt haluamme saada muutoksen ostokäyttäytymiseen ja ohjata kuluttajia käyttämään muovikassin sijaan jo omistamaansa kassia. On mielenkiintoista nähdä, minkälainen muutos hinnoittelulla voidaan saada aikaan, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Muovikassi ostetaan tottumuksesta ja se onkin kätevä monessa tilanteessa. Ongelmalliseksi sen tekee kertakäyttöisyys.

– Haluamme jatkossakin tarjota asiakkaillemme monipuolisen valikoiman erilaisia kantovälineitä eri tilanteisiin. Muovikassi on joissain tilanteissa paras ratkaisu ja moneen kertaan käytettynä oikein hyvä tuote, Heinrichs jatkaa.  

Muovikassien vähentäminen vaatii asennemuutosta ja muistuttelua – ja roskapusseja rullassa

Hintamuutosten lisäksi myymälöissä tehdään toimia, joilla ohjataan kuluttajia muihin vaihtoehtoihin. Paperikassit on sijoitettu myös pikakassoille ja myymälöihin lisätään muistutuksia käyttää omaa kassia. 

– Muovikassien käytön vähentäminen vaatii ensin muutosta ajattelussa. Paras kassi ostosten kantamiseen on jo omistamasi kassi, laukku tai reppu, joka on mukana kauppareissulla. Lisäämme oviin, sisääntuloon ja kassoille muistutuksen käyttää omaa kassia. Asiakas saa jo ennen myymälään tuloa muistutuksen, ja ehtii vielä esimerkiksi hakea kestokassin autosta. Tavoitteena on, että aktiivisten muistutusten avulla ajatus omasta kassista jää myös alitajuntaan, ja seuraavalla kauppareissulla muistuisi automaattisesti ottaa oma kassi mukaan. Muutos ei yleensä tapahdu yhdessä yössä ja toivomme, että hinnanmuutoksemme vauhdittavat tätä muutosta, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.

Lidlin muovikassi on 80-prosenttisesti kierrätysmuovia. Miksi Lidl haluaa ohjata kuluttajia tämän sijaan muihin vaihtoehtoihin? Suomalaisten helmasynti on ostaa uusi muovipussi jokaisella kauppareissulla ja käyttää se sitten roskapussina.

– Kierrätysmuovista valmistettu muovikassi ei ole mikään pahis. Muovikassi kuitenkin pitää käyttää monta kertaa ennen kierrätykseen laittamista. Lisäksi yksittäin myytävä muovikassi on kallis roskapussi: moni ei tiedä, että yksittäin myytävässä muovikassissa on viisi kertaa enemmän muovia kuin rullassa myytävässä muovikassissa. Muovikasseja myös valitettavasti ajautuu luontoon, jossa muovi on pahisten pahis: muovi säilyy luonnossa jopa satoja vuosia, kertoo Puurula.

Muovikassisopimus

Vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja tulisi kuluttaa vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Tavoite perustuu EU-direktiiviin, jolla halutaan vähentää muoviroskan määrää.

*PTY 2024Oma kassi kauas kantaa: tavoitteena muovikassien kulutuksen pysyvä vähentäminen - Päivittäistavarakauppa ry

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.

Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote

Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.

Kesä ja uudet ravitsemussuositukset: Lidl tuo kasvipohjaista grillattavaa grillikansalle23.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Lidl tuo kesäksi runsaasti erilaisia kasvipohjaisia grillituotteita. Lidlistä löytyy kolmea eri vegaanista hampurilaispihviä, pippuripihviä, grillikasviksia ja hyllyiltä löytyy myös viime kesältä tutut grillitofut ja hittituote vege-ribsit. Loppuvuodesta 2024 julkaistiin uudet ravitsemussuositukset, joissa suositellaan pääasiassa kasvipohjaista ruokavaliota. Lidl haluaa kannustaa kuluttajia kohti kasvipohjaista ruokavaliota, ja yhtiöllä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 2030 mennessä sekä lisätä kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä 20 prosentilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye