Rahoituksen pitää turvata tulevaisuutta, ei tilastoja
Opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Se voi pahimmillaan johtaa ammatilliseen osaamattomuuteen. Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi.

Korkeakoulut ovat jatkuvien muutosten alla. Ammattikorkeakoulujen tulee sopeuttaa toimintaansa ja yliopistojen tulee kasvattaa tutkintojen määrää, sekä parantaa koulutustasoa. Miten leikkaukset sekä tutkintojen määrän kasvu parantaa koulutustasoamme, mikäli korkeakoulujen tutkintojen laatua ei voida taata?
Tälläkin hetkellä opettajankoulutusta tarjoavat korkeakoulut leikkaavat jatkuvasti opetushenkilöstöstä sekä opetustiloista. Vaarana on korkeakouluille kalliiksi tulevasta opettajankoulutuksesta leikkaaminen. Opetukseen soveltuvien tilojen tai riittävän koulutetun henkilökunnan puute voi johtaa pahimmillaan ammatilliseen osaamattomuuteen.
Opettajankoulutuksen täytyy tuottaa osaavia, motivoituneita ja työelämässä kestäviä ammattilaisia, ei vain tutkintoja tilastojen täytteeksi. Opiskelijoilla tulee olla tarpeeksi aikaa opiskella, ja heillä on oikeus saada opiskelujen tueksi osaavaa henkilökuntaa.
Vaarana on, että perusteelliselle oppimiselle ei jää tarvittavaa aikaa, eivätkä korkeakoulut halua kalliiden läsnäoloa vaativien kurssien kertaamista. Jos opiskelija ei valmistu tavoiteajassa rahoitusmallin mukaisesti, korkeakoululle ei makseta yhtä suurta summaa valmistuneesta opiskelijasta.
Opettajaksi opiskelevat tarvitsevat sekä syvällistä teoriatietoa että käytännön taitoja pohjaksi asiantuntijuudelleen. Lähiopetusta, opetusharjoitteluja ja henkilökohtaista ohjausta ei voi korvata pintapuolisilla suorituksilla. Opinnot vaativat aikaa ja riittäviä resursseja, jotta käytännön osaaminen, reflektointi ja opettajaidentiteetti kehittyvät monimuotoista työympäristöä varten.
Riittävällä rahoituksella varmistetaan opettajaopiskelijoille mahdollisuudet useampaan ammattipätevyyteen. Opettajiksi valmistuvat tarvitsevat taitoja opettaa useita aineita, jotta heidän työelämävalmiutensa ja uramahdollisuutensa paranevat. Pätevä opettaja on työelämässä jaksavampi ja pysyvämpi.
Opettajankoulutus on avain koko yhteiskunnan tulevaisuuteen. Opettajat eivät ole vain numeroita rahoitusraporteissa. He muovaavat tulevaisuuden osaajia ja kantavat yhteiskunnan perustaa. Korkeakoulujen rahoitusmallien täytyy tukea tätä päämäärää, ei heikentää sitä. Laadukas koulutus, joka turvaa opettajien osaamisen ja hyvinvoinnin, on välttämättömyys yhteiskunnan ja koulutuksen tulevaisuudelle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mira Laurinanttipuheenjohtaja
Puh:050 499 8901mira.laurinantti@sool.fiRiku Orastoiminnanjohtaja
Puh:020 748 9752riku.oras@sool.fiLinkit
Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on valtakunnallinen kaikkien opettajaksi opiskelevien edunvalvoja ja palvelujärjestö, johon kuuluu yli 6 000 eri alojen opettajaksi opiskelevaa. Liitto edistää ja valvoo jäsentensä etuja erityisesti koulutus-, sosiaali- ja nuorisopoliittisissa kysymyksissä sekä parantaa opettajaksi opiskelevien opiskeluedellytyksiä vaikuttamalla opettajankoulutuksen kehittämiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry
Vapaasti valittavien opintojen tarjonnan kaventaminen kaventaa myös opettajuutta23.9.2025 09:28:02 EEST | Tiedote
Opettajan työ on monimuotoista, ja se vaatii luovuutta, soveltamiskykyä ja jatkuvaa uusien näkökulmien etsimistä. SOOL peräänkuuluttaa korkeakoulujen tehtävää turvata ja mahdollistaa monipuoliset vapaasti valittavien opintojen kokonaisuudet.
Koulutusleikkaukset ovat investointi osaamattomuuteen5.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
SOOL vaatii, että hallitus arvioi uudelleen aiemmin tekemänsä korkeakoulutuksen rahoituspäätökset ja varmistaa, että koulutuksen ja tutkimuksen laatu sekä saavutettavuus turvataan. Mikäli nyt opettajankoulutuksen aloittaviin opiskelijoihin kohdentuu koulutuksen rahoituksen leikkauksia, tulee se näkymään tulevaisuudessa koko yhteiskunnan osaamistason laskuna.
Opettajan ei kuulu olla täydellinen, vaan näyttää miten ollaan ihminen28.8.2025 12:05:03 EEST | Tiedote
SOOL on valinnut Vuoden harjoittelunohjaajaksi 2025 Oulussa Laanilan koulussa ja lukiossa musiikinopettajana toimivan Marja Romppaisen. Valinta tehtiin SOOLin jäsenistöltä tulleiden esitysten perusteella.
Kaikille lapsille oikeus laadukkaaseen ja tasa-arvoiseen koulu-uinnin opetukseen21.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Koulujen uimaopetus on monelle oppilaalle ainoa väylä uimataidon oppimiseen. Laadukas uimaopetus edellyttää osaavaa henkilöstöä, riittäviä resursseja ja säännöllistä toiminnan reflektointia.
Konkreettisia toimia lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi4.6.2025 11:02:15 EEST | Tiedote
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen on yhteiskunnallisesti välttämätöntä ja myös taloudellisesti kannattavaa. SOOL ja sosiaalialan opiskelijoiden TaSO vaativat lisää rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaan työhön koulussa ja muissa nuorten elämään vaikuttavissa palveluissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme