Ajoterveys tärkeämpi kuin ajokortti
Ajoterveys on noussut yhdeksi keskeisimmistä liikenneturvallisuuden kysymyksistä. Suomessa toimii kolme liikennelääketieteen poliklinikkaa (Tyks, KYS, OYS), joiden tehtävänä on tutkia kuljettajien ajoterveyttä ja edistää liikenneturvallisuutta. Yksi näistä on vuonna 2015 perustettu Ajopoli, joka toimii Turussa Tyksin yhteydessä Neurokeskuksessa 2025 lähtien.

Ajopolilla arvioidaan erityisesti ammattikuljettajien, iäkkäiden kuljettajien sekä nuorten logistiikka-alan opiskelijoiden ajokykyä, kun on tarvetta vaativaan arvioon. Keskuksessa on laaja asiantuntijaverkosto, johon kuuluu muun muassa silmätautien, neurologian, kardiologian, keuhkosairauksien, psykiatrian ja geriatrian osaajia. Ajopolin vastuujohtaja, apulaisylilääkäri Marja Huuskonen korostaa, että ajoterveysarviointi kannattaisi tehdä ennakoivasti, jo ennen kuin vakavia terveysongelmia ilmenee.
Ajoterveys on jokaisen vastuulla
Tieliikennelaki edellyttää, että jokainen ajokortin haltija arvioi itse ajokuntoaan ennen ajamaan lähtiessä.
– Ajoterveyttä tulisi tarkastella positiivisesta näkökulmasta: miten jokainen voi itse edistää omaa turvallista ajamista terveenä. Hoitamattomat sairaudet, kuten diabetes ja korkea verenpaine, voivat johtaa akuutissa sairauskohtauksessa merkittäviin elämänmuutoksiin, Marja Huuskonen muistuttaa.
Työterveyslääkäreitä koulutetaan nykyisin ajoterveyden arviointiin, sillä moni ammattikuljettaja käy tarkastuksissa ensisijaisesti työterveyshuollossa. Huuskonen uskoo, että tulevaisuudessa liikennelääkärit löytyvätkin juuri työterveyshuollosta, kun ammattiliikenteen terveystarkastuksia kehitetään ja ajokorttiuusinnat siirtyvät työterveyshuoltoon terveyshuoltolain muuttuessa.
Nuorten liikennekuolemia voidaan ehkäistä
Varsinais-Suomessa nuorten liikennekuolemat ovat huolestuttavalla tasolla kasvamassa. Ajoterveyden edistämiseksi nuorten parissa tulisi lisätä tietoisuutta riskitekijöistä ja panostaa liikennekasvatukseen. Huuskonen peräänkuuluttaa myös lainsäädännöllisiä toimia, jotka kannustaisivat nuoria vastuullisempaan liikennekäyttäytymiseen.
– Tällä hetkellä monet nuoret voivat hankkia ajokortin ilman laajempaa lääkärinlausuntoa, vaikka tutkimusten mukaan 10–15 prosentilla nuorista on esimerkiksi ADHD, joka voi vaikuttaa ajokykyyn impulsiivisessa muodossa. Ajoterveys tulisi ottaa aktiivisesti puheeksi nuorten vastaanotoilla, jotta mahdollisiin asenteellisiin riskitekijöihin voidaan puuttua ajoissa, Huuskonen korostaa.
Terveydenhuollolla merkittävä rooli ajoterveyden edistämisessä
Terveydenhuollon ammattilaisia kannustetaan ottamaan ajoterveys puheeksi kaikkien potilaiden kanssa. Hyvässä ajoterveydenhoidossa huomioidaan muun muassa samoja riskitekijöitä kuin muutenkin: unen laatu ja määrä, verenpaine, verensokeri, kolesteroliarvot, liikunnan määrä, painon hallinta, sosiaalinen toimintakykyisyys ja päihteiden käyttö sekä tupakointi tai nikotiinin käyttö. Näihin seikkoihin vaikuttamalla voidaan parantaa kuljettajien ajoterveyttä ja työkykyä, ja pidentää ajokortillisia vuosia.
Ajoterveys kytkeytyy moniin tekijöihin, ja sen merkitys liikenneturvallisuudelle on kiistaton.
– Panostamalla ennaltaehkäisyyn ja terveydenhuollon aktiiviseen rooliin voidaan vähentää ajokykyyn liittyviä riskejä ja pelastaa ihmishenkiä, Marja Huuskonen sanoo.
Tyksin Ajopoli – 10 vuotta ajoterveyden edistämistä
Ajopoli sai alkunsa vuonna 2013, kun Turussa järjestetyillä lääketieteen päivillä heräsi ajatus liikennelääketieteen keskuksen perustamisesta. Keskuksen tehtävänä olisi arvioida monimutkaisempia ja vaativampia ajoterveyteen liittyviä tapauksia, kuten ammattikuljettajien paluuta työhönsä sairauden jälkeen.
– Suomen liikennelääketieteen yhdistys oli ajanut ideaa jo vuodesta 1976 lähtien. Naapurimaassa Ruotsissa vastaavanlaiset palvelut kehittyivät jo 1990-luvun lopulla, ja siellä ammattikuljettajien ja muidenkin ajoterveysarvioinnit keskitettiin erikoistuneisiin keskuksiin, kertoo Marja Huuskonen. Ilmoitusvelvollisuus lääkäreillä on ollut vuodesta 2004 lähtien ja hoitajilla oikeus ilmoittaa 2018 lähtien, joka on myös vähentänyt liikenneonnettomuuksia monisairaiden kohdalla.
Lääketieteen päivien 2013 jälkeen liikenneneurologi Mikael Ojala esitti Tyksille ehdotuksen keskuksen perustamisesta. Myöhemmin tämä keskus sai nimekseen Ajopoli. Huuskonen sai silloiselta esihenkilöltään Ilkka Kantolalta tehtäväksi selvittää hankkeen toteutettavuutta vuoden 2014 aikana. Vuoden selvitystyön ja suunnittelun tuloksena Ajopoli perustettiin tammikuussa 2015 medisiiniselle tulosalueelle.
– Työmme merkityksen tuo se, että meillä on mukana kaikki tarvittavat erikoisalat ja muut ammattilaiset. Suurin osa, noin 90 prosenttia, alkuperäisestä tiimistä on edelleen mukana toiminnassa kymmenen vuotta myöhemmin. Erityisen tärkeitä ovat myös muut sidosryhmät kuten liikenneopettajat, poliisin lupahallinto ja Traficom, joiden kanssa tavoitellaan yhdessä nollavisiota Suomessa, eli kukaan ei kuolisi liikenteessä ja olisi turvallista kaikille, Huuskonen toteaa.
Lisätietoa: apulaisylilääkäri Marja Huuskonen maanantaina 17.3.2025. (Lomalla 18–24.3.2025, sinä aikana voi laittaa sähköpostia marja-liisa.huuskonen@tyks.fi).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marja HuuskonenApulaisylilääkäriVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 388 6380marja-liisa.huuskonen@varha.fiKuvat

Varsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhan aluehallituksen 15.12.2025 kokouksen tarkastamaton pöytäkirja15.12.2025 14:58:46 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) tänään kokoontuneen aluehallituksen kokouksen tarkastamaton pöytäkirja julkaistaan tämän tiedotteen liitteenä.
Räddningsverket fattar beslut utifrån en bedömning av nätverket av avtalsbrandkårer - sju avtal med avtalsbrandkårer sägs upp15.12.2025 14:30:04 EET | Pressmeddelande
Räddningsverket i Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har fortsatt med den helhetsbedömning av nätet av avtalsbrandkårer som inleddes i slutet av 2025. I ett tidigare meddelande som publicerades 14.11.2025 redogjordes det för en granskning av verksamhetsförutsättningarna i högst 13 avtalsbrandkårer, filialstationer eller halvordinarie brandkårer.
Pelastuslaitos tekee päätöksiä sopimuspalokuntaverkoston arvioinnin perusteella – seitsemän sopimuspalokuntasopimusta irtisanotaan15.12.2025 14:30:04 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) pelastuslaitos on jatkanut loppuvuonna 2025 käynnistettyä sopimuspalokuntaverkoston kokonaisarviota. Aiemmassa 14.11.2025 julkaistussa tiedotteessa kerrottiin enintään 13 sopimuspalokunnan, sivuaseman tai puolivakinaisen palokunnan toimintaedellytysten tarkastelusta.
Användningen av önsketaxitjänsten följs upp – ett beslut om tjänstens omfattning ska fattas i juni 202615.12.2025 11:07:33 EET | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde, Varha, kartlade i november genom en enkät om kundernas erfarenheter av det på sommaren 2025 lanserade pilotförsöket med önsketaxi. Samtidigt har Egentliga Finlands välfärdsområde, Varha, följt upp förändringar i användningen av tjänsten. Pilotförsöket kommer att fortsätta ända fram till slutet av juni 2026, då ett beslut om önsketaxins omfattning ska fattas.
Toivetaksipalvelun käyttöä seurataan - laajuudesta päätetään kesäkuussa 202615.12.2025 11:07:33 EET | Tiedote
Varha kartoitti marraskuussa asiakaskyselyllä kesällä 2025 käynnistyneen toivetaksipilotin kokemuksia. Samalla Varha on seurannut palvelun käytössä tapahtuneita muutoksia. Pilottia jatketaan vielä kesäkuun 2026 loppuun, jolloin päätös toivetaksin laajuudesta tehdään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
