Finlayson on Suomen vastuullisin sisustusbrändi Sustainable Brand Index™ 2025 -tutkimuksessa
Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus, Sustainable Brand Index™, on jälleen kartoittanut kuluttajien näkemyksiä yritysten vastuullisuudesta eri toimialoilla. Vuoden 2025 tulokset vahvistavat, että suomalaiset pitävät Finlaysonia vastuullisuuden suunnannäyttäjänä – brändi nousi Furniture & Decoration -kategoriassa Suomen ykköseksi.

Finlayson vahvisti asemaansa vastuullisuuden edelläkävijänä myös kokonaisrankingeissa, nousten vaikuttavasti sijalle 25 kaikkien 248 arvioidun brändin joukossa. Edellisvuoden sijoitukseen nähden tämä merkitsee merkittävää harppausta ylöspäin – viime vuonna Finlayson oli sijalla 39, joten nousua kertyi peräti 14 pykälää.
“Vastuullisuus ei ole meille pelkkä markkinointipuhe, vaan se on ollut osa Finlaysonin DNA:ta jo yli 200 vuotta. Yrityksenä meillä on vastuu tehdä enemmän kuin minimi – ei riitä, että seuraamme muiden asettamia standardeja, vaan haluamme myös haastaa niitä. Tämä tunnustus osoittaa, että kuluttajat arvostavat rehellisyyttä ja tekoja sanahelinän sijaan. Olemme pitkään tehneet töitä vastuullisuuden eteen, mutta työ ei lopu koskaan. Meidän tehtävämme on tehdä vastuullisista valinnoista helpompia ja tuoda esiin myös niitä hankalia kysymyksiä, joita muut eivät välttämättä uskalla käsitellä", Finlaysonin liiketoimintajohtaja Jukka Kurttila sanoo.
Vastuullisuus vaatii tekoja – ei vain puheita
Vuonna 2024 Finlayson otti rohkeasti vastuullisuuden roolia useilla merkittävillä teoilla. Palkkakuoppakampanjassa nostettiin esiin reilun palkkauksen keskeinen merkitys, ja lokakuussa valokeilaan nousivat Reilun kaupan tuotteet, jotka edustavat yrityksen sitoutumista eettisiin valintoihin. Kierrätyskampanjassa vanhat lakanat ja farkut saivat uuden elämän, ja samalla Riistokampanja ravisteli tekstiiliteollisuuden eettisiä ongelmia, tuoden esiin muun muassa paljon huomiota herättäneen Riisto-pussilakanasetin. Lisäksi Finlayson järjesti tarvikekeräyksen Ukrainan tueksi, osoittaen solidaarisuutta ja yhteiskuntavastuuta.
Vastuullisuustyö jatkuu myös tänä vuonna. Helmikuussa Finlayson käynnisti kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on kieltää ultrapikamuodin ja kertakäyttöisen krääsätavaran mainonta Suomessa. Kansalaisaloite vaatii eduskuntaa ryhtymään toimiin, jotta kaikki markkinoilla toimivat yritykset noudattaisivat samoja sääntöjä. Tällä hetkellä kiinalaiset verkkokaupat, kuten Temu ja Shein, hyödyntävät sääntelyn puutteita ja vääristävät kilpailua.
"Vastuullisuus ei ole staattinen tila, vaan jatkuvaa työtä ja rehellistä itsetutkiskelua. Me Finlaysonilla emme usko täydellisyyteen – uskomme kehitykseen. Siksi emme vain kerro onnistumisistamme, vaan myös siitä, missä meillä on vielä parannettavaa. Vastuullisuudessa tärkeintä on läpinäkyvyys, ei virheettömyyden illuusio. Jokainen valmistettu tuote kuormittaa ympäristöä, ja siksi meidän tehtävämme on etsiä parempia ratkaisuja päivä päivältä. Ja tämä on lupauksemme kuluttajille - tuomme rohkeasti esiin yhteiskunnallisesti tärkeitä puheenaiheita ja otamme rohkeasti kantaa vastuullisuuden puolesta”, Kurttila summaa.
Taustatietoa tutkimuksesta:
- Toimialan kilpailijat: Finlaysonin lisäksi huonekalu- ja sisustusalan brändien kategoriassa arvioitiin muun muassa Arabia, Artek, Hackman ja Iittala. Viime vuonna Iittala sijoittui ensimmäiseksi tässä kategoriassa.
- Kokonaisranking: Finlayson sijoittui sijalle 25, Iittala sijalle 26, Pentik sijalle 28, Artek sijalle 46 ja Arabia sijalle 48.
- Historiallinen menestys: Vuosina 2018–2025 Finlayson on ollut toimialansa ykkönen joka vuosi lukuun ottamatta vuotta 2024, jolloin se sijoittui kolmanneksi. Vuosina 2015–2017 Finlayson oli myös ykkönen, kun toimiala oli nimeltään "Furniture & Decoration".
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nea MertsalmiHead of Marketing
Puh:+358 50 323 9411nea.mertsalmi@mannagroup.fiKuvat
Liitteet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Bucket Agency
Käyttämätön elektroniikka muuttuu maksuvälineeksi Finlaysonin verkkokaupassa7.7.2025 11:12:25 EEST | Tiedote
Lähes jokaisessa EU:n kotitaloudessa on käyttämätöntä elektroniikkaa arviolta 3000 euron edestä. Vain noin 15 % kuluttajaelektroniikasta kierrätetään oikein useimpien laitteiden jäädessä pölyttymään ihmisten pöytälaatikoihin. Tähän on nyt löytynyt ratkaisu, kun käyttämättömästä elektroniikasta tulee maksuväline Finlaysonin verkkokaupassa helsinkiläisen, kansainvälisesti kasvavan Fixablyn kehittämän uuden maksutavan ja Postin kiertotalousratkaisun avulla. Vastaavaa järjestelmää ei ole vielä muualla käytössä, mutta tavoitteena on, että maksutapa otetaan tämän vuoden aikana käyttöön lukuisissa eri maissa.
Finlaysonin AW25-mallisto nostaa kysymyksen: Annetaanko kaikkien kukkien kukkia?24.6.2025 08:43:47 EEST | Tiedote
Uudet ja yllättävät kohtaamiset pitävät maailman liikkeessä. Kun uskallamme kurkistaa omien näkemystemme ulkopuolelle, kuunnella toisiamme ja kohdata erilaisuutta avoimin mielin, syntyy jotakin kauniimpaa ja vahvempaa.
Oatlyn uutuus iKaffe Popcorn vie nostalgiamatkalle12.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Oatlyn maustetut kaurajuomat tekevät kasvipohjaisista kahvihetkistä enemmän kuin pelkän tauon – ne tekevät niistä elämyksiä. Nyt lanseerataan uutuus, joka saa hymyn huulille: Oatly iKaffe Popcorn vie makumatkalle elokuvateatterin penkkiin, karamellipoppareiden tuoksuun ja nostalgisiin fiiliksiin. Saatavilla vain rajoitetun ajan.
Bottega Gold – saavutettavaa luksusta samppanjan haastajalta8.4.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Proseccon suosio jatkaa kasvuaan. Se on vakiinnuttanut asemansa niin tärkeiden hetkien maljajuomana kuin arjen ylellisenä nautintona. Yksi maailman tunnetuimmista proseccoista, Bottega Gold, yhdistää italialaisen viininvalmistuksen perinteet, käsityöläisyyden ja erinomaisen hinta-laatusuhteen. Tämä maailmanlaajuinen menestystuote on täydellinen valinta juhliin tai lahjaksi.
RFSU:n kondomitutkimus paljastaa: Suomalaiset ovat Pohjoismaiden parhaita käyttämään kondomia ja kysymään suostumusta seksiin21.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomalaiset eivät turhia kainostele – meillä suostumus kysytään suoraan ja selkeästi. Tämä näkyy myös RFSU:n vuosittain toteuttamassa, tuoreessa Kondomittari-tutkimuksessa*, joka kartoittaa pohjoismaalaisten seksitottumuksia ja asenteita kondomin käyttöön. Tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät suostumuksen varmistamiseen suoraa kysymystä useammin kuin muut pohjoismaalaiset. Lisäksi nuoret näkevät kondomin osana suostumuksen ilmaisemista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme