Sairaala- ja lääkäripalveluista sekä lastensuojelusta eniten yhteydenottoja sosiaali- ja potilasasiavastaaville – hyvinvointialueen asiakastyytyväisyys edelleen hyvällä tasolla
Pirkanmaan hyvinvointialueen potilasasiavastaaviin otettiin viime vuonna yhteyttä 3266 asiassa ja sosiaaliasiavastaaviin 979 asiassa. Koko hyvinvointialueen asiakas- ja hoitokäyntien määrään suhteutettuina yhteydenottojen määrä on kohtuullinen, ja hyvinvointialueen asiakkaiden tyytyväisyys on pysynyt edelleen hyvällä tasolla. Vuonna 2024 asiakastyytyväisyyden NPS-mittauksen arvo oli 75,8 ja mittausta on vuoden aikana laajennettu uusiin yksiköihin, selviää maanantaina 17.3. asiakkuus- ja laatujaoston käsittelemistä asioista.

Eniten potilasasiavastaavaan otettiin viime vuonna yhteyttä sairaalapalvelujen erikoissairaanhoidon toimialueiden hoidosta ja avopalvelujen lääkäri- ja hoitajapalveluista. Sairaaloiden erikoisaloista eniten yhteydenottoja tuli aistien, neurologian ja tuki- ja liikuntaelinsairauksien toimialueesta (289) sekä psykiatriasta (255). Avopalvelujen lääkäri- ja hoitajapalveluja koski yhteensä 569 yhteydenottoa. Useimmiten aiheena oli hoidon toteuttaminen tai epäily potilasvahingosta. Yksityisten palveluntuottajien palvelut olivat aiheena 127 yhteydenotossa.
Sosiaaliasiavastaaviin otettiin eniten yhteyttä lastensuojelun asioissa, yhteensä 212 kertaa. Ikäihmisten palveluja koski 112 ja vammaispalveluja 103 yhteydenottoa. Sosiaaliasiavastaavat keskustelivat asiakkaiden kanssa lisäksi päätöksistä ja sopimuksista, maksuasioista ja vahingonkorvauksista sekä jonotus- ja käsittelyajoista. Sosiaaliasiavastaavat neuvoivat paljon myös asioissa, jotka eivät varsinaisesti kuulu hyvinvointialueen järjestämisvastuulle.
Sosiaali- ja potilasasiavastaaville tulleiden yhteydenottojen perusteella etenkin toisen puolesta asiointiin liittyvät kysymykset ovat asiakkaille haastavia. Puolesta asioivilla henkilöillä ei aina ole oikeaa tietoa siitä, mitä asioita ja missä laajuudessa heillä on saamansa valtuutuksen nojalla oikeus hoitaa.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavat haluavat kiinnittää erityistä huomiota siihen alaikäisten potilaiden ja asiakkaiden asemasta ja oikeuksista tiedottamiseen, jotta itsenäiseen asiointiin perehtyvillä nuorilla on saatavilla asianmukaista tietoa.
Pirkanmaan hyvinvointialueella on neljä potilasasiavastaavaa, yksi sosiaaliasiavastaava sekä yksi sosiaali- ja potilasasiavastaava, jolle kuuluvat myös asiavastaavalain vastuuhenkilön tehtävät.
Hyvinvointialueella on vuosittain satoja tuhansia asiakaskäyntejä kiirevastaanotoilla ja päivystyksessä, ja yli 255 000 eri potilasta käyttää Taysin erikoissairaanhoidon palveluja. Sote-asemille soitetaan vuodessa yli miljoona puhelua. Kotihoidon käyntejä tehdään vuosittain yli 2,5 miljoonaa. Ympärivuorokautisissa asumispalveluissa asuu noin 4500 pirkanmaalaista ikäihmistä.
Asiakastyytyväisyys säilyi hyvänä muutoksista huolimatta
Asiakkuus- ja laatujaosto käsitteli kokouksessaan myös asiakaskokemuksen ja osallistumisen raporttia vuodelta 2024. Raportin mukaan asiakaskokemusta on kehitetty monella eri tavalla vuoden aikana. Henkilöstölle on nyt tarjolla muun muassa asiakaslähtöisyyden verkkokoulutus ja käynnistetty asiakaslähtöisyyttä edistävän verkoston toiminta. Asukkaiden osallistumista tuetaan muun muassa suosiotaan kasvattaneen asiakaspoolin sekä asiakaspaneelin avulla.
Hyvinvointialue saavutti asiakastyytyväisyydelle saavutetut yleiset tavoitteet ja asiakaskokemus pysyi monista palveluverkon muutoksista huolimatta hyvällä tasolla. Net Promoter Score (NPS) -mittarilla mitattuna hyvinvointialueen palveluja suositteluhalukkuutta kuvaava indeksi oli 75,8, kun asteikko on -100 – 100. Se perustuu 134 070 vastaajan näkemykseen. Suositteluhalukkuuden tekstiviestikysely laajennettiin koskemaan suun terveydenhuollon ja digiklinikan palveluita.
Suorien palautteiden kautta kertyi kiittävää palautetta erityisesti kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta, palvelun sujuvuudesta ja asiantuntemuksesta. Moitteita saatiin niin ikään kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta mutta myös palvelun saatavuudesta ja sujuvuudesta.
Asiakkuus- ja laatujaosto käsitteli myös hyvinvointialueen laatutavoitteiden toteutumista viime vuodelta.
Yhteyshenkilöt
Kuosmanen TaruSosiaali- ja terveysjohtaja
Puh:040 704 7337taru.kuosmanen@pirha.fiRanta ArtoStrategiajohtaja
Puh:050 512 1546Uitus-Mäntylä KatjaPalvelupäällikkö, valvonta- ja asiavastaavatoiminta
Puh:044 4722687katja.uitus-mantyla@pirha.fiPirkanmaan hyvinvointialue
Olemme Suomen suurin hyvinvointialue ja Pirkanmaan suurin työnantaja. Toteutamme alueellamme lakisääteistä ja valtion ohjaamaa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen uudistusta. Pirkanmaalla muutokseen sisältyy laaja palveluverkon uudistus, jossa otetaan käyttöön myös uusia digitaalisia ja liikkuvia palveluja. Lisätietoja meistä pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Vuoden 2026 kumppanuus- ja yleisavustushaut alkavat lokakuussa7.10.2025 12:37:53 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen järjestöavustuksien haku alkaa 13.10.2025. Järjestöt ja yhteisöt voivat hakea kumppanuusavustusta, yleisavustusta sekä kohdennettua yleisavustusta kahteen eri kohteeseen, ikäihmisten ja työikäisten toimintaan.
Kuljun lähiaseman palvelut siirtyvät Lempäälän sote-asemalle7.10.2025 08:56:36 EEST | Tiedote
Kuljun lähiaseman palvelut siirtyvät vuoden 2025 lopussa Lempäälän sote-asemalle osoitteeseen Himminpolku 6. Poikkeus on hammashoitola, joka jää Kuljuun siihen saakka, kunnes sille löydetään uudet tilat.
Leikkaus vai kipsaus – Taysin tutkimus muuttaa rannemurtumien hoitoa yli 65-vuotiailla6.10.2025 14:31:53 EEST | Tiedote
Taysista johdettu pohjoismainen tutkimus kertoo, että tietyissä tilanteissa osa iäkkäistäkin potilaista voi hyötyä rannemurtuman leikkaushoidosta. Kipsihoito tuottaa potilaan toimintakyvyn kannalta kuitenkin yhtä hyvät tulokset kuin leikkaus, jos ranteen asento saadaan hyväksi heti kipsihoidon alussa. Tutkimus uudistaa hoitokäytäntöjä Suomessa ja kansainvälisesti.
Aluehallitus esittää valtuustolle helpotusta asiakasmaksujen alentamiseen6.10.2025 11:10:28 EEST | Tiedote
Aluehallitus käsitteli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen käytäntöjä koskevaa asiakirjaa, päivitettyä investointisuunnitelmaa ja hyväksyi järjestöjen avustustoiminnan yleiset periaatteet.
Asiakasmaksujen alentamisen linjaukset ja järjestöavustusten periaatteet aluehallituksessa 6.10.1.10.2025 16:23:47 EEST | Tiedote
Aluehallitus käsittelee maanantaina 6.10. muun muassa asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen linjauksia ja prosessia, järjestöjen avustustoiminnan yleisiä periaatteita sekä täydennettyä investointisuunnitelmaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme